81
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

19 . ابو الجيش بلخى (م 367 ق)

مظفّر بن محمّد بن احمد بلخى، مكنّا به ابو الجيش (ابو الحسن) و معروف به ابو الجيش بلخى؛ محدّث و متكلّم. كنيه اين محدّث در مصادر، ابو الجيش ۱ و گاه ابو الحسن ۲ ذكر شده است. جزئيات زندگى وى دانسته نيست. او اهل بلخ، از توابع خراسان بود و به بلخى و گاه خراسانى اشتهار يافت. به قرينه استماع شيخ مفيد از او، ۳ وى به بغداد رفته است. ابو الجيش اخبار شناس و متكلّمى برجسته بود. وى در كلام، شاگرد متكلّم معروف شيعى، ابو سهل نوبختى بود.

تأليفات

ابو الجيش در زمينه كلام، مناقب و مثالب و رجال، كتاب نوشت.
آثار ناياب: 1 . كتابى در مثالب موسوم به فعلتَ فلا تلم، 2 . الإمامة، 3 . نقض كتاب العثمانية جاحظ، 4 . الكمال، 5 . بعض ما روى من مناقب الرجال، 6 . فدك، 7 . الأرزاق و الآجال. اين آثار همگى ناياب اند.
كتاب مناقب او كه با عنوان الكمال، ۴ خصال الكمال، ۵ خصال الكمال و بعض ما روى من مناقب الرجال ۶ و رجال أبى الجيش ۷ آمده، تا سده ششم نيز در دسترس بود. ابن شهر آشوب (م 579 ق) يك روايت ۸ و محمّد باقر مجلسى با واسطه، از آن نقل كرده اند. ۹

1.رجال النجاشى، ص ۴۲۱؛ الفهرست ، طوسى، ص ۲۵۱؛ معالم العلماء، ص ۱۵۹.

2.المناقب ، ابن شهرآشوب، ج ۱، ص ۳۶۵.

3.رجال النجاشى، ص ۴۲۱؛ فهرست طوسى، ص ۲۵۱.

4.معالم العلماء، ص ۱۵۹.

5.المناقب ، ابن شهرآشوب ، ج ۱، ص ۳۸۵.

6.الذريعة، ج ۷، ص ۱۶۳.

7.الذريعة، ج ۱۰، ص ۱۵۱.

8.بحار الأنوار، ج ۴۰، ص ۳۲۲.


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
80

ابو الحسين واسطى، زكريّا، زياد و حفص كه عموهاى آن دو بودند، در شمار محدّثان قابل اعتماد ياد شده اند. ۱
ابنا بسطام، از مشايخ بسيارى روايت كرده اند. ۲ محمّد بن خلف قزوينى يكى از آنهاست. ۳ گويا اين محمّد بن خلف، همان محمّد بن خلف طاطرى است كه ابن عيّاش جوهرى از او روايت كرده ۴
و ابن جعابى نيز او را موثّق خوانده است. ۵

تأليفات

كتاب معروف اين دو برادر، طبّ الأئمة عليهم السلام نام دارد ۶ كه در مصادر، با عنوان كتاب الطب ۷ ذكر شده است. اين كتاب ضعف هاى بسيارى دارد. مهم ترين آنها عبارت اند از: عدم توثيق مؤلّفان آن، ۸ ضعف طريق نجاشى به آن ـ كه ابن عيّاش جوهرى است ـ ۹ و ضعف اسانيد برخى روايات آن. ۱۰ با اين همه، شيخ حرّ عاملى، محمّد باقر مجلسى و محدّث نورى، به اين كتاب اعتنا و اعتماد كرده اند. ۱۱ اين اعتنا بدان جهت بوده كه در اين كتاب، احكام فرعى، بسيار كم آمده و از ديگر سو، در موضوع دعا و ادويه، تنها به اسانيد قوى بسنده نمى شود. ۱۲

1.رجال النجاشى، ص ۳۹؛ معالم العلماء، ص ۶۵؛ خلاصة الأقوال، ص ۸۱.

2.طبّ الأئمة عليهم السلام ، مقدّمه محقق، ص ۱۳ ـ ۱۴.

3.همان، ص ۱۵.

4.مقتضب الأثر، ص ۶ و ۸.

5.همان جا؛ قاموس الرجال، ج ۸، ص ۱۶۶؛ فهرس التراث، ج ۱، ص ۳۸۵.

6.بحار الأنوار، ج ۱، ص ۱۱ و ۳۰؛ وسائل الشيعة، ج ۲۰، ص ۴۳.

7.رجال النجاشى، ص ۳۹.

8.بحار الأنوار، ج ۱، ص ۳۰.

9.رجال النجاشى، ص ۸۶.

10.طب الأئمة عليهم السلام ، ص ۱۴؛ مقدّمه آية اللّه بروجردى، فهرس التراث، ج ۱، ص ۳۸۵.

11.ر.ك: مستدرك الوسائل، ج ۱، ص ۳۸۷، ۳۹۶ و ۴۰۹.

12.بحار الأنوار، ج ۱، ص ۳۰؛ طبّ الأئمة عليهم السلام ، بروجردى، ص ۱۴ ، مقدمة آية اللّه .

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 101230
صفحه از 554
پرینت  ارسال به