مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : امام شناسی
محل نشر : مشهد
ناشر : انتشارات علامه طباطبایی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1422ق
تعداد جلد : 15
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

امام شناسی

اثر حاضر، مجموعه 225 درس است استدلالی در باره امامت و ولایت.

اثر حاضر، مجموعه درس هایی (۲۲۵ درس) است استدلالی در باره امامت و ولایت. نویسنده با بهره گیری از آیات قرآن و روایات وارده از طرق شیعه و شنی مباحث تفسیری، فلسفی، روایی، تاریخی و اجتماعی درباره امامت و ولایت، به بحث و بررسی این موضوع پرداخته است. مباحث و موضوعات این مجموعه به طور عام درباره ولایت و امامت و به طور خاص امامت و ولایت امام علی(ع) است.

وی، به سبک گویندگان مذهبی در سخنان خود از آیه، حدیث، شعر، قصه و ضرب المثل برای بیان مقصود و اثبات مدعا بهره گرفته است.

این مجموعه، در برگیرنده اطلاعات فراوانی درباره مباحث گوناگون دینی است. بیشتر مباحث و موضوعات این مجموعه، در باره خصوصیات امام و شرایط رهبری و زعامت، لزوم عصمت در ائمه، و مباحثی در موضوع نبوت عامه مانند شرایط نبوت، عصمت انبیا، لزوم عصمت، آثار و خواص پیامبران است.

جلد اول کتاب، درباره عصمت انبیا و امامان؛ جلد دوم، در وصایت امیر مؤمنان؛ جلد سوم، در معرفت امام و شناخت شیعه و آیه تطهیر؛ جلد چهارم در فضایل امیرمؤمنان(ع)؛ جلد پنجم، در ولایت؛ جلد ششم تا نهم، در غدیر؛ و جلد دهم، در حدیث منزلت؛ جلد یازدهم، در اعلمیت و قضاوت؛ جلد دوازدهم، در علایم امام؛ جلد سیزدهم، در حدیث ثقلین؛ جلد چهاردهم، در مباحث پراکنده ای درباره قرآن، سنت، علم جفر و مصحف فاطمه است. جلد پانزدهم، که پایان بخش مجموعه است، با این عنوان سامان یافته است: جمیع پیشگامان در تصنیف و تدوین نهضت اسلام شیعه بوده اند. بخش قابل توجهی از این جلد به صحیفه سجادیه اختصاص یافته و بخشی نیز، به قیام زید و شخصیت او و بقیه مطالب پراکنده و در باره حضرت علی اکبر یکی از پسران امام حسین(ع) است.