103
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

سپس ويژگى هاى شخصيتى جوانان از منظر قرآن و حديث را به طور جامع بررسى نموده ، و راه كارهاى دين اسلام در برخورد با جوانان و ساماندهى حياتشان را ارائه كرده است. همچنين ، به تأثير محيط در تكوين شخصيت جوان و ضرورت تربيت مناسب با زمان اشاره كرده و در پايان ، سيره عملى و صفات برجسته جوانانى را كه در قرآن نام برده شده اند ، آورده است .

119 . بررسى شيوه هاى مناظرات امام صادق عليه السلام و مقايسه آن با مناظرات انبياء در قرآن كريم ،

سيّده فاطمه ميرصفى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : دكتر سيّد كاظم عسكرى ، استاد مشاور : دكتر محمود واعظى ، 1381 ، ص 345 .
نگارنده ، با توجّه به معانى لغوى و اصطلاحى «مناظره» ، بيش از هر چيز ، روش ها ، مناظره ، و قواعد حاكم بر مناظرات انبيا و امام صادق عليه السلام را بررسى و تحليل نموده است .
وى ، رساله خود را در شش بخش تدوين كرده است :
در بخش اوّل ، پس از بحث هاى مقدماتى و تعريف واژه هاى كليدى ، «جدل» و انواع آن در لغت و اصطلاح را بررسى كرده ، و تفاوت آن با واژه هاى ديگرى چون «مراء» و «خصومت» را بيان كرده است . در ادامه ، «مناظره» در لغت و اصطلاح را مورد بررسى و تحليل قرار داده ، و آداب و آفات اين شيوه تبليغى را بيان نموده است .
بخش دوم ، به بيان شيوه هاى مناظرات انبيا عليهم السلام با توجّه به آيات قرآن كريم اختصاص دارد ، كه در اين جهت ، با توجّه به بررسى هاى انجام شده ، شيوه هاى مناظرات نُه نبى را در نُه فصل بررسى كرده است .
در بخش سوم و چهارم اين پايان نامه ، زندگى امام صادق عليه السلام و حركت هاى تبليغى وى در زمينه هاى فرهنگى ، سياسى ، اجتماعى و اخلاقى را بررسى نموده است . سپس ، وضعيت فرهنگى جامعه و مكتب هاى موجود در آن دوره ، به همراه عقايد و فعاليت هاى آنها ، به طور اجمالى مورد بررسى قرار گرفته است .
بخش پنجم ، مربوط به مناظرات امام صادق عليه السلام و روش هاى مختلف آن حضرت در اين شيوه تبليغى ، با ذكر نمونه هايى از مناظرات است .
در بخش ششم (بخش پايانى) ، به مقايسه شيوه هاى انبيا عليهم السلام و امام صادق عليه السلام در اين شيوه تبليغى پرداخته است .
در پايان ، چكيده اين رساله به زبان انگليسى آمده است .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
102

اوّل ، آياتى در اين زمينه ذكر كرده و هر كدام را به عنوان يك باب ، نام گذارى كرده است . برخى از اين باب ها عبارت اند از : باب صراط مستقيم ، باب هادى بودن ، باب حبل اللّه و عروة الوثقى ، باب انذار ، باب شرح صدر ، باب نور ، باب دعوت ، باب حسنه ، باب عرض امانت ، باب نجم و ... .
بخش دوم ، مكمل بخش قبل است كه در آن نيز آيات ديگرى ، به همان سبك و سياق بيان شده و در ذيل تمامى آيات ، علاوه بر استفاده از كتب تفسيرى ، از روايات معصومان عليهم السلام بهره جسته است.
فصل پنجم ، در مورد استنتاجات به دست آمده از كلّ مباحث و ادله و پيشنهادهاى محقق است.

118 . بررسى شخصيت جوان از ديدگاه قرآن، حديث و علم روان شناسى ،

ثريا سليمانى فر ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين تهران ، استاد راهنما : دكتر ولى اللّه نقى پورفر ، استاد مشاور : دكتر سيّد كاظم عسكرى ، 1381 ، 259 ص .
آيا در مورد جوان و جوانى ، در قرآن و روايات مطالبى ارائه گرديده است يا نه؟ آيا دوران جوانى ، به عنوان يك مرحله از حيات انسان ، در قرآن مطرح گرديده است؟ آيا در قرآن و روايات ، جوانانى به عنوان الگو معرفى شده اند؟ توصيه هايى كه به جوانان شده چيست؟ نگارنده ، در پى پاسخ به اين پرسش هاست .
وى ، در اين رساله مطالب را در چهار بخش تنظيم نموده است :
بخش اوّل ، در بيان مقدمات است كه شامل تبيين موضوع ، سؤالات تحقيق ، بيان فرضيات ، اهمّيّت موضوع و ضرورت بررسى آن ، هدف از تحقيق ، پيشينه تحقيق ، مزيت تحقيق ، روش تحقيق و منابع تحقيق است .
در بخش دوم ، در دو فصل مجزا ، يكى از ديدگاه علم روان شناسى و ديگرى از ديدگاه قرآن ، به شناخت ابعاد وجودى انسان از حيث جسمانى ، فكرى ، عاطفى ، اجتماعى و اخلاقى پرداخته ، و مراحل زندگى انسان را بررسى كرده است .
در بخش سوم ، به شناخت ويژگى ها و اقتضائات حيات نوجوانان و جوانان از ديدگاه علم روان شناسى ، به صورت مختصر و مفيد پرداخته كه ، زمينه ساز بررسى موضوع از ديدگاه قرآن و احاديث است .
در بخش چهارم ، ابتدا ارزش و اهمّيّت دوران جوانى از ديدگاه قرآن را عنوان كرده ،

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340649
صفحه از 407
پرینت  ارسال به