مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : الاجازة الکبیرة
محل نشر : قم
ناشر : دلیل ما
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1390ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 208
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

الاجازة الکبیرة

کتاب شامل دو اجازه ی روایت از دو عالم برجسته: آیت الله سید حسن صدر (م 1354ق) و آیت الله شیخ الشریعه اصفهانی (م 1339ق) به علامه شیخ آقابزرگ تهرانی (م 1389ق) است.

کتاب شامل دو اجازه ی روایت از دو عالم برجسته: آیت الله سید حسن صدر (م ۱۳۵۴ق) و آیت الله شیخ الشریعه اصفهانی (م ۱۳۳۹ق) به علامه شیخ آقابزرگ تهرانی (م ۱۳۸۹ق) است.

اجازه ی اول که گسترده تر است و ۱۶۰ صفحه از کتاب را به خود اختصاص داده، در سال ۱۳۳۰ق صادر شده و اجازه ی دوم که هفت صفحه است، تاریخ آن، به سال ۱۳۲۰ق باز می گردد.

آیت الله سید موسی شبیری زنجانی با تعلیقاتی که بر این اثر نگاشته، بر ارزش علمی آن افزوده است. هردو اجازه دارای نکات و فواید رجالی و تاریخی ارزشمند هستند به ویژه اجازه ی مرحوم صدر.

اجازه ها در یک مجلد با تلاش و تحقیق حجت الاسلام و المسلمین ناصرالدین انصاری قمی، به زیور طبع آراسته شده اند و محقق کتاب، زندگی نامه ی مرحومان سید حسن صدر و آقابزرگ تهرانی را به عنوان مقدمه ی تحقیق در آغاز درج کرده است.

مرحوم صدر، نخست در اجازه اش در مورد عمل به احادیث براساس اجازه، سخن گفته و سپس مشایخ طبقه ی اول (مشایخ خود) را معرفی کرده و سپس به مشایخ بالاتر تا طبقه ی هفتم پرداخته است.

شیخ الشریعه نیز از مشایخ خود نام برده و از برخی مشایخ مشایخ نیز نام برده است. سپس طرق خود به صحیفه سجادیه را بیان کرده است.

وجود فهرست اعلام، کمک قابل توجه به پژوهشگران می توانست باشد. امید که در چاپ های بعدی، فهرست مناسب افزوده شود.