مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : لماذا اخترت مذهب الشیعة، مذهب اهل البیت(ع)
زمان پدیدآورنده: 1314 ـ 1383 ق
محل نشر : قم
ناشر : مرکز النشر التابع لمکتب الاعلام الاسلامی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1375ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 520
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

لماذا اخترت مذهب الشیعة، مذهب اهل البیت(ع)

بررسی دلایل رو آوردن مؤلف شافعی مذهب کتاب و برادر وی به مذهب شیعه موضوع این اثر است.

بررسی دلایل رو آوردن مؤلف شافعی مذهب کتاب و برادر وی به مذهب شیعه موضوع این اثر است. نویسنده کتاب که دانش آموخته جامع الازهر مصر و از علمای شافعی انطاکیه است، بر اثر تحقیق و بررسی و دسترسی به کتاب المراجعات، نوشته سید شرف الدین عاملی، متنبه شده و مذهب شیعه جعفری را اختیار کرده و به رغم گرفتار شدن در مشکلات و تحت فشار قرار گرفتن از سوی همردیفان سابق خود، کوشیده است تا حقی را که به آن راه یافته، مستدل برای دیگران نیز بازگو کند.

وی در آغاز، ماجرای به تردید افتادن خود را در باره مذهب شافعی تشریح و چگونگی رها کردن آن و اختیار مذهب تشیع را بیان کرده و در ادامه به مبانی اعتقادات شیعه پرداخته و آنها را در چند فصل با استناد به آیات و روایات تشریح کرده است. منابع فراوان سخنان وی، عمدتا کتاب های حدیثی اهل سنت می باشد. شیوه نگارنده استدلالی عقلی و نقلی است.

وی، در فصل دوم کتاب، از باور های شیعه در باره ولایت و مقام اهل بیت، به آیات قرآن استناد کرده و چندین آیه را به همراه روایت هایی که در آنها آیات به اهل بیت(ع) تطبیق و یا تأویل شده اند، مانند احادیث یوم الدار، ثقلین، منزلت، سفینه و مدینة العلم را مورد کاوش قرار داده است.

فصل سوم، به روایت هایی از پیامبر اختصاص دارد که در آنها خلیفه های پیامبر(ص) در دوازده نفر منحصر شده اند.

فصل بعدی، در نقل احادیثی است که فضایل علی(ع) در آنها مندرج است.

در فصل پنجم، شهادت پیامبر(ص) و صحابه و برخی از خلفا و فقهای اهل سنت به افضل و اعلم بودن علی(ع) گزارش شده و در فصلی دیگر در باره شیعه علی(ع) بحث شده و در همین فصل به خلافت ابوبکر و عمر و عثمان و پایان او و خلافت علی(ع) نیز پرداخته شده است.

فصل پایانی کتاب، مناظرات نویسنده با تعدادی از علمای اهل سنت است. محقق کتاب، علاوه بر ذکر مقدمه ای در باره کتاب، مصادر کتاب را نیز، تحقیق و در پاورقی آورده است.