477
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

نسبت داده است. ۱ ابن طاووس با نقل عبارتى از اين كتاب و ذكر نام كتاب در بين آثارى كه بايد به فرزندش وصيت كند ، مؤلّف كتاب را ابو منصور طَبَرسى دانسته است. ۲
تنها دو سلسله سند در كتاب الاحتجاج آمده است :
نخستين سلسله سند ، طريق روايت تفسير منسوب به امام حسن عسكرى عليه السلام به همان طريق مشهور است. ۳ فردى كه طبرسى اين تفسير را از وى نقل كرده ، ابو جعفر سيّد مهدى بن ابن ابى حرب حسينى مرعشى ، از شاگردان ابو على است .
دومين سلسله سند كه در آن ، مرعشى روايتى را از ابو على به نقل از شيخ طوسى نقل كرده ، تنها مؤيّد تلمّذ حسينى نزد ابو على است. ۴
طَبَرسى به دليل مشهور بودن تصانيف و نوشته هاى اماميه ، اسناد مآخذ خود را نياورده است ؛ عملى كه در بيشتر آثار اين دوره انجام شده است . ۵ با توجّه به چاپ تحقيقى اين كتاب به وسيله ابراهيم بهادرى و محمّد هادى به (قم ، 1413 ق) مى توانيم مصادر مورد استفاده طبرسى را شناسايى كنيم.
يكى از مهم ترين اين منابع ، تفسير منسوب به امام حسن عسكرى عليه السلام است . گرچه نمى توان اين را قطعى دانست ، امّا بر اساس منقولات طبرسى و اهتمام وى به نقل از كتاب و عدم وجود نقلى كه در متن چاپى موجود نباشد ، مى توان اظهار داشت كه متن اين تفسير ، بر خلاف نظر عدّه اى، ظاهرا در اصل به همين اندازه بوده است.

1.روضات الجنّات ، ج ۱ ص ۶۵ ؛ فهرست نسخ خطّى اهدايى آقاى سيّدمحمّد مشكات به دانشگاه تهران ، ج ۳ بخش ۳ ص ۱۰۵۸ ؛ بحار الأنوار ، ج ۱ ، ص ۹ .

2.كتاب خانه ابن طاووس ، ص ۳۰۰ و ۳۰۱ .

3.ر . ك : الاحتجاج ، ج ۱ ، ص ۶ ـ ۸ .

4.ر .ك : همان ، ص ۱۳۳ .

5.سابقه اين عمل ، به زمان شيخ صدوق برمى گردد . وى به علت اشتهار و متداول بودن متون ، به چنين كارى دست يازيده است .


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
476

الاحتجاج و مؤلّف آن

از ديگر نگاشته ها در اين قرن بايد به اثر جدلى الاحتجاج ابو منصور طَبَرْسى اشاره كرد . اين كتاب ، حاوى بخش اعظمى از روايات جدلى شيعى در ردّ عقايد اهل سنّت و نكات ديگر است . قديمى ترين كتابى كه به اين شيوه نوشته شده و به دست ما رسيده است ، اثر مشهور ، كتاب سُلَيم بن قيس است.
ويژگى مهم ادبيات جدلى ، در استناد به روايات اهل سنّت و نقل مطالب آنها بر ضدّ نظرات آنان است . اين شيوه ، همان «إلزام الخصم بما ألزم عليه نفسَه» است. ۱ نكته اى كه بايد در مواجهه با اين گونه آثار در ذهن داشت ، ماهيت جدلى آنهاست ، يعنى نبايد مضمون روايات اين كتب را عقايد شيعه دانست ؛ چرا كه بناى اين آثار ، ردّ عقايد اهل سنّت با استناد به روايات و عقايد متداول ميان آنهاست .
در مورد مؤلّف كتاب الاحتجاج يعنى ابو منصور احمد بن على بن ابى طالب طَبَرسى ، نكات اندكى وجود دارد . ابن شهرآشوب به وى به عنوان استاد خود اشاره كرده و اين آثار را براى او ذكر كرده است : الكافى فى الفقه (كه كتابى نيكو ياد شده است) ، الاحتجاج ، مفاخر الطالبيّة (الطالبيّين) ، فضائل الزهراء عليهاالسلام و كتاب الصلاة . ۲
بر خلاف ابن شهرآشوب ، منتجب الدين ، اشاره اى به وى نكرده است. ۳ ابن ابى جمهور ظاهرا به اشتباه ، الاحتجاج را به ابو على طَبَرسى (مؤلّف تفسير مجمع البيان)

1.در مورد اصالت كتاب سليم و انتساب آن به تابعى مشهور ، در ميان عالمان امامى اختلاف وجود دارد . از ديگر آثار نگاشته شده به اين شيوه ، مى توان به اثر جدلى مشهور به نام الإيضاح منسوب به فضل بن شادان (م۲۶۰ق) و كتاب الاستغاثة ى ابو القاسم كوفى اشاره كرد . در قرن ششم ، كتاب مثالب النواصب ابن شهرآشوب ، اثرى ديگر با اين ادبيات است (ر . ك : فهرست نسخ خطّى اهدايى آقاى سيّد محمّد مشكات ، ج ۳ ، بخش ۳ ، ص ۱۴۸۳ ـ ۱۴۸۵) .

2.معالم العلماء ، ص۲۵ .

3.با اين حال ، محمّد تقى دانش پژوه در ضمن معرفى نسخه اى از الاحتجاج ، منتجب الدين را از جمله شاگردان طبرسى معرفى كرده است . ظاهرا اين گفته درست نيست (ر . ك : فهرست نسخ خطّى اهدايى آقاى سيّد محمّد مشكات ، ج ۳ ، بخش ۳ ، ص ۱۰۵۸) .

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 101325
صفحه از 554
پرینت  ارسال به