گونه روايات ـ بويژه شخصيت احمد بن محمّد سيّارى كه عمده روايات تحريفْ منسوب به اوست ـ از ديدگاه رجاليان مورد بحث و بررسى قرار گرفته است . مجموع روايات به 1054 مى رسد كه نگارنده ، آن را به هجده دسته تقسيم نموده و هر دسته را در رديفى از جدول قرار داده است.
فصل سوم ـ كه حجم زيادى از رساله را در برمى گيرد ـ اختصاص به نقد رواياتى پيدا كرده كه در فصل قبل ، سندش تجزيه و تحليل شده ، كه تعداد اين روايات بالغ بر هزار و اندى است .
در فصل چهارم ، عدم تحريف قرآن از نظرگاه روايات و نيز بزرگان شيعه ، مورد بررسى قرار گرفته است . محور در اين قسمت ، قاعده تعارض و جمع بين احاديث است كه در صورت توافق حديث با قرآن اخذ و در صورت تخالف رد مى شود .
145 . بررسى ويژگى هاى اخلاقى مديران كارآمد درحكومت اسلامى ازديدگاه «نهج البلاغه» ،
فرزانه هاشميان ، كارشناسى ارشد مديريت آموزشى ، مركز آموزش مديريت دولتى استان قم ، استاد راهنما : دكتر حسين خنيفر ، 1381 ، 76 ص .
پاسخ تحليلى به اين سؤال كه ويژگى هاى اخلاقى مديران كارآمد در حكومت اسلامى از ديدگاه نهج البلاغه كدام اند ، هدف نگارنده از پايان نامه است .
فصل هاى چهارگانه اين رساله ، به اين شرح است .
در فصل اوّل ـ كه كلّيات بحث را در آن مطرح كرده است ـ پس از بيان مطالبى از قبيل اهمّيّت و ضرورت تحقيق ، اهداف تحقيق ، سؤالات تحقيق ، تعاريف عملياتى ، به طور كلّى ، مديريت اسلامى و اخلاق مديريت در اسلام و حكومت اسلامى را توضيح داده است .
در فصل دوم ، با عنوان پيشينه تحقيق ، اندكى در باره حضرت على عليه السلام نوشته ، و سپس به تعريف از مؤلف نهج البلاغه و انگيزه او از تأليف اين كتاب ارزشمند پرداخته ، و پس از آن ، خصوصيات برجسته و نمونه اين كتاب شريف را بازگو نموده است .
وى در ادامه ، وارد بحث اصلى خود ، معرفى مديران كارآمد از ديدگاه نهج البلاغه ، شده و خصوصيات چنين مديرانى را از كلمات درربار امام عليه السلام در نهج البلاغه آورده است ، كه در اين قسمت ، معيارهاى شايستگى در مديريت اسلامى را مشخص مى نمايد .
وى ، فصل سوم را به بيان روش تحقيق خود در رساله و نوع تحقيق اختصاص داده است .