نگارنده ، تحقيق خود را از سه بخش كلّى و هشت فصل تشكيل داده است :
وى ، بخش اوّل را به بررسى مفهوم جامعه و مفاهيم اجتماعىِ قريب به آن و عوامل اتحاد افراد در جوامع از ديدگاه جامعه شناسان و نهج البلاغه اختصاص داده ، كه از سه فصل تشكيل شده است .
در بخش دوم ، به بررسى منشأ اجتماع و ضرورت آن از ديدگاه فيلسوفان اجتماعى و نهج البلاغه پرداخته و آرا و نظرياتِ اربابان علم و معرفت در اين زمينه را نيز در سه فصل مورد بحث و فحص قرار داده است .
در بخش سوم (آخرين قسمت رساله) به بررسىِ تفصيلى اصالت فرد يا جامعه همراه با مفاهيم مختلف فلسفى ، اجتماعى و حقوقى آن پرداخته و به بررسى انديشه ها و آراى جامعه شناسان و امام عليه السلام در موضوع مذكور در دو فصل پرداخته است .
220 . تقدير روزى از ديدگاه امام على عليه السلام ،
مهدى عبداللّهى پور ، كارشناسى ارشد علوم حديث ، دانشكده علوم حديث ، استاد راهنما : دكتر محمّد على مهدوى راد ، استاد مشاور : حجة الاسلام محمّد مرادى ، 1385 ، 195 ص .
سؤالات تحقيق در اين رساله ، عبارت اند از : مقدر بودن روزى به چه معناست؟ روزى مقدر كه خداوند آن را وعده كرده ، چه چيزهايى را شامل مى شود؟ با توجّه به مقدر بودن رزق و روزى ، تلاش در زندگى چه معنايى دارد؟ عوامل مؤثر در كاهش يا افزايش روزى مقدر كدامند؟ آيا تفاوت در تقدير روزى ها با عدالت خداوند سازگار است؟
وى ، در اين نوشتار در چهار فصل در صدد پاسخگويى به اين پرسش ها برآمده است :
در گام نخست ، آراى اهل لغت را مورد تأمل قرار داده ، و هر يك را به صورت جداگانه نقد و بررسى نموده است .
آن گاه ، به تعريف تقدير روزى پرداخته و چند تعريف از آن را ارائه نموده است . در ادامه ، گونه هاى مختلف روزى اعم از مادى ، معنوى ، ظاهرى ، باطنى ، تكوينى و تشريعى را تبيين ، و بر اساس روايات اهل بيت ، روزى كفافى را بهترين گونه روزى ها معرفى كرده است . سپس ، با طرح اين سؤال كه آيا روزى مقدرى كه براى موجودات مقرر شده ، حرام را هم شامل مى شود يا خير ، ديدگاه فرقه هاى مختلف كلامى را در اين زمينه معرفى و مشخص نموده است .
به دنبال آن ، تناسب تقدير روزى با عدالت الهى را ـ كه يكى از مهم ترين شبهات در زمينه