507
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

العثمانيّة ۱ تأليف كرده است . كتاب وى در حقيقت ، نقدى بر كتاب العثمانيّة ى اديب معتزلى عمرو بن بحر (م 255 ق) و بيشتر با صبغه كلامى است . ۲ جمال الدين در اين كتاب ، ضمن نقل برخى از عبارات جاحظ ، با بهره گيرى از كتاب هاى حديثى اهل سنّت ، به نقد نظرات جاحظ در نقد فضايل على عليه السلام پرداخته است.
جمال الدين در زمينه رجالى ، كتابى را به نام حلّ الإشكال فى معرفة الرجال (بر اساس گزيده يا اختيارى از رجال الكشّى و آثار رجالى اربعه اماميه) تأليف كرده است . متن اين كتاب در اختيار حسن بن زين الدين معروف به صاحب معالم (م 1011 ق) بوده و او گزيده اى از اين كتاب را با عنوان التحرير الطاووسى فراهم كرده كه متن موجود از اين كتاب ، تنها همين منتخب است.
اهمّيت اين كتاب در ارائه نظام نقد حديثى به وسيله جمال الدين ابن طاووس است ؛ ۳ چرا كه وى بر خلاف شيوه قدما در تقسيم حديث ، نظام جديدى را در نقد احاديث طرح ريزى كرده كه بعدها مورد پذيرش علّامه حلّى و ديگران قرار گرفت. ۴

1.اين كتاب به وسيله سيّد على عدنان غريفى در ايران (مؤسّسه آل البيت لإحياء التراث ، قم ، ۱۴۱۱ ق) به چاپ رسيده است .

2.عبد السلام هارون ، متن العثمانيّة را همراه با بازمانده هايى از نقد ابو جعفر اسكافى بر اين كتاب كه به تفاريق در شرح نهج البلاغة ى ابن ابى الحديد نقل شده ، به چاپ رسانده است.

3.نمونه هايى از بحث هاى جمال الدين ابن طاووس ، در جرح و تعديل روات امامى در ضمن كتاب التحرير الطاووسى (ص۱۱۶ ـ ۱۳۳ ، ۱۵۹ ـ ۱۶۳ ، ۲۴۴ ـ ۲۴۷ ، ۲۵۹ ـ ۲۶۷ ، ۲۹۶ ـ ۳۰۲ و ۳۱۵ ـ ۳۳۰) باقى مانده است .

4.متن اين كتاب به تحقيق سيّد محمّد حسن ترحينى ، تحقيق و به وسيله انتشارات دار الذخائر (قم ، ۱۳۶۸ش) به چاپ رسيده است . يكى از ويژگى هاى مهم جمال الدين ابن طاووس ، در نقل آراى عالم رجالى قرن پنجم ، ابن غضايرى است . درباره اعتبار يا عدم اعتبار رجال ابن غضايرى (مشهور به الضعفاء) در ميان رجاليان اماميه اختلاف هست . براى ديدن بحثى درباره الرجال ابن غضايرى ، ر . ك : مقدّمه سيّد محمّد رضا حسينى جلالى بر الرجال ابن غضايرى . همچنين شيخ آقا بزرگ تهرانى نكاتى را در معرّفى اين كتاب آورده است (ر . ك : الذريعة إلى تصانيف الشيعة ، ج ۴ ، ص ۲۸۸ ـ ۲۹۱ ، حاشيه ؛ ج ۱۰ ، ص ۸۸ و ۸۹) . بعد از جمال الدين ابن طاووس ، شاگردان وى ، علّامه حلّى و ابن داوود حلّى نيز آراى ابن غضايرى را در ضمن تأليفات رجالى خود ، بيان كرده اند .


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
506

أحمد بن موسى بن ... الطاووس العلوى الحسنى ، سيّدنا الطاهر ، الإمام المعظّم ، فقيه أهل البيت ، جمال الدين أبو الفضائل ، مات سنة ثلاث و سبعين و ستّمئة ، مصنّف مجتهد كان أورع فضلاء زمانه ، قرأت عليه أكثر البشرى و الملاذ و غير ذلك من تصانيفه ، و أجاز لى جميع تصانيفه و رواياته ، و كان شاعرا مصقعا بليغا منشئا مجيدا . من تصانيفه كتاب بشرى المحقّقين فى الفقه (ستّ مجلّدات) ، كتاب الملاذ فى الفقه (أربع مجلّدات) ، كتاب الكرّ (مجلّد) ، كتاب السهم السريع فى تحليل المبايعة مع القرض (مجلّد) ، كتاب الفوائد العُدّة فى اُصول الفقه (مجلّد) ، كتاب الثاقب المسخّر على نقض المشجّر فى اُصول الدين، كتاب الروح نقضا على ابن أبى الحديد ، كتاب شواهد القرآن (مجلّدان) ، كتاب بناء المقالة العلويّة فى نقض الرسالة العثمانيّة (مجلّد) ، كتاب المسائل فى اُصول الدين (مجلّد) ، كتاب عين العبرة فى غبن العترة (مجلّد) ، كتاب زهرة الرياض فى المواعظ (مجلّد) ، كتاب الاختيار فى أدعية الليل و النهار (مجلّد) ، كتاب الأزهار فى شرح لاميّة مهيار (مجلّدان) ، كتاب عمل اليوم و الليلة (مجلّد) ، و له غير ذلك تمام اثنين و ثمانين مجلّدا من أحسن التصانيف و أحقّها ، حقّق الرجال و الرواية و التفسير تحقيقا لا مزيد عليه ، ربّانى و علّمنى و أحسن إلىّ و أكثر فوائد هذا الكتاب من إشاراته و تحقيقاته ، جزاه اللّه عنّى أفضل جزاء المحسنين. ۱
بر اساس مرويّات موجود كه نام جمال الدين در ضمن اسانيد آنها قرار دارد ، مى توانيم از مشايخ وى به : نجيب الدين جعفر بن نما ، يحيى بن محمّد بن يحيى سوراوى ، فخّار بن معد موسوى و سيّد احمد بن يوسف عريضى ، اشاره كنيم . از مهم ترين اساتيد وى ، علّامه حلّى و حسن بن داوود حلّى (مؤلّف كتاب الرجال) قابل ذكرند.
جمال الدين، آثار متعدّدى تأليف كرده كه تنها معدودى از آنها باقى مانده است . در حوزه فضايل نگارى اهل بيت ، وى كتابى به نام بناء المقالة الفاطميّة فى نقض الرسالة

1.رجال ابن داوود ، ص ۴۶ و ۴۷ .

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 101828
صفحه از 554
پرینت  ارسال به