مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : امامت در پرتو کتاب و سنت
پديدآورنده : مهدی سماوی
مترجم : حمیدرضا آژیر
مترجم : حسین صابری
محل نشر : مشهد
ناشر : بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی
نوبت چاپ : دوم
تاریخ انتشار : 1378ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 571
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

امامت در پرتو کتاب و سنت

کتاب، ترجمه الامامة فی ضوء الکتاب و السنة، در اثبات نسب امام از سوی پیامبر(ص) است.

کتاب، ترجمه الامامة فی ضوء الکتاب و السنة، در اثبات نسب امام از سوی پیامبر(ص) است. نویسنده، در آغاز، قطعی بودن صدور یک سخن از معصوم و دلالت آن را، راه رسیدن به حق در یک پژوهش دینی می داند و از این رو در این نوشته تلاش کرده است روایت های رسیده از پیامبر را درباره امام و خلیفه پس از خود، به دقت بکاود و اسناد آنها را موشکافی و بررسی کند.

شیوه نگارنده در این نوشته چنین است که ابتدا حدیث مورد نظر را نقل و درباره سند آن اظهار نظر می کند و آنگاه به مباحث مطرح شده در آن می پردازد و آن را تجزیه و تحلیل می نماید.

وی، کتاب را در سه بخش تنظیم کرده است. بخش نخست که پنج فصل دارد، از موضع پیامبر درباره امر خلافت سخن گفته شده و گزینش امام و مواضعی که لازم است در این زمینه بررسی شود، تشریح گردیده و عوامل شبهه برانگیز در امر امامت نیز، بررسی شده است.

بخش دوم، نصوص وارد شده از پیامبر درباره خلافت و امام پس از خود، از قبیل حدیث تقلین، حدیث منزلت، نیز وصایای پیامبر به امام است که از منابع حدیثی معتبر اهل سنت نقل و کاویده شده است.

بخش سوم کتاب، دیدگاه قرآن درباره امامت است. در این بخش، شش آیه از قرآن نقل و تفسیر شده که با نقل اقوالی از دانشمندان اسلامی همراه است. آیاتی مانند مباهله، خیر البریه، انفاق در حال رکوع، مودة، اکمال دین و تبلیغ رسالت، به بحث گذاشته شده و نویسنده، با هوشمندی و توان بسیار، از عهده مباحث مطرح درباره آنها به خوبی بر آمده است.