مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه (امام حسین(ع) در مدینه منوره)
پديدآورنده : علی شاوی
مترجم : عبدالحسین بینش
زمان پدیدآورنده: معاصر
ناشر : کوثر غدیر
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1381ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 376
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه (امام حسین(ع) در مدینه منوره)

کتاب، ترجمه ی بخش از مجموعه ی «مع الرکب الحسینی من المدینه إلی المدینه» است.

کتاب، ترجمه «مع الرکب الحسینی من المدینه إلی المدینه» است که پژوهشکده تحقیقات اسلامی نمایندگی ولی فقیه در سپاه، در زمره سلسله کتاب های تهیه شده خود، آن را سفارش کرده و به چاپ و نشر سپرده است. این پژوهش، از سوی مؤلف به شیوه تحلیلی نگاشته شده و نویسنده آن کوشیده است تا افق های جدیدی را برای خوانندگان خود باز کند.

وی، برای تألیف این اثر از منابع بسیاری بهره گرفته و آن را در دو مقاله و چهار فصل سامان داده است.

مؤلف در مقاله نخست، به عنوان پیش درآمد کتاب، از جریان نفاق و شاخص های آن و سقیفه، خلافت خلیفه های سه گانه و دوران معاویه و دستاوردهایش سخن گفته است.

دومین مقاله وی، به امام حسین و جریان آن حضرت به عنوان شهید پیروز عاشورا و جدایی خط امویان و اسلام و فروپاشی بنی امیه و قیام های پس از نهضت عاشورا و مقاطع پس از عاشورا تا ظهور امام زمان اختصاص یافته و نویسنده در آن تلاش کرده است تا جریان نفاق و عاشورا را تفکری همیشه جاری و ادامه دار معرفی کند.

باب نخست فصل های کتاب، تلاش برای بیان تصحیح خطایای تاریخی و مطالعه انتقادی تاریخ حرکت امام حسین(ع) است. مؤلف در این فصل از منزلت امام حسین، خبر دادن از شهادت وی، دیدگاه آن حضرت در باره صلح برادرش با معاویه، موضع معاویه در باره امام حسین(ع) و مراقبت از او، خطوط نامه های معاویه به امام و دلایل عدم اقدام امام(ع) بر ضد معاویه سخن گفته است.

در فصل دوم از روش امام در برابر معاویه سخن گفته شده و تلاش امام حسین برای تبیین حقایق و رویارویی وی با بیعت با یزید، و در فصل بعدی، ماجرای مرگ معاویه، بیعت گرفتن برای یزید و از جمله در خواست بیعت از امام ترسیم شده است.

در ادامه ماجرای خروج امام از مدینه و سوگواری برای امام در همان زمان خروج از مدینه، و اعضای کاروان و دیدارهای میان راه تشریح شده است. نگاه نویسنده در پرداختن به ماجراهای تاریخی، عمدتاً تحلیلی و جهت دهی نگاه ها به جریان فکری بنی امیه و امام حسین(ع) به عنوان دو جریان است.

یادآوری
در «کتاب شناسی توصیفی اهل بیت(ع)» از صفحه ۸۵ تا ۸۷ دو کتاب معرفی شده اما عنوان و شناسنامه ی کتاب ها جا به جا شده اند.