مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : سه مقتل گویا در حماسه عاشورا
محل نشر : قم
ناشر : دفتر نوید اسلام
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1379ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 320
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

سه مقتل گویا در حماسه عاشورا

کتاب، ترجمه سه مقتل در باره امام حسین(ع) و یاران شهید آن حضرت است.

کتاب، ترجمه سه مقتل در باره امام حسین(ع) و یاران شهید آن حضرت است. از ویژگی های آثار ترجمه شده در این کتاب، اهتمام آنها به ثبت کامل اسامی شهیدان کربلا است.

نخستین مقتل، از فضیل بن عمر رسّانی است که قدیمی ترین کتاب در این باره است و در بر دارنده نام های یاران امام حسین، از خاندان ایشان و شهیدان انصار و قبایل بنی اسد، بنی تمیم، بنی سعد، تغلب، خثعم، ازد، همدان و دیگران می باشد و نام یکصد و بیست شهید در آن ذکر شده است.

دومین مقتل از دانشمند معاصر، شیخ محمد سماوی با نام ابصار العین فی احوال الحسین(ع) است. از ویژگی های این مقتل، ثبت زندگی اصحاب امام حسین(ع) و بررسی اصل و تبار و تعداد آنان می باشد. نویسنده، ابتدا به تاریخ نهضت عاشورا پرداخته و نام یکصد و سیزده تن از یاران امام را برشمرده که در کربلا شهید شده اند. از ویژگی های دیگر کتاب، ذکر نام قبیله های این شهداست؛ قبایل بنی اسد، خثعم، کلب، تغلب، ازد و...

سومین مقتل نفثة المصدور فیما یتجدد به حزن یوم العاشوراء، از محدث شهیر، شیخ عباس قمی است که اصل متن آن نقل و سپس ترجمه شده است. این مقتل، خلاصه و در بر دارنده برخی از احوال و خصوصیات سالار شهیدان و یاران وی می باشد.

نویسنده در این مقتل به مدح برخی از یاران حسین(ع) از جمله حبیب، عابس، شوذب، حر، قیس بن مسهر، جابر بن مسهر، انس بن حارث و حضرت سجاد(ع) و حضرت ابوالفضل و اسارت اهل بیت(ع) پرداخته است.

وی در پایان طی دستورالعمل بیست گانه ای مداحان و واعظان را به اخلاص در عمل و گفتار، صداقت، پرهیز از اهانت به دیگران، پاسداری از حرمت انبیا، فتوا ندادن به آرای باطل، محبت و مهربانی، حفظ عزت و کرامت اهل بیت(ع) سفارش کرده است.