مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : تاریخ امام حسین(ع) (موسوعه الامام الحسین)
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : تهران
ناشر : دفتر انتشارات کمک آموزشی آموزش و پرورش
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1378 ـ 1379
تعداد جلد : 7 (24 جلد تا سال 1390)
تعداد صفحه : 916 + 826 + 840 + 910 + 1038 + 908 + 938
قطع : وزیری
زبان : عربی ـ فارسی
جستجو در Lib.ir

تاریخ امام حسین(ع) (موسوعه الامام الحسین)

پژوهشی است در باره عاشورا و تبیین شخصیت و زندگانی امام حسین(ع).

پژوهشی است در باره عاشورا و تبیین شخصیت و زندگانی امام حسین(ع). تدوین گران این اثر طی چندین سال تلاش، با استناد به کتاب ها و مقتل هایی که در باره امام نوشته شده این اثر را سامان داده و در سه محور طبقه بندی کرده اند. در محور نخست، به بررسی عاشورا و عوامل و زمینه ها و پیامدهای آن پرداخته شده است و شامل دوره امامت امام حسین(ع) تا مرگ معاویه و خلافت یزید و رخدادهای قبل از عاشورا و عاشورا تا بازگشت خاندان امام حسین(ع) به مدینه می باشد.

محور دوم در باره شخصیت هایی است که از اصحاب امام به حساب می آمدند و یا از خاندان آن حضرت بودند و محور سوم، دوران حیات امام از ولادت تا قیام ایشان، فضایل و سیره و آیات و روایات مربوط به ایشان است.

در این کتاب، عین متون کتاب های تاریخی و حدیثی کپی شده و در مواردی که نویسندگان فارسی زبان از آنها ترجمه ای ارائه داده اند در پاورقی ذکر شده است و در بخش های بی ترجمه، به همان متن عربی اکتفا شده است.

متن های نقل شده به ترتیب تقدم تاریخی مؤلفان تنظیم شده اند و روایات از حیث دارا بودن سند، و یا نداشتن آن تفاوتی نداشته و متن های همه کسانی که در زمینه عاشورا و امام حسین مطلب نوشته اند، حتی در صورت تکرار، گردآوری و در کتاب منعکس شده است. البته، متن های مشابه ارجاع داده شده و مصادر متنها دقیقا مشخص شده است.

مصادر کتاب، بسیار متنوع و از متون کهن گرفته تا دوران معاصر و اعم از شیعه و سنی است، و نسخه بدل ها نیز، در پاورقی ذکر شده است.

این کتاب، منبع جامع و مورد اعتمادی است (از جهت امانت در نقل) درباره امام حسین و همه مباحث پیرامون آن حضرت و به دلیل وجود منابع متعدد، مشابه و گاه متضاد، احاطه بر اطلاعات را ممکن کرده و تحلیل و بررسی مسائل را دقیق و آسان تر نموده است، بخشی از سرفصل های موسوعه چنین است:

زمینه سازی بیعت برای یزید، خودداری امام حسین از بیعت با یزید، مسلم؛ از اعزام به کوفه تا شهادت، تصمیم امام برای عزیمت به عراق، خروج از مکه و رحل اقامت در کربلا، در کربلا و حوادث تاسوعا، شب و روز عاشورا، علی بن حسین(ع)، شهادت طلبی آل عقیل، شهادت آل جعفر، شهادت فرزندان امام حسن، شهادت تعدادی از فرزندان علی(ع)، ابوالفضل العباس، قتلگاه امام حسین، پیامدهای شهادت امام، حوادث پس از شهادت، کوفه، از کوفه تا شام، شام و رخدادهای آن برای اسیران.