111
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

ارائه فهرستى از مشاغل سده نخست و اوايل سده دوم، اين موضوع را تأييد نموده است.
در فصل چهارم ، آداب حضور زنان در اجتماع مى پردازد .
در فصل پنجم ، به بررسى مشاغلى كه شبهه هايى به آنها وارد شده ، و از اهمّيّت و حساسيت ويژه برخوردارند، مثل قضاوت، رياست حكومت و مرجعيت پرداخته است.

131 . بررسى مفهوم ذكر از ديدگاه وحى ،

منصوره تربتى مقدم محمّد آباد ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده علوم انسانى دانشكده تربيت مدرس ، استاد راهنما : دكتر محمّد على لسانى فشاركى ، 1373 ، 204 ص.
هدف محقق از اين پايان نامه ، بازشناسى دقيق ذكر ، ابعاد و آثار و مراتب آن است . براى اين منظور ، وى با توزيع پانصد پرسش نامه ، در ميان فرهنگيان شيعه و سنّى شهرستان تربت جام ، به پاسخ هاى گويا و نمودارهاى روشنى از مسئله رسيده كه در فصل ششم ، آنها را تجزيه و تحليل كرده است .
اين پايان نامه در يك مقدمه و شش فصل ترتيب يافته است :
نويسنده ، در مقدمه ، طرح كلّى بحث را بيان كرده و يكى از مقاصد و مطالب صحيفه الهيه را ، دعوت به ذكر دانسته است. سپس ، فرضياتى را كه در باره ذكر ، به ذهن خطور مى كند بيان نموده و بعد از آن ، اهداف و زمان تحقيق را بيان كرده ، و مفاهيم و واژگان ذكر را توضيح داده است.
فصل اوّل ، از دو بخش تشكيل شده و در آن ، تعريف لغوى و اصطلاحى «ذكر» و بررسى ريشه اى اين كلمه وبيان آراى انديشمندان اسلامى در اين بحث آمده است.
فصل دوم ، در چهار بخش تنظيم شده است. نويسنده ، در بخش نخست ، به عوامل و انگيزه هاى ياد خدا ، در بخش دوم به موانع ياد خدا ، در بخش سوم به اوقات ذكر خدا و در بخش چهارم به آداب ذكر از ديدگاه امام خمينى رحمه الله پرداخته است.
وى ، در فصل سوم با عنوان «ذكر خدا ، روح و فلسفه همه عبادات» ، سه عبادت را مطرح نموده و در بخش هاى جداگانه ، آيات مربوط را با اين عناوين : «نتيجه نماز ، ياد خداست» ، «روح و فلسفه حج ، ذكر اللّه است» ، «حليت ذبح در گرو ذكر اسم اللّه است» ، بررسى كرده است.
فصل چهارم ، به حقيقت ذكر و ذاكران مربوط مى شود . مراتب ذكر و ذاكران ، ذكر لفظى ،


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
110

اصول دين قم ، استاد راهنما : دكتر احمد عابدى ، استاد مشاور : حجة الاسلام مهدى مهريزى ، 1383 ، 231 ص .
هدف اصلى نگارنده ، گردآورى آراى علوم قرآنى علّامه مجلسى ، از اثر او بحار الأنوار است . در اين رساله ، دسته بندى و نقد و تبيين اين آرا نيز انجام شده ، و در تبيين نظرات علّامه در موارد زيادى به ساير آثار وى مراجعه نموده است .
مطالب اين پايان نامه ، در سه بخش تنظيم شده است :
بخش اوّل، چند بحث كوتاه و مقدماتى، در باب تعريف موضوع و پيشينه آن است.
بخش دوم ، شامل يازده فصل ، به بررسى ديدگاه علّامه در مباحث علوم قرآن است . وحى ، اسباب النزول ، كاتبان وحى ، جمع و تدوين قرآن ، عزائم السور ، حروف مقطعه ، محكم و متشابه ، ناسخ و منسوخ ، اعجاز قرآن و تحريف ، از عناوين اين فصول است .
در بخش سوم ، به بررسى مباحث تفسيرى از ديدگاه علّامه مجلسى رحمه اللهپرداخته است . مسائلى از قبيل روش تفسيرى ، حزب قرآن ، تفسير آيات الاحكام ، تفسير به رأى ، و ظاهر و باطن ، در اين بخش مطرح شده است .

130 . بررسى مشاركت و اشتغال زنان از ديدگاه قرآن و حديث ،

زهرا تهرانى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى (واحد تهران شمال) ، استاد راهنما : دكتر مجيد معارف ، استاد مشاور : دكتر على اصغر باستانى ، 1380 ، 245 ص .
در اين پژوهش ، نگارنده بر آن است كه مسئله اشتغال و مشاركت اجتماعى زنان را ، با مراجعه به منابع اصلى ، يعنى قرآن و حديث بررسى كند .
به اين ترتيب ، در فصل اوّل ابتدا آيات و احاديثى را كه به طور مستقيم يا غير مستقيم ، با موضوع مورد پژوهش مرتبط بوده اند انتخاب كرده ، و سپس با نگرشى دقيق ، مشاركت زنان از ديدگاه عقل را بررسى نموده ، و بر اساس ملازمه بين عقل و شرع ، زن را نيرويى فعال و نيمى از جامعه انسانى به شمار آورده است .
در فصل دوم ، اشتغال و مشاركت زنان را در عرصه هاى سياسى و نظامى و اجتماعى و فرهنگى مورد تفحص قرار داده ، و شواهد بسيارى از دوران رسالت و امامت را به عنوان تأييد اسلام آورده است .
فصل سوم را به اشتغال اقتصادى زنان در عصر رسالت و امامت اختصاص داده ، و با

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340642
صفحه از 407
پرینت  ارسال به