مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : جلاء الأبصار فی شرح الاستبصار
پديدآورنده : عبدالرضا طفیلی
تحقيق : محمد طفیلی
زمان پدیدآورنده: زنده در 1305 ق
محل نشر : نجف
ناشر : مطبعة النعمان
تاریخ انتشار : 1391ق
تعداد جلد : 6
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

جلاء الأبصار فی شرح الاستبصار

این کتاب، در شرح روایات الاستبصار شیخ طوسی تألیف شده است اما بیشتر به سند احادیث توجه داشته و رنگ رجالی کتاب بیشتر است.

این کتاب، در شرح روایات الاستبصار شیخ طوسی تألیف شده است. در مقدمه نوشته شده بر این کتاب آمده است که مؤلّف تا آخر «کتاب الصوم» از الاستبصار را شرح نموده و در ادامه، الشرائع محقّق حلّی را شرح نموده است.

از جلدهای تحقیق شده بر این کتاب، تنها پنج جلد چاپ شده است که مشتمل بر شرح ۱۳۲۴ روایت از جلد اوّل کتاب الاستبصار (تا باب «کراهیة النوم بعد صلاة الغداة») است.

متن کتاب، مشتمل بر شرح مبسوط اسناد در روایات است و در مورد متن احادیث، عمدتا به بیان آن (بدون شرح) اکتفا شده است. در شرح اسناد شرح حال یک یک راویان، با بیان و بررسی اقوال علمای رجال به منظور تبیین موثّق یا غیر موثّق بودن آنها آورده شده است و سپس، بحث در دلالت مباحث ذکر شده، مطرح شده و در نهایت، با بیان نوع سند، نتیجه گیری شارح آورده شده است.

در ضمن شرح اسناد، مؤلّف بنابر مقتضای سند مورد بحث، مباحث مختلفی را مطرح می نماید که عبارت اند از: بیان مفهوم تعبیرهای موجود در کتاب های رجالی (مانند تعبیر «من لم یروا»)، بیان طبقه راویان، تمییز مشترکات، تصحیفات، ذکر مبانی رجالی دیگران (مانند ذکر مبنای علاّمه مجلسی در الوجیزة در مورد این مطلب که شیخِ اجازه بودن، مبنای صحّت روایت است، اگر چه نام آن راوی در کتب رجال نیامده باشد).

محقّق تهرانی در الذریعة (ج ۱۳، ص ۸۴، ش ۲۷۰) این کتاب را با عنوان شرح الاستبصار فهرست نموده است.