529
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

نتيجه گيرى

قرن ششم و هفتم در تاريخ حديث شيعه ، تنها ، دوره اى براى گذار و انتقال ميراث شيعه به قرون بعدى است . در قرن هفتم ، جمال الدين ابن طاووس ، در نخستين تلاش ها براى ارائه ضوابط نقد حديث ، متفاوت از گذشته عمل نمود . نيز مهم ترين مراكز شيعى قرن ششم و هفتم ، يعنى حلّه ، حلب و رى ، شاهد حضور عالمان شيعى بوده است . از فعاليت قم در اين دوره ، آگاهى بسيار كمى در منابع آمده است .
با اين حال ، همين تلاش عالمان شيعى را در انتقال ميراث گذشته به آينده نبايد اندك دانست . حضور نام ابن شهرآشوب در اسناد اجازه علّامه حلّى به بنو زهره ، نشانگر اهمّيت وى در اين قرن و روايت كتب حديثى است ، هرچند راه درازى در پيش بود تا كتاب هاى علم حديث تدوين گردد . با اين حال ، گردآورى و تدوين كتب حديثى ، از جمله فعاليت هاى عالمان شيعى اين قرن بوده است . شخصيت برجسته نجف در قرن پنجم ، فرزند شيخ طوسى ، ابو على حسن بن محمّد، بوده كه نقش مهمى در انتقال ميراث علمى پدرش داشته است . ابن ابى طى ، تاريخ نگار امامى ، در مورد وى چنين نوشته است :
وُلِدَ بمشهد علىّ عليه السلام و قرأ على أبيه جميع كتبه . حدّثنى عماد الدين أبو جعفر محمّد بن أبى القاسم الطبرى ، قال : كان الشيخ أبو علىّ من أعبد الناس ... و قد زار أبو سعد السمعانى المشهد و سمع عليه و أثنى عليه ، و قال أبو منصور محمّد بن الحسن النقّاش : كنّا نقرأ على الشيخ أبى علىّ ... ، و كان أروى الناس للمثل و الشاهد ، و أحفظ الناس للاُصول ، و أنقلهم للمذهب ، و أرواهم للحديث. ۱

1.تاريخ الإسلام (حوادث ۵۲۰ ـ ۵۴۰ ق ) ، ص ۵۵۷ و ۵۵۸ .


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
528

بطريق ، ابو الفضل بن حسين حلّى (كه از قرائت نزد وى در سال 598 ياد كرده) ، شادان بن جبرائيل بن اسماعيل قمى (كه نزد وى در واسط در سال 593 ق ، سماع حديث كرده) و گروهى ديگر از عالمان ، روايت كرده است .
علّامه مجلسى در اشاره به فخّار بن معد نوشته است :
و أقول : ألّف السيّد الفاضل السعيد شمس الدين أبو على فخّار بن معد الموسوى كتابا فى إثبات إيمان أبى طالب ، و أورد فيه أخبارا كثيرة من طرق الخاصّة و العامّة ، و هو من أعاظم محدّثينا و داخل فى أكثر طرقنا إلى الكتب المعتبرة و سنورد طريقنا ... . ۱
وى علّت تأليف كتاب خود را چنين توضيح داده است :
فإنّى رأيت جماعة من المنتمين إلى الإسلام ، المنتحلين للإيمان ، يثبتون أبا طالب ابن عبد المطّلب بن هاشم ـ تغمّده اللّه برضوانه و أسكنه بحبوبة جنانه ـ فى حيّز الكافرين و يعدّونه فى عدد الجاحدين ، مع ما يروون من أشعاره الشاهدة بصحّة إسلامه ، و يؤثرون من أخباره المؤذنة بإيمانه ، بغضا منهم لولده أمير المؤمنين و حسدا لفارس المسلمين ، حيث كان لا تكسر عودة العواجم و لا يقرح صفاته المزاحم . ۲
ويژگى مهم كتاب فخّار بن معد ، تخريج رواياتى از كتاب كنز الفوائد كراجكى ، ۳ الإرشاد شيخ مفيد ، الأمالى و كتاب من لايحضره الفقيه شيخ صدوق ، و احتمالاً آثارى درباره ابو طالب ، تأليف واقدى و شريف ابو على عمر بن على بن الحسين صوفى مشهور به الموضح النسابة است. ۴

1.ر . ك : بحار الأنوار ، ج ۳۵ ، ص ۱۰۸ .

2.الحجّة على الذاهب إلى تكفير أبى طالب ، ص ۶۱ .

3.فخّار بن معد موسوى ، از كتاب كنز الفوائد كراجكى ، احاديثى را به اين سلسله سند ، تخريج و نقل كرده است : «ما أخبرنى به الشيخ الفقيه أبو الفضل شادان بن جبرائيل بن إسماعيل القمّى رحمه اللهبواسط سنة ۵۹۳ ق ، قال : أخبرنى عبد اللّه بن عمر الطرابلسى عن القاضى عبد العزيز ابن أبى كامل عن الشيخ الفقيه أبى الفتح محمّد بن علىّ بن عثمان الكراجكى .. . (ر . ك : همان ، ص ۹۰ ـ ۹۴ ؛ كنز الفوائد ، ج ۱ ، ص ۱۸۳) . براى ديدن موارد ديگر نقل شده از كتاب كراجكى با اين سلسله اسناد ، ر . ك : الحجّة على الذاهب ، ص ۹۴ ، ۹۷ ، ۱۰۴ ، ۲۵۲ و ۲۷۵ .

4.كتاب الحجّة على الذاهب از منابع شيخ حرّ عاملى (م ۱۱۰۴ ق) در وسائل الشيعة (ج۱۶ ، ص ۲۳۱ و ج۱۷ ، ص ۳۳۱) و محمّدباقر مجلسى (م ۱۱۱۰ ق) در بحار الأنوار (ج ۱ ، ص ۱۸ ، ج ۳۵ ، ص ۷۲ ، ۹۶ و ۱۰۸ ) بوده است . محدّث نورى (م ۱۳۲۰ ق) ظاهرا به اين كتاب دسترس داشته است ؛ چرا كه در يك مورد (مستدرك الوسائل ، ج ۶ ، ص ۱۰۰) ، از اين كتاب ، مستقيم نقل حديث كرده است . براى شناخت اهمّيت فخّار در سلسله سند روايت آثار كهن اماميّه ، ر . ك : بحار الأنوار ، ج ۴۲ ، ص ۳ ، ج ۷۲ ، ص ۳۶۶ ، ج ۱۰۴ ، ص ۶۵ ، ۷۱ ، ۸۰ ، ۱۴۳ ، ۱۴۶ ، ۱۷۰ و ۱۹۷ ، ج ۱۰۵ ، ص ۲۵ ، ۴۳ ، ۴۵ ، ۴۷ ، ۵۶ ، ۷۳ ، ۸۸ ، ۹۸ ، ۱۳۹ ، ۱۵۲ ، ۱۵۴ ، ۱۵۶ و ۱۵۸ ، ج ۱۰۶ ، ص ۶ ، ۱۶ ، ۳۰ ، ۵۳ ، ۶۳ ، ۱۴۶ و ۱۵۸ ، ج ۱۰۷ ، ص ۷ ، ۲۵ ، ۳۵ ، ۴۳ ، ۴۵ ، ۵۱ ، ۶۳ ، ۶۹ ، ۷۱ ، ۸۱ ، ۸۹ ، ۱۱۶ ، ۱۲۵ ، ۱۲۹ ، ۱۳۲ ، ۱۵۷ و ۱۶۲ ؛ رجال ابن داوود ، ص ۵ ؛ رجال العلّامة الحلّى ، ص ۲۸۲ .

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 101584
صفحه از 554
پرینت  ارسال به