جامع الاحادیث 3.5

فرهنگ جامع روایات پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام
  عنوان : جامع الاحادیث 3.5  
  سال تولید : 1391
  سیستم عامل : ویندوز
  محتوا : متن کامل ۴۳۱ عنوان کتاب در ۱۱۵۳ جلد، شامل منابع روایی شیعه به همراه ترجمه و شرح در موضوع: – ادعیه، زیارات، اخلاق، تاریخ، تفسیر، جوامع حدیثی، فقه، فضایل، کلام، رجال، لغت نامه، مناقب و
  امکانات : برگه‌ی «حدیث»، مشابه‌ یابی هوشمند، مقایسه‌ ی ماشینی احادیث مشابه، جستجو در پیراسته‌ ها، جستجو از طریق ریشه، یادداشت
  تولید کننده : مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

محتوا :
• متن کامل ۴۳۱ عنوان کتاب در ۱۱۵۳ جلد، شامل منابع روایی شیعه به همراه ترجمه و شرح در موضوع:
– ادعیه، زیارات، اخلاق، تاریخ، تفسیر، جوامع حدیثی، فقه، فضایل، کلام، رجال، لغت نامه، مناقب و ...
• مشاهده ترجمه ها و شروح در کنار متن اصلی کتاب
• دسترسی به تفسیر آیات در دامنه احادیث عرضه شده
• ارائه اطلاعاتی ارزشمند درباره کتب، مولفان و نسخه شناسی متون برنامه
در این نسخه ۳۴ کتاب در ۱۷۹ جلد نسبت به نسخه ۳ افزایش منابع داشته است.

پیشینه برنامه‏ مركز تحقیقات كامپیوترى علوم اسلامى بر اساس فعالیت تعدادى از طلاب بر روى كتب حدیثى و تلاش براى عرضه این كتب با استفاده از ابزار رایانه شكل گرفته و همواره تولید نرم‏ افزارهاى حدیثى، یكى از اولویت ‏هاى اصلى این مركز بوده است.
ارائه برنامه‏ هاى حدیثى با تولید نرم‏ افزارهاى كتابخانه بحار الانوار، وسائل الشیعه و كتب اربعه در سال‏ هاى آغازین دهه هفتاد آغاز گردیده و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. در ادامه، مجموعه ‏اى از كتاب‏ هاى روایى شیعه در نرم‏ افزارى تحت عنوان «معجم الفاظ نور ۱» در محیط DOS تحولى جدى در تولید نرم‏ افزارهاى حدیثى به شمار مى ‏رفت. مهم‏ترین محصولى كه در ادامه باید از آن یاد كرد، نرم‏ افزار نور ۲ (جامع الأحادیث) است كه مشتمل بر كتب اربعه، وسائل الشیعه، مستدرك الوسائل، بحار الانوار و مجموعه ‏اى از كتاب ‏هایى است كه به عنوان مصادر كتاب بحار الانوار ذكر شده‏ اند. این نرم‏ افزار مشتمل بر ۱۸۱ عنوان كتاب در ۴۲۸ جلد بود و به عنوان اولین نرم‏ افزار حدیثى در محیط ویندوز عرضه گردید. حجم بالاى اطلاعات، كیفیت محتوایى از قبیل اِعراب و دقت، عرضه قابلیت ‏هاى مختلف فنى از جمله در بخش جستجو و نمایش به همراه دیگر مزایاى این نرم‏ افزار، موجب گردید تا این برنامه از سال ۱۳۷۹ تا كنون به عنوان مهم‏ترین نرم‏ افزار حدیثى مورد استفاده پژوهشگران علوم اسلامى باشد.
این برنامه كه در مراحل مختلف ارتقاهاى جزئى فنى و محتوایى یافته است، در حال حاضر با عنوان نرم‏ افزار نور ۵ / ۲ شناخته می شود. نیاز كاربران عمومى به احادیث و عدم آشنایى ایشان با متون عربى نیز موجب شد تا مركز اقدام به تولید نرم‏ افزار «گنجینه روایات نور» نماید. هدف از این نرم‏ افزار، عرضه جامعى از كلیه كتب حدیثى داراى ترجمه بود. ۲۳۳ عنوان كتاب در قالب ۳۸۱ جلد، محتواى این كتابخانه حدیثى را تشكیل مى ‏دادند. انگیزه‏ هاى تولید جامع الأحادیث ۵ / ۳ اگرچه نرم‏ افزارهاى نور ۵ / ۲ و گنجینه روایات نور، بخش قابل توجهى از نیاز كاربران تخصصى و عمومى را به یك كتابخانه دیجیتال حدیث مرتفع نموده است، ولى برخى نیازها و مسائل باقى مانده موجب شد تا طرح ارتقاى جامع الأحادیث آماده و اجرا گردد.
برخى از انگیزه‏ هاى اصلى براى تولید نرم‏ افزار «جامع الأحادیث‏۳» عبارت‏ اند از:
- تجمیع بین كتاب‏ هاى حدیثى عرضه شده در برنامه نور ۵ / ۲ و ترجمه‏ هاى عرضه شده در گنجینه روایات نور
- افزودن برخى از منابع روایى جدید كه پیش‏تر در نرم‏ افزار نور ۵ / ۲ یا گنجینه روایات نور عرضه نشده بود
- افزودن شروح روایى به ‏ویژه حجم وسیعى از شروح كتب اربعه
- افزودن برخى قابلیت‏ هاى فنى نوین كه در نسخه‏ هاى جدید برنامه ‏هاى نور فراهم گردیده و نرم‏ افزار نور ۵ / ۲ به جهت قدمت فاقد آن‏ها بود، از قبیل: انتقال به محیط Word و نمایش چند سندى كتب و نتایج جستجو
- افزودن مقدمه ‏ها و مؤخره ‏هاى كتاب هایى كه در نرم‏ افزار نور ۵ / ۲ وجود نداشته است. تعریف و دامنه محتوایى برنامه ‏هدف از تولید نرم‏ افزار «جامع الأحادیث ۵ / ۳» عرضه مجموعه كاملى از مصادر حدیثى شیعه به همراه ترجمه ‏ها و شرح ‏هاى نگاشته شده بر این مصادر است. در خصوص فهرست این مصادر، ذكر چند نكته لازم به نظر مى ‏رسد:
- منابع گزینش شده یا جزء مصادر روایى ‏اند، یا ترجمه و یا شرح بر این مصادرند. برخى از كتاب ‏هاى فقهى، كلامى، تاریخ و غیره كه غالباً مربوط به قرن پنجم و پیش از آن مى ‏باشند نیز به جهت دوره زمانى تألیف و حجم روایات، در زمره مصادر روایى به شمار رفته‏ اند.
- برخى از كتب نرم‏ افزار نور ۵ / ۲، از جمله تعدادى از آثار شیخ مفید(رحمه الله) كه حجم روایات آن‏ها بسیار پایین بوده، از برنامه حذف شده‏ اند. مجموعه آثار كامل شیخ مفید(رحمه الله) در كتابخانه اختصاصى ایشان در دسترس علاقه ‏مندان قرار گرفته است.
- در انتخاب كتاب ‏ها تلاش شده است تا از سویى پژوهشگران فهرست كاملى از مصادر را در اختیار داشته باشند و به عنوان مرجعى جامع و قابل اتكا بتوانند به برنامه استناد نمایند و از سوى دیگر، دانشجویان و علاقه‏ مندان حدیث نیز ترجمه ‏ها و شرح‏ هاى مصادر اصلى را در اختیار داشته باشند تا در ترجمه و فهم محتواى احادیث دچار مشكل نشوند و برنامه تولیدى، نیازهاى اقشار مختلف علاقه ‏مند به مطالعات حدیثى را برآورده نماید.
- آنچه در این برنامه ارائه شده، فهرست كامل مصادر انتخابى نیست و با توجه به زمان ‏بر بودن فرایند تایپ و تصحیح مصادر و كتاب ‏ها، ارائه بخشى از مصادر به نسخه‏ هاى بعدى موكول شده است. البته دریافت نظرات تكمیلى كاربران گرامى نیز مى ‏تواند یارى‏ گر ما در تكمیل این فهرست باشد.