497
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

ابن طاووس و ميراث كهن اماميه

عالمان امامى در طى قرون گذشته ، تأليفات فراوانى در حوزه حديث و علوم آن تأليف كرده اند كه متأسفانه بخش هاى فراوانى از آنها امروز به نحو مستقل باقى نمانده است ، هرچند بخش اعظم اين متون در آثار موجود اماميه نقل شده است . از اين رو محقّقى كه قصد تحقيق در تاريخ تدوين حديث اماميه دارد ، با اين مشكل رو به روست كه نخست بايد به نحوى بتواند برخى از اين متون كهن را بازسازى و بازشناسى كند.
يكى از ويژگى هاى تأليفات ابن طاووس ، اين است كه مواد خام فراوانى را براى اين كار در اختيار ما قرار مى دهند . نقل هاى گسترده ابن طاووس از متون كهن اماميه ، در تمام كتاب هاى وى ، ويژگى اى جالب توجّه است.
شيوه اى كه ابن طاووس در نقل از متون كهن اماميه دارد ، به چند صورت است : در برخى موارد ، ابن طاووس به نام كتاب و مؤلّف آن اشاره و عبارت هايى را نقل مى كند . در مواردى نيز تنها نام كتاب يا مؤلّف را ذكر كرده است ، كه در مواردى كه نام كتاب ذكر شده ، مشكل خاصى در تعيين نام مؤلّف باقى نمى ماند و اشكال اصلى ، در مواردى است كه ابن طاووس تنها با اشاره به نام مؤلّف و البته به شيوه اى كه در آن زمان متداول بوده ، از كتابى نقل كرده است.
به عنوان مثال ، ابن طاووس در كتاب فلاح السائل ، روايات فراوانى از كتاب الجامع محمّد بن حسن بن وليد قمى (م 343 ق) ۱ نقل كرده ؛ امّا اشاره اى به نام كتاب ندارد و تنها با ذكر عبارت هاى : «كما رواه محمّد بن الحسين بن وليد» ۲ ، «لمّا رواه محمّد بن

1.درباره وى ، ر . ك : دائرة المعارف بزرگ اسلامى ، مدخل «ابن وليد قمى» (به قلم محمّدجواد شبيرى) .

2.ر . ك : فلاح السائل ، ص ۷۱ ـ ۷۳ ، ۷۵ ، ۱۰۷ و ۱۰۸ . دليل ديگرى كه ابن طاووس از كتاب الجامع ابن وليد قمى نقل مطلب مى كند ، اشاره وى به آن در برخى موارد است . به عنوان مثال ، وى در فلاح السائل (ص ۱۰۹ و ۱۱۰) مى نويسد : «فمن ذلك ما نرويه بإسنادنا إلى جدّى أبى جعفر الطوسى ممّا يرويه بإسناده إلى محمّد بن الحسن بن أحمد بن الوليد» يا «و من ذلك بإسنادى المشار إليه عن محمّد بن الحسن بن الوليد» .


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
496

ابن طاووس در پى ازدواج با دختر وزير شيعى خليفه عبّاسى ، ناصر بن مهدى (م 617 ق) ، به بغداد رفت و در آن جا از برخى عالمان اهل سنّت چون محمّد بن محمود ابن نجّار (م 643 ق) نيز سماع حديث نمود . همچنين ابن طاووس از عالمان شيعى ، چون : اسعد بن عبد القاهر اصفهانى در صفر 635 ق و محمّد بن جعفر بن هبة الدين نما (م 645 ق) حديث سماع كرده كه از اين دو ، بخصوص در كتاب فتح الأبواب ، نقل حديث كرده است . ابن طاووس در ايّام جوانى نزد ابن نما در حلّه فقه خوانده و اجازه روايت آثار مختلفى از جمله النهاية ى شيخ طوسى را اخذ كرده است.
از عالمان ديگرى كه ابن طاووس نزد آنها تلمّذ نموده ، مى توان به تاج الدين حسن بن على دربى ، نجيب الدين محمّد سواريى ، صفى الدين محمّد بن معد بن على موسوى (كه از وى كتاب المواليد ابن خشاب را در دهه آخر صفر 616 ق روايت كرده) ، شمس الدين فخّار بن معد موسوى (م 630 ق ، كه از طريق وى رواياتى از الناصر ، خليفه عبّاسى ، روايت كرده) ، كمال الدين حيدر بن محمّد بن زيد حسينى (كه از وى در 16 جمادى الثانيه 620 ق روايت كرده) ، سديد الدين سالم بن محفوظ حلّى (كه نزد او كتاب تبصره و بخشى از كتاب كلامى المنهاج ۱ را خوانده) ، على بن حسين بن احمد بن على جوانى ، حسين بن عبد الكريم غروى و محيى الدين محمّد بن عبد اللّه حلبى اشاره كرد.
از ابن طاووس آثار فراوانى بر جا مانده كه براى شناخت ميراث كهن حديثى اماميه ، اهمّيت فراوانى دارند .
در اين جا به برخى نكات اشاره مى شود. ۲

1.ظاهرا كتاب المنهاج فى اُصول الدين زمخشرى ، منظور است .

2.اتان كلبرگ ، پژوهش جامعى درباره آثار موجود نزد ابن طاووس آورده كه براى دستيابى به گزارش كامل آن مى توان به كتاب وى (كتاب خانه ابن طاووس) رجوع كرد . در اين جا تنها از برخى متون حديثى و اهمّيت برخى از مطالب ابن طاووس سخن مى رود .

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 101169
صفحه از 554
پرینت  ارسال به