مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : مسند الامام الشهید ابی عبدالله الحسین بن علی(ع)
پديدآورنده : عزیز الله عطاردی
زمان پدیدآورنده: 1307 ـ 1393ش
ناشر : عطارد
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1376ش
تعداد جلد : 3
تعداد صفحه : 531 + 571 + 504
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

مسند الامام الشهید ابی عبدالله الحسین بن علی(ع)

کتایی در زندگینامه، فضایل، مناقب، مقتل، روایات، راویان، اصحاب و فرزندان امام حسین(ع)، امام سوم شیعیان است.

کتایی در زندگینامه، فضایل، مناقب، مقتل، روایات، راویان، اصحاب و فرزندان امام حسین(ع)، امام سوم شیعیان است.

این اثر که از تألیفات یکی از پژوهشگران سابقه دار خراسانی است، بر اساس مصادر مشهور و کتاب های عالمان پیشین اهل سنت و شیعه تألیف شده و روایات امام را نویسنده با سلسله سند خود نقل کرده و آن را در سه فصل سامان داده است.

فصل نخست این اثر، به زندگینامه شخصی و حیات سیاسی و فعالیت ها و فضائل و مناقب امام حسین اختصاص دارد. روش نویسنده در این فصل، گزارش های تاریخی و حدیثی مستند به همراه مأخذ و ذکر اسناد نوشته های خود نویسنده می باشد. وی، تاریخ امام را از ولادت آن حضرت آغاز و با ذکر روایاتی در این باب همه مباحث و رخدادهای دوران تولد امام را گزارش کرده و با نام و لقب ها و شمایل امام، مباحثش را ادامه داده است. مکارم اخلاق، امامت امام حسین، کرامات و جایگاه ایشان در نزد پیامبر، اینکه امامت از نسل امام حسین تداوم پیدا می کند، امام، ریحانه رسول خدا و سرور جوانان بهشت است، و ارتباط نزدیک و کودکانه امام با پیامبر، و رخدادهای میان ایشان با ابوذر، ابوبکر، محمد ابن حنفیه، عمر، معاویه، مروان و ولید، دیگر بحث های این باب است. ماجرای عزیمت امام به عراق، حوادث راه مکه تا عراق، و رویارویی امام با فرزدق، عبدالله بن مطیع، زهیر بن قین، عبدالله بن سلیمان و دیگران و حر بن یزید ریاحی، رحل اقامت افکندن در کربلا، شهادت و محاصره امام، دیگر مباحثی است که در پایان باب به آنها پرداخته شده است.

نویسنده، جلد دوم کتابش را به ادامه مباحث عاشورا و شهادت یکایک یاران امام، و شهادت خود آن حضرت، وصایای او در عاشورا، آتش زدن خیمه ها، بریده شدن سر مبارک امام و روانه کردن اسیران به کوفه و شام و بازگشت به مدینه و حوادث پس از شهادت اختصاص داده و در ادامه از زیارت امام در عاشورا از راه دور، اربعین، روز عرفه، رجب، و شب عید فطر، سخن گفته است. غسل کردن از آب فرات و زیارتنامه های دیگر، سخن گفته است که در آنها از زیارت عباس، و زیارت فرشتگان و انبیا از امام و گریه بر امام، و گل قبر امام، مطالبی گزارش شده است.

در جلد سوم کتاب، به گریه بر امام حسین، از جمله گریه برخی پرندگان، فضیلت کربلا، ماجرای قبر امام حسین پرداخته شده و در ادامه، فرزندان، مدت عمر، قیام امام و زندگینامه برخی از یاران امام حسین گزارش شده است. شخصیت هایی که به امام حسین دلبستگی داشته و در راه عشق به او سر داده اند و کسانی که در باره امام نظریاتی داشته اند، روایت های نقل شده از امام، ادامه مباحث این جلد است که به صورت موضوعی آورده شده اند. عقل، علم، توحید، اوصاف پیامبر(ص)، امامت، مناقب اهل بیت، غیبت، فضایل شیعه، مؤمن و کافر، مواعظ، زهد، قرآن، سوره های انفال، یونس، ابراهیم تا توحید (که امام در هر یک از آنها سخنانی داشته است) تفسیر حروف معجم، دعا، استسقاء و احتجاج ها، عناوین سخنان امام است. در ادامه روایت های فقهی امام نقل شده که از طهارت شروع تا حدود و ارث و جنازه ادامه می یابد. راویان از امام و مرثیه هایی در باره آن حضرت، پایان بخش کتاب است.