مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : امام حسن(ع) الگوی زندگی
پديدآورنده : حبیب الله احمدی
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : فاطیما
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1381ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 192
قطع : رقعی
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

امام حسن(ع) الگوی زندگی

این اثر، پژوهشی است در سیره عملی و زیستنامه امام حسن مجتبی(ع).

این اثر، پژوهشی است در سیره عملی و زیستنامه امام حسن مجتبی(ع). کتاب، با هدف ارائه الگویی کامل برای انسان و با بهره گیری از کتاب های تاریخ، سیره، تفسیر و حدیث شیعه و اهل سنت تدوین شده و در آن سعی شده است تا امام دوم شیعیان و رفتارها و زندگی شخصی و اجتماعی او، به گونه کاربردی تجزیه و تحلیل شود.

نویسنده برای این منظور، در آغاز از جایگاه قرآن و عترت و الگو بودن عترت پیامبر(س) سخن گفته و برای ادامه بحث ها و مطالب خود، کتاب را در سه بخش سامان داده است.

بخش نخست به زندگینامه امام حسن(ع) اختصاص دارد که در آن، امام قبل از تولد و تولد، نام گذاری، اندام ایشان، مادر و پدر و فرزندان امام و پاره ای از شیوه های مطرح شده درباره آن حضرت، بحث شده است.

در بخش دوم فضائل و مناقب آن حضرت گزارش شده و درباره پاره ای از آنها توضیحاتی نیز، ارائه شده است. عصمت، حق محوری، حبل الله، برترین بهشتیان و تدبیر امام، شماری از فضایل ذکر شده در این بخش است. نیز حضور امام حسن(ع) در ماجرای مباهله و کسا و نزول آیات قرآن درباره آنها و آیه ذی القربی هم به بحث گذاشته شده است.

بخش سوم کتاب که عمده مباحث آن را تشکیل می دهد، به سیره امام حسن مجتبی(ع) پیش از امامت و پس از آن، روش متفاوت امامان در موضع گیری ها، درگیری با معاویه، معاویه کیست و عملکرد او چیست؟ و کشتار های او، جریان های اجتماعی پیدا و پنهان دوران امام حسن، جنگ امام با معاویه، صلح آن حضرت و سرانجام آن، و شهادت ایشان، اختصاص یافته است.