465
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

همين دليل ، نجاشى در ضمن معرفى رهنى مى نويسد:
قال بعض أصحابنا : «إنّه كان فى مذهبه ارتفاع و حديثه قريب من السلامة» و لاأدرى من أين قيل ذلك. ۱
ظاهرا مقصود از «بعض أصحابنا» در اين عبارت ، كشّى است.
شيخ طوسى نيز تنها ، گفته كشّى را بدون اظهار نظر بيان كرده است (يرمى بالتفويض). ۲
3 . از عالمان اسماعيلى قرن چهارم ، قاضى نعمان ، چهره بسيار مشهورى است . وى كتاب مهمى به نام الإيضاح در فقه و حديث ، تأليف كرده است . اين اثر ، مبنايى براى تأليف آثار بعدى وى ، بويژه دعائم الإسلام بوده است . از اصل كتاب الإيضاح ، تنها بخشى در باب «صلاة» باقى مانده است. ۳ نكته مهم اين كتاب ، استفاده از متون كهن امامى است . مادلونگ در مقاله اى با عنوان «منابع فقه اسماعيلى» اهمّيت اين مصادر را تشريح كرده است .
آنچه ابن شهرآشوب را به كتاب الإيضاح ربط مى دهد ، اين است كه وى اين اثر را در اختيار داشته و برخى عالمان و آثار آنها را كه در معالم العلماء معرفى كرده ، به واسطه اين كتاب بوده است. ۴ همچنين ابن شهرآشوب ، يكى از قديمى ترين مؤلّفان امامى است كه از كتب قاضى نعمان ، مطالبى را در آثار خود نقل كرده است . وى در تأليف مناقب ، از كتاب شرح الأخبار قاضى نعمان ، با عنوان «قال ابن فيّاض فى شرح الأخبار» نقل هايى را آورده است. ۵ ابن شهرآشوب در معرفى قاضى نعمان، چنين نوشته است :

1.رجال النجاشى ، ص ۳۸۴ .

2.رجال الطوسى ، ص ۴۴۷ .

3.اين بخش به كوشش نگارنده تصحيح و چاپ شده است . توضيحات مفصّل تر را در مقدّمه آن آورده ام (ر .ك : ميراث حديث شيعه ، ج۱۰).

4.مكتب ها و فرقه هاى اسلامى در سده هاى ميانه ، ص ۲۵۲ ـ ۲۶۹ (مقاله «منابع فقه اسماعيلى» ) .

5.براى دستيابى به موارد نقل شده از كتاب شرح الأخبار به وسيله ابن شهرآشوب ، ر . ك : ابن شهرآشوب ، مناقب آل أبى طالب ، ج ۲ ، ص ۲۲ ، ۲۵ ، ۲۷۰ ، ۲۷۳ ، ۲۸۳ ، ۲۸۷ ، ۴۰۵ و ۴۲۱ ، ج ۳ ، ص ۲۲ و ۴۲۱ ، ج ۴ ، ص ۱۳ و ۱۸۷ .


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
464

2 . در شرح حال محمّد بن بحر رُهَنى ، نكات جديدى بجز آنچه نجاشى گفته ، آمده است . محمّد بن بحر رهنى ، از عالمان و محدّثان به نامِ دوره غيبت صغرى است . آثار وى در مورد غيبت ، مورد استفاده شيخ طوسى و صدوق در تأليف كتاب هايشان در موضوع غيبت بوده است . ابن شهرآشوب درباره وى ، چنين نوشته است :
أبو الحسين محمّد بن بحر الرهنى السجستانى المتكلّم يتّهم بالغلوّ ، و له نحو من خمسمئة مصنّف و رسالة . و كتبه بخراسان ، فمنها : كتاب الفرق بين الآل و الاُمّة ، البرهان السديد من عون المديد ، الطلاق ، المبسوط فى الصلاة ، التكليف و الوضيف ، إثبات الإمامة ، الردّ على من أنكر الإثنى عشر و معجزاتهم ، كتاب الحجّة فى إبطاء القائم عليه السلام ، مجلس الرهنى ، المساواة و المقابلة ، التلخيص و التلخّص فى التفسير ، المثل و السير و الخراج ، القواعد ، مرج البهاء و روض الضياء ، المناسك . ۱
نجاشى تقريبا به بيشتر اين آثار ، اشاره نكرده است .
در مورد غلوّ نسبت داده شده به رهنى نيز بايد گفت كه در قرن چهارم ، جامعه اماميه داراى دو مكتب عمده كلامى بوده است : مكتب خراسان و مكتب بغداد . ظاهرا عالمان مكتب خراسان (چون : كشّى ، عيّاشى و فضل بن شادان) در مورد علم ائمّه معتقد به اكتسابى بودن آن و منكر علم غيب ائمّه بوده اند و معتقد بوده اند كه ائمّه خود را از طريق مطالعه كتب برجامانده از امامان پيشين به دست مى آورده اند، ۲ در حالى كه علماى بغداد ، علم غيب ائمّه (مفهوم محدَّث بودن ائمّه) را قبول داشته ، علم ائمّه را لدنّى و غير اكتسابى مى دانسته اند.
با توجّه به اين ، عالمان خراسان ، كسانى را كه به ائمّه علم غيبْ نسبت مى دادند ، «غالى» معرفى مى كردند . نخستين اثر رجالى شيعه را عالمى از مكتب خراسان به نام ابوعمرو كشّى تأليف نمود . اين كتاب به دست عالمان مكتب بغداد رسيد و آنها مطالب آن را در كتب خود درج نمودند ؛ امّا به اين مسئله (غلو) توجّهى نكردند . به

1.معالم العلماء ، ص ۹۶ .

2.براى آگاهى از احاديث منقول از مكتب خراسان در مورد انكار علم غيب ائمّه ، ر . ك : الأمالى ، مفيد ، ص ۲۳ .

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 101864
صفحه از 554
پرینت  ارسال به