مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : حقیقة الشیعة الاثنی عشریة
پديدآورنده : اسعد وحید قاسم
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : مؤسسة المعارف الاسلامیة
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1421ق
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 196
قطع : رقعی
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

حقیقة الشیعة الاثنی عشریة

کتاب در بررسی اختلاف اهل سنت و شیعه با بهره گیری از منابع معتبر طرفین و حل اختلافات موجود است.

کتاب در بررسی اختلاف اهل سنت و شیعه با بهره گیری از منابع معتبر طرفین و حل اختلافات موجود است. نویسنده کتاب که فلسطینی و از اهل سنت، و دارای دکترای مدیریت می باشد، در این اثر تلاش کرده تا از شیعه دفاع نماید و اتهام کفر شیعه را که از سوی پاره ای از متعصبان مطرح می شود، رد کند.

وی، برای اثبات نظر خود، آرای چهره های شاخصی همچون حسن البناء، سید قطب، مودودی، محمد غزالی، شلتوت، بهساوی، تلمسانی، انوار الجندی و غنوشی را مد نظر قرار داده و نقل کرده است.

وی، پژوهش خود را بر این پرسش قرار داده که آیا شیعیان مسلمانند؟ وی برای یافتن پاسخ این پرسش، به منابع زیادی مراجعه کرده و پس از نتیجه گیری تصمیم گرفته است یافته هایش را در این کتاب به تحریر در آورد. رویکرد اصلی وی در یافتن پاسخش، روایات نقل شده در منابع حدیثی است. وی می کوشد تا با استناد به احادیث، باورهای شیعه را حق نشان بدهد و از آنها دفاع نماید.

محتوای کتاب را که در پنج فصل سامان یافته، این مباحث تشکیل می دهد: فصل اول، امامت که در آن، ادله اثبات امامت اهل بیت، اهل بیت کیانند؟ عصمت اهل بیت، تعداد امامان، دلایل خلافت امام علی، مباحثی پیرامون نصوص امامت، اهل بیت، تعداد امامان، دلایل خلافت امام علی، مباحثی پیرامون نصوص امامت، سقیفه، بیعت با ابوبکر و بررسی خلافت ابوبکر، عمر و عثمان، ماجرای خلافت امام علی و جنگ های وی و شهادت امام و صلح امام حسن و شهادت امام حسین، مورد بحث قرار گرفته است. عدالت صحابه، شیعه و قرآن، شیعه و سنت نبوی، ازدواج موقت، مطالبی در باره مهدی منتظر، مباحث فصل های دوم تا ششم کتاب را تشکیل می دهند.

فهرست فصول کتاب :

الفصل الأوّل الإمامة
الفصل الثاني عدالة الصحابة
الفصل الثالث الشيعة والقرآن الكريم
الفصل الرابع الشيعة والسنّة النبوية المطهّرة
الفصل الخامس الزواج المؤقت
الفصل السادس المهدي المنتظر والفتن

یادآوری
نویسندهبه تشیع گرویدهو گویا این گرایش بعد از تألیف این کتاب بوده است.