127
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

عواقب تخلف از بندگى خداوند سبحان ، عنوان فصل دوم است . اين عواقب نيز هم در دنيا و هم در هنگام مرگ و هم در آخرت ، توسط نگارنده بررسى شده اند .
در پايان نيز نگارنده ، ضمن يك نتيجه گيرى كلّى از بحث ، پيشنهادهايى را نيز در اين زمينه ارائه مى كند .

151 . بيمارى هاى قلب و علاج آن از منظر قرآن و حديث ،

افسانه قارونى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين تهران ، استاد راهنما : دكتر مجيد معارف ، استاد مشاور : دكتر ولى اللّه نقى پورفر ، 1382 ، 190 ص .
پژوهشگر در اين رساله ، بر آن است تا با استفاده از آيات و روايات ، بررسى كند چگونه مى توان قلب را از ابتلا به بيمارى هاى مهلك باز داشت ، و در صورت ابتلا بدان ، چگونه مى توان آن را شناسايى و درمان نمود .
وى ، رساله خود را در چهار بخش سامان داده است :
بخش اوّل ، كلّياتى در باب قلب ، به بررسى موارد كاربرد واژه قلب در قرآن و روايات ، و تقسيمات و ويژگى هاى مختلف آن ، اختصاص دارد .
در بخش دوم ، به بررسى بيمارى هاى قلبى ـ اعتقادى پرداخته ، كه اين بيمارى ها عبارت اند از : كفر ، شرك ، نفاق ، كه در بررسى هر كدام ، به وجوه مختلف آن ، اقسام ، اوصاف ، نشانه ها ، عواقب و درمان هر يك پرداخته است .
بخش سوم را اختصاص به بيمارى هاى قلبى ـ اخلاقى اختصاص داده ، كه عبارت اند از : بخل ، حسد ، عجب و تكبر ، ريا ، حرص و طمع ، و غضب ، كه هر يك از اينها را نيز در فصولى بررسى نموده است .
در بخش چهارم ، با عنوان بيمارى هاى قلبى ـ لسانى ، غيبت ، دروغ و سخن چينى را بررسى مى كند .

152 . پايگاه اطلاعاتى خبره علم رجال ،

بهروز مينايى بيدگلى ، كارشناسى ارشد مهندسى كامپيوتر ، دانشگاه علم و صنعت ايران ، استاد راهنما : دكتر محسن شريفى ، استاد مشاور : دكتر محمّد رضا بيك زاده ، 1376 ، 225 ص .
نگارنده ، اين گزارش پروژه را در مقدمه و چهار بخش كلّى تنظيم نموده است :
در مقدمه، دلايل عدم كفايت سامانه هاى نرم افزارى موجود علم رجال را بررسى كرده


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
126

در بخش سوم ـ كه مربوط به آثار اجتماعى گريه است ـ مباحثى چون زمان مناسب ، مكان مخصوص مثل عزادارى ، گريه در بُعد سياسى ، و ارتباط خالق با مخلوق در گريه را مطرح مى كند .
در بخش چهارم ، آثار و كاركردهاى گريه ، و مباحثى چون معرفت و شناخت حضرت حق ، گريه بهترين راه مبارزه با نگرانى و نااميدى ، گريه عامل تهذيب و تزكيه ، و مباحثى از اين دست را مورد بررسى قرار داده است .

150 . بندگى و اصناف بندگان در قرآن و روايات ،

مرجان مير محمّد صادقى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : دكتر مجيد معارف ، استاد مشاور : دكتر ولى اللّه نقى پورفر ، 1381 ،184ص .
نگارنده ، با اين سؤال كه هدف از آفرينش چيست؟ با توجّه به آيات مباركه «مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْاءِنسَ إِلَا لِيَعْبُدُونِ» و «وَ مَآ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ إِلَا نُوحِى إِلَيْهِ أَنَّهُو لَا إِلَـهَ إِلَا أَنَا فَاعْبُدُونِ» هدف از آفرينش و بعثت انبيا را توضيح داده است .
وى رساله اش را در چهار بخش تدوين نموده است :
در بخش اوّل ـ كه كلّياتى در باب عبادت است ـ بررسى معانى لغوى و اصطلاحى واژه «عبادت» ، مباحثى پيرامون عبادت از قبيل اركان عبادت ، ملاك عبادت ، انواع عبادت ، صلاحيت هاى معبود ، و انواع معبود را ايراد نموده است .
در بخش ديگر ، به بررسى حقيقت عبادت مى پردازد ، كه پس از توضيح حقيقت عبادت ، و مقام عبوديت و مقام رسالت ، به بررسى انگيزه و فلسفه عبادت پرداخته و ضمن برشمردن لوازم و موانع عبادت ، راه هاى تحصيل و ازدياد عبادت را نيز رقم مى زند .
بخش سوم را به معرفى اصناف بندگان درقرآن وروايات اختصاص داده ، بندگان خداوند درتبار انسيان كه شامل معصومان عليهم السلام و بندگان مؤمن مى شود ، بندگان خداوند درتبار فرشتگان ، و ويژگى هاى ظاهرى وباطنى آنان را برمى شمرد و زندگى نامه بندگان خدا در تبار جنيان ، معرفى بندگان غير خدا از جهت عبوديت ، و معرفى سرسلسله اينان يعنى شيطان ، با برشمردن اهم ويژگى ها و عملكردهاى شيطان ، و اهم ويژگى هاى بندگان غير خدا از جهت عبوديت را نام مى برد .
بخش چهارم ، در باب آثار بندگى وعواقب تخلف از آن است . اين آثار عبارت اند از : آثار بندگى در دنيا ، آثار بندگى در هنگام مرگ ، آثار بندگى در آخرت .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340676
صفحه از 407
پرینت  ارسال به