بود ۱ و گويا به همين علّت نيز تضعيف شده است. ۲ محمّد جعفر اسدى (م 312 ق) و احمد بن ادريس قمى (م 306 ق) ، مشايخ حديث او بودند، و محمّد بن احمد بن داوود قمى (م 368 ق) و ابو محمّد هارون بن موسى تَلْعُكْبَرى (م 385 ق)، از وى روايت كرده اند. ۳ به قرينه مشايخ و برخى از راويان، حضور و سكونت دراز مدّت وى در قم، قوى مى نمايد.
تأليفات
آثار ناياب: 1 . كتاب الفرائض، 2 . كتاب الآداب.
اثر چاپى: 3 . الشفاء و الجلاء فى الغيبة. ۴
2 . ابن بُطّه قمى (م ، نيمه نخست سده 4 ق)
محمّد بن جعفر بن احمد، مُكنّا به ابو جعفر و معروف به ابن بطّه قمى و مؤدّب قمى؛ محدّث. سال وفات او دانسته نيست؛ ولى به دو قرينه، مى توان حدس زد كه وى در نيمه نخست سده چهارم از دنيا رفته است: يكى مشايخ وى ـ همچون احمد بن ابى عبد اللّه برقى (م 280 ق) و محمّد بن حسن صفّار (م 290 ق) ـ و ديگرى راويان او ـ همانند حسن بن حمزه علوى، معروف به مرعش (م 356 ق) و ابو مفضّل شيبانى (م 383 ق) ـ . ۵
ابن بطّه در قم مى زيست؛ ولى مدّتى نيز در بغداد ساكن شد و تنى چند، از او حديث شنيدند و اجازه روايت گرفتند. ۶ ابن بطّه در اسناد بسيارى از طرق رجال
1.رجال النجاشى، ص ۹۷؛ الرجال ، ابن غضائرى، ص ۱۸؛ الفهرست ، طوسى، ص ۷۶؛ رجال الطوسى، ص ۴۱۶.
2.الرجال ، ابن غضائرى، ص ۱۸؛ رجال النجاشى، ص ۹۷؛ الفهرست ، طوسى، ص ۷۶.
3.الغيبة، طوسى، ص ۱۳۳؛ جمال الاُسبوع، ص ۳۰۱؛ الذريعة، ج ۱۴، ص ۲۰۲.
4.رجال النجاشى، ص ۹۷؛ الفهرست ، طوسى، ص ۷۶؛ معالم العلماء، ص ۵۴؛ خلاصة الأقوال، ص ۳۲۲.
5.رجال النجاشى، ص ۳۷۲ ـ ۳۷۳؛ الفهرست ، طوسى، ص ۵۲ و ۵۶.
6.رجال النجاشى، ص ۳۷۲.