مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : فرهنگ موضوعی احادیث امام مهدی(ع)
پديدآورنده : علی کورانی
مترجم : حسین نایینی
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : معروف
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1394ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 1264
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

فرهنگ موضوعی احادیث امام مهدی(ع)

یکی از جامع ترین مجموعه های حدیثی در مورد حضرت مهدی(ع)

نگارش پیرامون امام عصر(ع)، سابقه ای طولانی دارد. در زمره ی کتب فضل بن شاذان نیشابوری ، کتاب القائم(ع) را نام برده اند. وی به سال ۲۶۰ هجری، یعنی سال آغاز غیبت صغری از دنیا رفته است. به لطف الهی این جریان تا به امروز ادامه دارد و در این میان کتاب هایی گران سنگ و وزین ارائه شده است.

یکی از آثاری که در این مجال به رشته ی تحریر درآمده، کتاب «المعجم الموضوعی لأحادیث الإمام المهدی(ع)» اثر آیت الله کورانی عاملی است. از ویژگی های برجسته ی این کتاب، پرداختن به موضوعاتی است که کمتر بدان توجه می شده، از جمله مطالبی درباره ی مناطقی که در دوران ظهور نقش آفرین هستند، ارائه ی تصویری واضح از دوران ظهور، تفکیک میان نشانه های ظهور و قیامت و...

با گذشت سالیان دراز از چاپ متن عربی کتاب، بازگردان فارسی آن با عنوان «فرهنگ موضوعی احادیث امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف» عرضه شده است.

همانسان که در کتاب اشاره شده، منبع استوار و وثیق، احادیثی است که از معصومین(ع) و در کتب شیعی رسیده است. لذا مؤلف، در موارد متعدد به گزارش های دیگران ـ به خصوص کتاب الفتن نعیم بن حماد مروزی استاد بخاری ـ موضع گرفته و به نقّادی آن می پردازد. از دیگر اهدافی که در نقل گزارش های دیگر فِرق دنبال می شود، بحث احتجاج و اتمام حجّت بر آنان، و بیان این نکته است که مورد مذکور، منحصر به کتاب های شیعیان نیست.

مترجم در بعضی موارد بابت وضوح بیشتر، کلمه یا کلماتی درون قلاب قرار داده، و حتی الامکان سعی کرده به گونه ای باشد که با قطع نظر از آن هم ترجمه ای خالص، از متن عربی ارائه گردد.

از آنجا که این ترجمه از سوی مؤلف محترم بررسی و تدقیق شده، مرجع و اصل است و اگر در موردی با چاپ عربی کتاب تعارضی به چشم خورد، این ترجمه تقدم دارد.