149
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

الف ـ تأليف كتاب پايه و اساسى در رجال : وى اين دوران را به نام عصر طلايى علوم رجال دانسته ؛ زيرا بسيارى از بزرگان تشيع چون شيخ طوسى و نجاشى و... به علت شرايط سخت اجتماعى ، امكان پرداختن گسترده به بسيارى از علوم را مانند قبل نداشتند ، از اين رو به رجال روى آوردند و آثار ارجمندى را در آن رقم زدند .
ب ـ تأليفات گسترده در موضوع مناقب : وى دلايل رويكرد نويسندگان به نگارش كتب مناقب را چنين بيان مى كند :
1 . اختلاف بيش از پيشِ مذاهب و تفرقه هاى مختلف در مورد ائمه اطهار عليهم السلام و كم رنگ شدن موقعيت و مقام ايشان ؛
2 . روشن نمودن فضايل و مناقبى كه در طول سال هاى متعدد ، توسط خلفاى جبار اموى و عباسى پوشيده شده بود ؛
3 . بى توجّهى و پوشيده ماندن مقام ، منزلت و درجه اهل بيت عليهم السلام حتى براى خود شيعيان .

175 . تاريخ حديث شيعه در عهد صفويه ،

الياس پوراكبر ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : حجة الاسلام احمد عابدى ، استاد مشاور : حجة الاسلام محمّد على مهدوى راد ، 1379 ، 284 ص .
اهداف اصلى نگارنده رساله ، در چند امر خلاصه مى شود : اختصاصى نمودن و به تعبيرى ، جزئى نمودن تاريخ حديث با قيد دوره خاص ، بيان علل ورود علماى جبل عامل به ايران و نقش آنها در پيشبرد حكومت صفويه و ميزان موفقيت آنان ، بررسى اهتماماتى كه در حديث نگارى با تكيه بر نقش علماى جبل عامل صورت گرفته و... .
رساله ، از يك پيش گفتار و چهار بخش كلّى و يك خاتمه تشكيل يافته :
در پيش گفتار ، تاريخچه پيدايش شيعه و رواج آن در عهد صفويه ، و علت اوج ترويج مسلك شيعه را توضيح داده است .
در بخش اوّل ، در باره زمينه هاى پيدايش حكومت صفويه ، دعوت از علماى جبل عامل و نقش آنها در تثبيت حكومت و توجّه پادشاهان صفوى به عالمان دينى ، اوضاع سياسى ـ اجتماعى ايران در دوره صفويه ، حكومت صفويه و دعوت از علماى جبل عامل ، توجّه پادشاهان صفوى به عالمان دين ، بحث نموده است .
در بخش دوم ـ كه از شش فصل تركيب شده ـ بعد از شناخت كلّى مفهوم و خاستگاه


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
148

در كتاب تلخيص مقباس الهداية آمده، مرتب نموده و توضيح داده است.
نخست ، تعريفى از حديث و خبر و فرق اين دو دارد . سپس اقسام خبر را توضيح داده ، و به تقسيم بندى احاديث از لحاظ منشأ صدور ، تقسيم بندى احاديث از لحاظ چگونگى و كيفيت زنجيره سند ، اخبار واحد از نظر تعداد زنجيره سند و كيفيت متن حديث ، رابطه قرآن و سنّت و فرق ميان اين دو ، اهمّيّت حديث از نظر قرآن و رسول اكرم صلى الله عليه و آله ، تأثير حديث در ادبيات ، آمار و طبقات نويسندگان حديث ، تاريخ تدوين و كتابت حديث ، و تقطيع حديث اشاره نموده است .
در بخش ديگر رساله ، به توضيح سير حديث در ميان شيعه پرداخته ، و ضمن معرفى صحيفه سجاديه ، به عنوان اولين كتاب حديثى اسلام در منابع معتبر ، به بررسى كتب حديثى شيعه در چهار قرن نخست هجرى پرداخته است .
بررسى كتب حديثى اهل سنّت ، بحث از علم حديث و فهم آن ، پى جويى احاديثى كه نقل به معنا شده اند ، و همچنين نظريه علماى بزرگ در اين زمينه ، از ديگر بحث هاى مطرح شده در اين رساله است .

174 . تاريخ حديث شيعه در عهد سلجوقيان ،

داوود خلوصى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : دكتر احمد عابدى ، استاد مشاور : دكتر فتح اللّه نجارزادگان ، 1381 ، 326 ص .
معرفى محدّثان دوره سلجوقى ، بررسى تاريخ حديث شيعه در اين عصر و كاوشى در حكومت سلجوقيان ، از جمله مطالب مطرح شده در اين پايان نامه است .
نگارنده ، رساله خود را در سه بخش تنظيم نموده است :
در بخش اوّل ، طبقات سلاطين سلجوقى واتابكان ايشان ، موقعيت سياسى ، اجتماعى و فرهنگى شيعيان را توضيح مى دهد .
بخش دوم رساله را به معرفى تفصيلى رجال و محدّثان شهيدِ سال هاى حكمرانى سلاجقه اختصاص داده و در فصولى ، به ذكر محدّثان نامى ، محدّثات مشهور و بيان اسامى ديگر محدّثان اين عهد پرداخته است .
در بخش سوم ، به ذكر دانش هاى حديثى ، از جمله رجال و تأليفات پيرامونِ آن پرداخته و در فصول پايانى ، تأليفات حديثى مربوط به اين قرون را بررسى كرده است .
وى ، تأليفات حديثى اين قرن را به دو بخش كلّى تقسيم كرده است :

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340665
صفحه از 407
پرینت  ارسال به