525
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

البيت عليهم السلام . جمع فيه ما فى القرآن و الحديث ، و نقض كتاب العثمانيّة للجاحظ و مات بقمّ سنة 534 . ۱
ابن ابى طى در شرح حال عالم امامى ، حسين بن اسماعيل بن الحسن بن محمّد بن الحسن نيشابورى مشهور به فخر الحرمين ، از مجلس درس وى ياد كرده كه در آن وى براى شيعيان و اهل سنّت تدريس مى كرده است . نكته جالب توجّه ديگر در شرح حال اين عالم امامى ، نگارش اثرى در رجال صحيح البخارى و صحيح مسلم بوده است . عبارت ابن ابى طى در شرح حال فخر الحرمين چنين است :
كان إماميّا فى الاُصول و الفروع ، و يعرف الحديث ، و كان يجلس للعلّامة و يحدّث ، و قد خرّج رجال البخارى و رجال مسلم ، و كان أهل الحديث فى زمان يهابونه و اجتهدوا فى تلفه ، فلم يقدروا إلّا على نسبته إلى التشيّع ، فكان يحمد اللّه على ذلك. ۲

عالمان حِلّه

شهر حلّه ظاهرا از اواخر قرن ششم ، به عنوان مركز مهم ترويج تشيّع ، اهمّيت خاصى پيدا كرده است . ۳ در قرن هفتم و بعد از حمله مغولان و در امان ماندن حلّه و حلب از تاراج و غارت آنان ، اين شهر به جاى رى ، مركزى براى نشر و اشاعه تشيّع شد . اين را از اخبار تاريخى فراوانى كه درباره شهر حلّه نقل شده است ، مى توان استنباط نمود.
به عنوان مثال ، محمّد بن جعفر مشهدى از رفت و آمد عالمان شيعه به شهر حلّه خبر داده است . به دليل نزديكى حلّه به حلب ، طبيعى است كه رفت و آمد ميان عالمان شيعى اين دو شهر ، فراوان بوده باشد . مشهدى نوشته كه در سال 575 ق ، ابو المكارم

1.لسان الميزان ، ج ۱ ، ص ۵۸۶ و ۵۸۷ . سيّد عبد العزيز طباطبايى در معجم أعلام الشيعة (ج۱ ، ص ۸۵) نيز اين مطلب را به نقل از ابن حجر عسقلانى نقل كرده است .

2.لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۵۰۴ .

3.براى اطلاع از اهميت حلّه به عنوان مركزى در ترويج تشيّع ، ر . ك : معجم أعلام الشيعة ، ج ۱ ، ص ۴۴ ، ۵۹ ، ۷۲ ، ۱۳۶ ، ۱۶۲ ، ۱۷۰ ، ۱۷۱ ، ۱۷۴ ، ۱۷۹ ، ۱۸۲ ، ۱۸۳ ، ۱۸۸ ، ۱۹۱ ، ۱۹۲ ، ۲۳۱ ، ۲۳۲ ، ۲۶۹ ، ۳۰۷ ، ۳۱۴ ، ۳۳۱ ، ۳۳۲ ، ۳۵۸ ، ۳۵۹ و ۴۰۶ .


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
524

دانسته هاى ديگر ما درباره شيوخ ابن ابى طى ، گفته هاى وى در شرح حال برخى از افرادى است كه وى شرح حال آنها را در كتاب الحاوى نقل كرده است . مهم ترين اين افراد ، تاج العلى اشرف بن اعز ( / اغر) است . ابن ابى طى در شرح حال تاج العلى نوشته است:
هو شيخنا العلّامة الحافظ النسابة الواعظ الشاعر . قدم علينا و صحبته و قرأت عليه نهج البلاغة و كثيرا من شعره ، و أخبرنى أنّه ولد بالرملة فى غرّة المحرّم سنة 482 و عاش 128 سنة ... و أخبرنى أنّه صنّف كتاب نكت الأنباء فى مجلّدين ، و كتاب جنّة الناظر و جنّة المناظر خمس مجلّدات فى تفسير مئة آيات و مئة الحديث و كتابا فى تحقيق غيبة المنتظر ، و ما جاء فيها عن النبىّ صلى الله عليه و آله و عن الأئمّة و وجوب الإيمان بها ، و شرح القصيدة البائيّة للسيّد الحميرى و غير ذلك . فسألته أن يأذن لى فى نسخ هذه الكتب و قراءته ، فاعتذر بالتقيّة ... . ۱
كتاب ابن ابى طى ، علاوه بر اطلاعاتى كه درباره تشيّع در حلّه و حلب در اختيار ما قرار مى دهد ، حاوى نكاتى در مورد ديگر مراكز شيعى نيز هست . به عنوان مثال ، همو ضمن معرفى اسد بن على حلبى (م 534 ق) كه وى را عموى پدرش خوانده ، به اين نكته اشاره كرده كه وى كتابى در فضايل اهل بيت و نقضى بر كتاب العثمانيّة ى جاحظ نگاشته و در قم درگذشته است . عبارت ابن ابى طى چنين است:
وُلِد سنة 485 و حفظ القرآن و هو ابن سبع ، و قرأ القراءات بالروايات ، و تعلّم الاُصول على مذهب الإماميّة ، و طاب له العلم فسافر و صنّف فضائل أهل

1.تاريخ الإسلام (۶۰۱ ـ ۶۱۰) ، ص ۳۶۳ و ۳۶۴ ؛ الوافى بالوفيات ، ج ۱۰ ، ص ۳۷۳ ؛ نكت الهميان فى نكت العميان ، ص ۱۲۰ ؛ لسان الميزان ، ج ۱ ، ص ۶۹۵ . نيز ، ر . ك : در دانش نامه جهان اسلام ، مدخل «تاج العلى» (به قلم مرتضى دهقان) . تاج العلى ، مسند ترمذى را در مكّه نزد ابو الفتح كروخى به سماع دريافت كرده و از ابن فضلان طرطوسى و اسامة بن مرشد بن منقذ نيز سماع حديث نموده است . همچنين ، ر . ك : معجم أعلام الشيعة ، ج ۱ ، ص ۱۰۵ ـ ۱۱۰ .

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 101819
صفحه از 554
پرینت  ارسال به