وى به قرائت حلّى نزد استادش ابن طحال مقدادى در نجف به سال 520 ق ، خوانده است. درباره تاريخ وفات وى نيز سخنى در منابع نيست و تنها مى دانيم كه در سال 573 ق ، مشهدى از وى سماع حديث كرده است .
از ديگر افراد شناخته شده اين خاندان مى توان به جعفر بن محمّد (هبة اللّه ) بن نما ، ۱ ابو ابراهيم يا ابو جعفر محمّد بن جعفر بن محمّد (هبة اللّه ) بن نما (م ذى حجّه 654 ق) و فرزندش جعفر بن محمّد (م ح 680 ق و مؤلّف كتاب مُثير الأحزان و منير سبل الأشجان در شرح مقتل امام حسين عليه السلام و اصحابش) نام برد. ۲ همچنين وى كتابى با عنوان شرح الثأر فى أحوال المختار تأليف كرده كه نسخه اى از آن در اختيار علّامه مجلسى بوده و همو متن كامل اين كتاب را نقل كرده است. ۳
خاندان ابن زهره
يكى ديگر از خاندان هاى مهم شيعى در حلب ، خاندان آل زهره (اسحاقيون)اند. ۴ ابتدا يكى از سادات خاندان زهره به نام ابو ابراهيم محمّد بن احمد حرّانى به حلب مهاجرت كرد و از آن پس ، ديگر افراد اين خاندان نيز در همان جا ماندگار شدند . حرّانى ، عهده دار منصب نقابت علويان حلب نيز بود.
از افراد مشهور اين خاندان ، عزّ الدين ابو المكارم حمزة بن على مشهور به
1.افندى ، صورت اجازه كتاب الاستبصار به روايت اين فرد را در بخش اجازات بحار الأنوار (ج ۱۰۴ ، ص ۳۳) به اين نحو نقل كرده است : «وجدت هذا الكلام مرقوما خلف الاستبصار بخطّ الشيخ ابن نما ـ نوّر اللّه ضريحه ـ يقول جعفر بن محمّد بن هبة اللّه بن نما : إنّى أروى هذا الكتاب عن أبى عن جدّى هبة اللّه عن أبى عبد اللّه الحسين بن أحمد بن محمّد بن طحال المقدادى عن الشيخين أبى الوفاء عبد الجبّار بن عبد اللّه المقرى الرازى و أبى علىّ الحسن بن أبى جعفر عن مصنّف الكتاب أبى جعفر الطوسى ـ رحمهم اللّه جميعا ـ » .
2.افندى در رياض العلماء (ج ۱ ، ص ۱۱۱) از احتمال يكى بودن اين كتاب با اثر ديگر وى يعنى التهاب نيران الأحزان سخن گفته است .
3.ر . ك : بحار الأنوار ، ج ۴۵ ، ص ۲۴۶ ـ ۳۸۷ .
4.مصحّح الأربعون حديثا ، بحثى درباره خاندان بنو زهره در مقدّمه كتاب آورده است (ر . ك : الأربعون حديثا ، ص ۱۱ ـ ۳۴) .