بيشتر سخن رفته است. ۱
اين روايات در حقيقت ، منعكس كننده اين ذهنيت اماميه است كه على عليه السلام قرآن را بعد از پيامبر ، تدوين كرده و اين مصحف مسلّما با مصاحف ديگر فرق داشته است . برخى ، ماهيت اين تفاوت را وجود تأويلات قرآن از سوى حضرت دانسته اند و برخى ديگر ، آن را حاوى آياتى از قرآن دانسته اند كه در مصحف فعلى ، موجود نيست . اين دو ذهنيت ، خود ، شاخصى براى شناخت وجود ذهنيت اخبارى و اصولى در عقايد است. ۲
روايات دال بر تشبيه نيز در اين كتاب موجودند ، گرچه روايت دال بر تنزيه نيز روايت شده اند . جمع ميان اين دو ، آن است كه بگوييم روايات دال بر تشبيه ، در تلقّى اين عالمان ، تشبيهى نبوده اند . ۳
ويژگى ديگر كتاب الاحتجاج ، در نقل متن برخى توقيعات است كه جز آن ، در المزار الكبير مشهدى روايت شده اند. اين ، نشانگر آن است كه طبرسى متن توقيع را يا از كتاب حميرى و يا از منبعى كه ما از آن خبر نداريم ، برگرفته است. ۴
خاندان راوندى قطب راوندى ، عالم پُر اثر قرن ششم
قطب الدين ابو الحسين سعيد بن هبة اللّه راوندى ۵ كه به «قطب راوندى» مشهور است ، بى شك ، يكى از پُر اثرترين عالمان قرن ششم است كه به حديث ، بخصوص با توجّه به مشرب فكرى اش در گريز از كلام ، عنايت خاصى داشته است . ابن شهرآشوب و منتجب الدين ـ كه هر دو از شاگردان وى بوده اند ـ وى را با القابى چون :
1.ر . ك : همان ، ص ۵۸۵ ـ ۵۹۷ .
2.انديشه تفاهم مذهبى در قرن هفتم و هشتم هجرى ، ص ۲۲ ـ ۳۶ .
3.ر . ك : حديثى كه براى عرش ، ماهيتى مادّى در نظر مى گيرد (الاحتجاج ، ج ۱ ، ص ۳۶۵ و ۳۶۶) . نيز براى ديدن روايات تنزيهى از خطبه هاى نهج البلاغه ، ر . ك : همان ، ص ۴۷۳ ـ ۴۸۰ .
4.ر . ك : همان ، ج ۲ ، ص ۵۷۳ ـ ۵۹۵ .
5.براى اطلاع بيشتر از وى به طور كلّى ، ر . ك : رياض العلماء ، ج ۲ ، ص ۴۱۹ ـ ۴۲۷ .