گزارش مفصّل ابن طاووس درباره اين مسئله و اطلاعاتى كه وى از متون كهن تر ، چون كتاب لمح البرهان شيخ مفيد ـ كه او نيز در ابتدا از قائلان به سى روز بودن ماه رمضان بوده ـ جالب توجّه است. ۱
استفاده مستقيم ابن طاووس از برخى اصول اوّليه حديثى اماميه و نقل مطالبى از آنها در آثار مختلفش ، يكى از ويژگى هاى مهم آثار اوست . ابن طاووس به شيوه هاى مختلف از اصول كهن اماميه ياد كرده است : وى ، گاه بدون معرفى مؤلّف اصل ، تنها با نقل اين كه «من در يك اصل قديمى از آثار اصحابمان يافتم (وجدتُ فى أصل عتيق من أصحابنا)» و گاه با ذكر نام مؤلّف اصل (هم چون : ربيعة بن محمّد بن عاصم ، عبيداللّه بن على حلبى ، عبد اللّه بن حمّاد انصارى ، ابان بن محمّد سندى ، عبد اللّه بن محمّد يمنى ، احمد بن حسين صيقل ، على بن اسماعيل ميثمى و ...) ، مطالب را نقل كرده است . ۲
ابن طاووس و ادبيات ادعيه نگارى
در حقيقت ، ابن طاووس را بايد چهره اى ممتاز در ادبيات دعانويسى در ميان شيعيان دانست . تعلّق خاطر ابن طاووس به گردآورى ادعيه روايت شده از ائمّه در كتب كهن تر و نگارش آثار متعدّد ، مهم ترين ويژگى هاى وى است . از اين رو مرورى بر اين گونه آثار ابن طاووس ، ضرورى مى نمايد.
نكته جالب توجّهى كه در آثار ابن طاووس چشمگير است ، شيوه خاصّ اوست . ابن طاووس در آغاز كتاب هاى خود ، به تفصيل ، فهرست مطالبى را كه قصد ارائه آنها را دارد ، ذكر مى كند . همچنين وى در بيشتر موارد ، منبع مورد استفاده خود را معرفى و مشخصات آن را نيز ذكر مى كند.