135
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

ساز نگاه دانشمندان چيست ؟
وى ، در اين بررسى ، اعتبار سند و متن اين احاديث و دسته بندى آنها را در سه گونه متفاوت ، با تبيين اين گونه ها براساس آيات و روايات و نظرات علما و بزرگان عامه و خاصه ، مورد اهتمام قرار داده است .
در فصل اوّل ، پس از كلّيات ، به معانى لغوى و اصطلاحى «نفس» در قرآن و علوم اشاره ، و وجوه و معانى و مترادفات آن را بيان كرده است .
در فصل دوم ، اعتبار سند و متن اين حديث را بررسى كرده ، و با نگاهى به تاريخچه اين حديث توضيح داده كه در همه اعصار ، مورد توجّه و استناد بزرگان و علماى فريقين است .
در فصل سوم، به شرح و تبيين گونه هاى مختلف حديث معرفت نفس پرداخته است.
در فصل چهارم ، اين احاديث را از نگاه عرفا و علماى اخلاق بررسى و تبيين كرده است .
در بخش ضمائم ، دو ضميمه با عنوان «چهل حديث در معرفت نفس» و «مأخذشناسى حديث معرفت نفس» ارائه نموده است .

161 . پژوهشى در ادعيه پيرامون ذات و صفات حق تعالى ،

حميد گل مرادزاده ، كارشناسى فلسفه و كلام اسلامى ، دانشكده علوم انسانى دانشگاه قم ، استاد راهنما : حجه الاسلام على محامد، استاد مشاور: حجه الاسلام احمد عابدى، 1377، 177 ص .
موضوع مورد بحث و تحقيق رساله ، ادعيه وارده در ذات و صفات حق تعالى است كه نگارنده ، آن را در دو بخش ذات و صفات فراهم آورده ، مطالبى در مورد معرفت ذات حق ، ناتوانى درك بشر از معرفت ذات ، دلايل اين ناتوانى ، اقسام معرفت در دعا ، استخراج براهين معروف در اثبات خدا به شيوه و طريقه ادعيه ، ماهيت ، كيفيت ، وحدانيت و نفى شرك، و بررسى مسئله رؤيت از ديدگاه ادعيه ، از ديگر مباحث است .
در بخش اوّل رساله ، نخست معرفت حضرت حق ـ تعالى ـ و فرق بين علم و معرفت ، معرفت در ادعيه ، راه هاى شناخت معرفت ، راه هاى شناخت و اثبات حق در ادعيه ، ماهيت حق ـ تعالى ـ از نظر آيات و ادعيه ، كيفيت حق ـ تعالى ـ و نفى أين براى حق ـ تعالى ـ و بيان وحدانيت حق ـ تعالى ـ ، بررسى مسئله رؤيت و ديدگاه ادعيه ، اين بخش را پايان داده است .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
134

محكم نقلى و شواهد تاريخى چه مى گويند؟ آيا تحريف قرآن ، عقلاً امكان پذير است؟ اساسا قرآن چگونه جمع وتدوين شد؟ آثار اعتقاد به تحريف يا عدم آن چيست؟ از مطالب تشكيل دهنده اين پايان نامه است .
نگارنده ، رساله خود را در يك مقدمه و چهار فصل تنظيم نموده است :
در فصل اوّل ، مباحثى از قبيل تعريف قرآن و نيز اصطلاح تحريف و اقسام آن و تبليغات سوء برخى نسبت به شيعه و تحليل هاى غلط آنان نسبت به نظرات ايشان و نيز ضابطه و معيار تكفير و شناخت ضروريات دين را مطرح كرده است .
در فصل دوم ، عمده ترين ادله طرفداران تحريف قرآن را بيان كرده و مورد بررسى قرار داده است . در اين فصل ، مباحثى از قبيل پيروى مسلمين از امم پيشين در تحريف قرآن ، جمع قرآن ، نسخ تلاوت ، مصاحف اميرالمؤمنين عليه السلام ، ابن مسعود و ابىّ بن كعب و ديگر اصحاب را مورد رسيدگى قرار داده است .
در فصل سوم هم عمده ترين شبهه قائلان تحريف قرآن ، روايات موجود در مجامع روايى شيعه و سنّى را مورد نقد و بررسى تفصيلى قرار داده است . گرچه اين شبهه نيز قاعدتا مى بايست به فصل دوم ملحق شود ، به جهت اهمّيّت و گستردگى ، نگارنده آن را به صورت فصل جداگانه اى عرضه داشته است .
در فصل چهارم (آخرين فصل اين رساله) ، دلائل مهم نفى تحريف قرآن و چهار بُعدِ نقل ، عقل ، سنّت و اجماع را مطرح كرده و سپس آراى قريب به پنجاه تن از بزرگ ترين علماى شيعه ، از قرن سوم تا عصر حاضر را به تفصيل بيان كرده است .
نگارنده ، متذكر اين نكته نيز شده است كه در رساله اش ، بيشتر به طرح مسئله تحريف از ديدگاه شيعه پرداخته و به دلائلى كه در پايان نامه ذكر مى كند ، از طرح آراى اهل سنّت پرهيز نموده است ؛ گرچه منابع آنان را در حد نياز مورد استفاده قرار داده است .

160 . پژوهشى در احاديث معرفت نفس در منابع فريقين ،

عزت بيگم عقدائى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : دكتر فتح اللّه نجارزادگان ، استاد مشاور : حجة الاسلام مهدى مهريزى ، 1382 ، 136 ص .
هدف نگارنده اين رساله ، بررسى سؤالاتى از اين قبيل است : نفس چيست و معرفت نفس به چه معناست؟ حديث معرفت نفس تا چه اندازه اعتبار سندى و متنى دارد؟ گونه هاى حديث معرفت نفس در منابع فريقين چگونه است؟ مفاد حديث معرفت نف

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340585
صفحه از 407
پرینت  ارسال به