489
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

ماجرا از اين قرار بوده كه داوود فرزند آلب ارسلان (دوره حكومت 455 ـ 465) ، شريفى به نام ابو على بن عبيد اللّه علوى معروف به نودولت ۱ را به گرايش به آل محمّد ، متّهم نمود و او را دستگير و بخشى از اموال او را مصادره نمود . در آن شب ، داوود ، حضرت امير را در خواب ديد كه ضمن دادن شيشه كافورى ، از او خواست تا شريف را آزاد و اموال او را پس دهد . داوود به اين خواب اهمّيت نداد ؛ ولى بار ديگر همان خواب را ديد و در پى ديدن اين خواب ، علوى را آزاد و اموالش را باز گرداند. ۲
اين را مى دانيم كه سادات در خراسان از اهمّيت فراوانى برخوردار بوده اند و از نظر مالى نيز تمكّن خوبى داشته اند. يكى از همين سادات ، مرقد امام همام على بن موسى الرضا عليه السلام را بازسازى و تعمير كرده است . اين نقل ، نشانگر زمان تأليف كتاب الثاقب نيز هست .

ابن بِطْريق و كتاب «عيون صحاح الأخبار»

ديگر عالم مشهور حلّه در اين دوره ، ابو الحسين يحيى بن سعيد حلّى مشهور به ابن بطريق (523 ـ 600 ق) است. ۳ از معروف ترين مشايخ وى مى توان به عماد الدين طبرى (مؤلّف كتاب بشارة المصطفى) و ابن شهرآشوب، اشاره كرد. وى در سال 567 ق ، از ابن شهرآشوب ـ كه در حلّه سكونت گزيده بود ـ سماع حديث نموده است.
ابن بطريق نزد متكلّم مشهور امامى اين دوره ، سديد الدين محمود حمصى ، كلام آموخته است . وى به بغداد سفر نمود و سرانجام در واسط اقامت گزيد و در همان جا درگذشت . عمده شهرت وى به واسطه نگارش دو اثر : عمدة عيون صحاح الأخبار فى مناقب إمام الأبرار و خصائص الوحى المبين است. ۴

1.از ديگر سادات ، نودولت ابو الحسن محمّد بن عبيد اللّه علوى (م ۴۶۵ ق) را مى شناسيم . فرد ذكرشده در حكايت ، اگر اين فرد نباشد ، برادر يا فرزند وى است (ر . ك : المنتخب من السياق ، ص ۱۱۹) .

2.ر . ك : الثاقب فى المناقب ، ص ۲۴۱ .

3.در مورد وى ، ر . ك : طبقات أعلام الشيعة (ثقات العيون) ، ص ۳۳۷ و ۳۳۸ ؛ الأنوار الساطعة فى المئة السابعة ، ص ۳ و ۱۱۸ .

4.براى آگاهى از شرح حال ابن بطريق ، ر . ك : دائرة المعارف بزرگ اسلامى ، مدخل «ابن بطريق» (به قلم حسن انصارى قمى ) .


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
488

كمال الدين و تمام النعمة است) ، شيخ مفيد و شيخ طوسى است . از منابع مورد استفاده ابن حمزه در تأليف اين كتاب ، مى توان مصادر زير را ذكر نمود:
1 . بستان الكرام ابو الحسن محمّد بن احمد بن شاذان (شادان) قمى . ابن حمزه دو حديث از اين كتاب نقل كرده است. ۱
2 . مفاخر الرضا ، اثر عالم مشهور شافعى نيشابور ، حاكم نيشابورى (م 405 ق) ، مؤلّف كتاب المستدرك على الصحيحين . نقل هاى ذكر شده ، تنها منقولات موجود از اين كتاب اند. ۲
3 . حلية الأولياء ، اثر مشهور ابو نعيم اصفهانى (م 430 ق) . اين كتاب كه مورد توجّه علماى امامى بوده ، به دليل در برداشتن فضايل اهل بيت ، به تكرار ، مورد استناد و استفاده علماى امامى قرار گرفته است. ۳
در اين كتاب ، دو اثر با نام فضائل البتول (نوشته فردى به نام ابو موسى) و سير الأئمّة (نگاشته فردى به نام مولينى) معرفى شده كه اطلاعى در موردشان موجود نيست. ۴ نيز گاهى بدون ذكر منابع و تنها با بيان «وجدت فى بعض الكتب من أصحابنا» حديثى نقل شده است. ۵ همچنين نقل هايى از تفسير امام حسن عسكرى عليه السلام آورده شده است كه نشان دهنده تداول اين تفسير است. ۶

برخى فوايد تاريخى كتاب «الثاقب فى المناقب»

بجز اهمّيت حديثى اين كتاب ، نكاتى در مورد وضعيت و مشكلات شيعيان ، در آن آمده است . به عنوان مثال ، ابن حمزه به نقل از جماعتى از مردم خراسان ، ماجراى رخ داده در مورد يكى از سادات را بيان كرده است.

1.ر . ك : همان ، ص ۳۲۸ .

2.براى ديدن اين نقل ها، ر . ك : همان ، ص ۴۸۳ ، ۴۹۶ و ۵۴۶ .

3.در اين مورد ، ر . ك : كتاب خانه ابن طاووس ، ص ۲۹۴ .

4.ر . ك : الثاقب فى المناقب ، ص ۵۵ و ۱۴۹ .

5.ر . ك : همان ، ص ۳۱۱ و ۴۵۸ .

6.ر . ك : همان ، ص ۴۶۷ .

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 101262
صفحه از 554
پرینت  ارسال به