مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : الامام علی بن ابی طالب(ع) من حبه عنوان الصحیفة
پديدآورنده : احمد رحمانی همدانی
زمان پدیدآورنده: معاصر
ناشر : المنبر
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1375ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 810
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

الامام علی بن ابی طالب(ع) من حبه عنوان الصحیفة

این اثر پژوهشی است در فضایل و مناقب امیر مؤمنان و زیستنامه آن حضرت.

این اثر پژوهشی است در فضایل و مناقب امیر مؤمنان و زیستنامه آن حضرت. کتاب با انگیزه اثبات برتری نظریه شیعه در خلافت بلافصل و امامت حضرت امیر به نگارش در آمده و از آثار حدیثی، تاریخی، تفسیری و آرا و نظریات اندیشمندان و دانشمندان مسلمان، اعم از شیعه و سنی در باره آن حضرت برگرفته شده و در پنج باب سامان یافته است.

این اثر اگرچه در غالب احادیث و اخبارِ نقل شده، تألیف شده است، اما خود مؤلف نیز، شرح و تفصیل هایی در موضوع های گوناگون دارد. نویسنده، باب نخست کتاب را به مناقب امیر مؤمنان اختصاص داده که دارای بیست و چهار فصل است و در آن مباحثی از قبیل لقب های امام، نظریات عالمان عامه در باره ایشان، اتحاد ولایت و رسالت، ولایت امام علی(ع)، احادیث حاوی فضایل امام، امام علی در نگاه پژوهندگان، علم امام، کفر مخالف علی(ع) و حب ایشان، به بحث گذاشته شده است.

باب دیگر، دلایل برتری امامان بر دیگر مردمان است که آیات و روایت های آن و تفاصیل و تفاسیر آنها تشریح گردیده است. فصل سوم در باره امام علی(ع) در چهار منزل از منزلگاه های آخرت می باشد و در آن از حضور امام در کنار محتضر، حقیقت صراط و منزلت علی و فرزندانش و حوض و تقسیم جهنم و بهشت از سوی ایشان و معنای آن سخن گفته شده است.

باب چهارم در زندگانی امام از تولد تا شهادت است که آن مقطع تاریخی با ذکر اخبار، احادیث، اشعار و دیدگاه های صاحبان نظر در سی فصل منعکس گردیده است. باب پایانی کتاب، در باره دشمنان امام و لعن بر آنهاست.