مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : پیکار صفین
زمان پدیدآورنده: م 212 ق
محل نشر : تهران
ناشر : انتشارات علمی فرهنگی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1366ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 742
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

پیکار صفین

این کتاب، ترجمه کتاب وقعة صفین است که، به تحلیل و بررسی جنگ صفین از زوایای گوناگون می پردازد.

این کتاب، ترجمه کتاب وقعة صفین است که، به تحلیل و بررسی جنگ صفین از زوایای گوناگون می پردازد. نویسنده، با بهره گیری از منابع فراوان تاریخی و رجال، شعر و عربیت، و جغرافی و منابع تاریخی ـ حدیثی شیعه، به تحلیل و بررسی عوامل بروز تدریجی واقعه صفین پرداخته است.

وی در این کتاب، به این واقعیت اعتراف می کند که هر چه در رفتار و کردار علی(ع) در زمینه های ایمان، صداقت، حق پرستی و بزرگواری دیده می شود، در مقابل از جانب معاویه و اطرافیانش، با جاه و مقام، خدعه و بند و بست های پیدا و پنهان است.

اعتدال و بی طرفی نویسنده و آوردن سند هر روایت جهت اتقان موضوع، از جمله ویژگی های این کتاب است. افزون بر این بیان، این رهنمودها و دستورات امام علی در موارد گوناگون مانند سفارش به عاملان خراج در چگونگی رفتار با مردم، دستورات امام به فرماندهان در چگونگی آرایش لشکر، و چگونگی جنگ و موضوع داوری و مسئله حکمیت از دیگر ویژگی های این اثر است.

بخش اول کتاب به بررسی پیام ها، نامه ها و گفت و گوها، رایزنی ها و چاره جویی ها در باره رویارویی با قاسطین پرداخته است. اعلان جنگ، پیکار اصلی و دلاوری ها، صحنه های حساس و خطرناک جنگ، و پیروزی سپاه علی، از عنوان هایی است که در دیگر بخش های کتاب آمده است.

ترجمه کتاب به شیوه علمی انجام شده و مترجم برای حفظ اصالت کار، اسناد اخبار را نیز، ترجمه کرده و توضیحات مفیدی در پاورقی به مناسبت ذکر رخدادها و رجال افزوده است. نیز وی کلیه نوشته های تحقیقی محقق کتاب را در ترجمه منعکس کرده است. کتاب با نوشته ای از غلامحسین یوسفی در تجلیل و معرفی کتاب آغاز می شود و حاوی اطلاعات در خور توجهی در باره کتاب های تاریخی و ترجمه است.