تاريخ : سه شنبه 1390/11/18 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 6802
مبارزه با خرافه يكی از رسالت های «مركز پاسخ گويی به پرسش های حديثی» است

مبارزه با خرافه يكی از رسالت های «مركز پاسخ گويی به پرسش های حديثی» است

سه شنبه ۱۸/۱۱/۹۰

پایگاه حدیث نت: «مركز پاسخ گويی به پرسش های حديثی» به عنوان نخستين مركز پاسخگويی به پرسش های حديثی در قم، نزديك دو دهه است كه مشغول خدمت رسانی است و یکی از رسالت های این بخش مبارزه با خرافه است.

مدير مركز پاسخگويی به پرسش های حديثی در مصاحبه با پایگاه حدیث نت، با بیان اینکه این بخش، از بخش های فعال مؤسسه ی علمی ـ فرهنگی دارالحديث است، افزود: با گذشت نزديك به دو دهه از عمر اين مركز، اكنون هزاران پرسش حديثی در این مرکز پاسخ داده شده و ثبت و نگهداری می شود و می توان گفت بخش عظيمی از پرسش هايی كه امروزه در كتابها، مطبوعات و اذهان مطرح است، در اين مركز پاسخ داده شده است.
حجت الاسلام والمسلمين صادق حائری جم افزود: خوشبختانه امروزه بسياری از مردم هربحثی را كه به عنوان اعتقادات دينی مطرح می شود نمی پذيرند و نسبت به خرافه ها حساس شده اند. بنابراين همواره دنبال مراكز و افراد معتبر هستند تا از طريق آنها باورهای موجود در جامعه را با قرآن و احاديث تطبيق دهند تا بتوانند خرافه را از غيرخرافه تشخيص دهند. همچنین در امور دينی طرح سؤال می شود و مردم می خواهند بدانند آيا ريشه ی روايی دارد يا خیر و به اين وسيله می خواهند باورهايشان را پالايش كنند.
وی در خصوص موضوع سؤالات حدیثی مخاطبان تصریح کرد: موارد مطرح شده حول محور محتوا و تفسير حديث، سند حديث (از جهت اعتبار)، منبع يا منابعی كه حديث در آنها آمده، نام معصومی كه حديث را بيان فرموده می باشد.
مدير مركز پاسخگويی به پرسش های حديثی خبر از گردآوری پرسش و پاسخ های حدیثی به صورت نرم افزار داد و افزود: تاكنون پرسشهای فراوان آماده شده است و در حال آماده سازی است تا به صورت نرم افزاری ارائه شود.
حجت الاسلام والمسلمين حائری جم با اشاره به اینکه تمام قشرها با این مرکز تماس می گیرند، بیان داشت: از مردم عادی گرفته تا دانشجويان و روحانيون و اساتيد حوزه و دانشگاه و علمای اعلام، همچنين برخی مراجع عظام تقليد از طريق دفاتر خود، از اين مركز خدمات حديثی می گيرند. همچنین از جهت مكانی نيز از شهرها و روستاها و كشورهای گوناگون با ما تماس دارند.
وی در خصوص ارتباط مردم با این بخش گفت: در حال حاضر تنها از طريق تلفن پاسخگو هستيم و با دو خط تلفن ۷۷۸۳۰۳۰ ـ ۰۲۵۱ و شماره ی تماس از تهران بدون كد ۵۵۹۵۲۷۲۷ و هزينه ی تماس از تهران، همان هزينه ی داخل شهری محاسبه می شود. با اينكه اكنون تنها با خط تلفن ارتباط برقرار می كنيم، روزانه به طور متوسط حدود چهل تماس داريم.
مدير مركز پاسخگويی به پرسش های حديثی در ادامه اظهار داشت: گاه سؤالهای غير حديثی نیز، پرسیده می شود و در صورتی به آنها جواب می دهيم كه با توجه به سوابق علمی محققان، بتوانیم پاسخگوی سؤالات مخاطبان باشیم در غير اين صورت پرسشگران را به مراكز مربوط ارجاع می دهيم.
وی تصریح کرد: پاسخگويان ما تحصيلات حوزوی در حديث پژوهی دارند. منابع استخراج پاسخ به پرسش ها كتابخانه ی تخصصی دارالحديث است، زیرا این کتابخانه، یکی از غنی ترین کتابخانه های حدیثی در جهان است. همچنین نرم افزار های حدیثی یکی از راه هایی پاسخگویی است. اگر باز هم به جواب نرسيم در بخش های ديگر دارالحديث متخصصان گوناگون مشغول فعاليت هستند كه گاه به آنان نيز مراجعه می كنيم كه اين گونه همكاری و خدمت رسانی در دارالحدیث متقابل است.
یادآوری می شود، «مركز پاسخ گويی به پرسش های حديثی» یکی از بخش های مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث است و در زمینه پاسخگویی درباره مسائل مربوط به حدیث فعالیت می کند.
علاقه مندان می‌توانند جهت دریافت پاسخ سؤالات خود از ساعت ۸ صبح تا ۱۵ با تلفن این واحد تماس حاصل فرمایند و به صورت حضوری در زمان یاد شده در این واحد حضور یافته و یا بصورت مكاتبه ای و ارسال نامه و همچنین از طریق نشانی اینترنتیHadith@Hadith.netسؤال خود را پرسیده و پاسخ را دریافت نمایند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :