راوندى در الخرائج و الجرائح و در قصص الأنبياء ، از طريق همين دو تن رواياتى را از آثار مذكور صدوق نقل كرده است . ۱
همچنين ابن طاووس از كتابى به نام منية الداعى و غنية الواعى كه در اختيار داشته ، نقل هايى را آورده و مؤلّف كتاب را على بن محمّد بن على بن الحسين بن عبد الصمد تميمى ياد كرده است . ۲ البتّه همان گونه كه آقاى رسول جعفريان تذكر داده است ، نام درست مؤلّف ، محمّد بن حسين بن على بن عبد الصمد است. ۳
ابو على صورى و رساله «قضاء حقوق المؤمنين»
از ديگر آثار حديثى در حوزه اخلاق مبتنى بر احاديث ، رساله كوتاه قضاء حقوق المؤمنين ، نگاشته شيخ سديد الدين ابو على بن طاهر صورى است . در مورد مؤلّف ، چيز زيادى دانسته نيست ، جز آن كه وى احتمالاً از علماى امامى قرن ششم است . بجز رأيى فقهى در بحث توسّع در زمان انجام دادن نماز قضا و خرده گيرى وى بر ابو صلاح حلبى ، از ديگر آراى او اطلاعى در دست نيست . كتاب وى نزد كفعمى بوده و كفعمى در تأليف حواشى بر مصباح كه در سال 895 نگاشته ، از آن ، سود جسته است . متن اين كتاب ، يكى از مصادر بحار الأنوار است. ۴ متن كوتاه و مرسل اين كتاب ، جداگانه به وسيله حامد الخفّاف (قم ، 1408 ق) به چاپ رسيده است.
ادبيات زيارت نامه نويسى
با توجّه به جايگاه زيارت ائمّه در تشيّع ، نگارش آثارى در تشريح آداب اين كار ، در ميان شيعه سابقه اى كهن دارد . از آثار برجامانده در اين حوزه مى توان به كتاب كامل الزيارات ابن قولويه و كتاب المزار شيخ مفيد اشاره كرد.
در قرن ششم نيز ابو عبد اللّه محمّد بن جعفر مشهدى ، كتابى به نام المزار الكبير
1.ر . ك : الخرائج والجرائح ، ج ۳ ، ص ۷۹۲ ، ۷۹۵ و ۱۰۶۲ ؛ قصص الأنبياء ، ص ۳۵ ، ۴۸ و ۱۸۸ .
2.ر . ك : كتاب خانه ابن طاووس ، ص ۴۵۱ ؛ طبقات أعلام الشيعة (ثقات العيون) ، ص ۲۰۵ .
3.ر . ك : ذخيرة الآخرة ، ص ۱۶ و ۱۵ . از مقدّمه رسول جعفريان بر كتاب ذخيرة الآخرة استفاده شده است .
4.ر . ك : الذريعة إلى تصانيف الشيعة ، ج ۱۷ ، ص ۱۳۷ .