153
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

فصل اين پايان نامه ، به نحوى بيانگر اين موضوع بوده و نگارنده در صدد ارائه راه كارى صحيح ، به شيوه اسلامى ، براى بهبود وضع برخوردهاى مديريتى است .
در فصل اوّل ، پس از بيان كلّيات بحث در ضمن مقدمه به شرح اهداف تحقيق ، اهمّيّت تحقيق ، ضرورت تحقيق ، تعاريف لغوى و اصطلاحى و كليدى موجود در مطلب مورد بحث و همچنين نوع و روش و عملكرد خود در جمع آورى مطالب و جمع بندى ها پرداخته است .
چون هدف ، سازمان آموزش وپرورش بوده ، در فصل دوم ، مطالب خود را پيرامون اين سازمان و در مسير عملكرد اين مجموعه بزرگ طراحى نموده است.
تعاريف مديريت ، رهبرى آموزشى ، مديريت آموزشى و مهارت هاى لازم آن ، نقش خلوص نيّت داشتن وتوكل به خدا در سامانه مديريت ، نسبت روابط انسانى و مشورت ، نقش اين رابطه در جلب اعتماد و ايجاد انگيزش و انگيزه و رضايت شغلى كاركنان ، نقش تشويق و تنبيه و تفويض اختيارات و تناسب آن با روابط انسانى ، همچنين وجود قاطعيت و صراحت و شجاعت و نظارت و كنترل و ارزشيابىِ توأم با يك رابطه انسانى مناسب ، و در نهايت ، موانع ارتباطى ، علائم و نشانه هاى اختلال در روابط انسانى از جمله مطالبى است كه نگارنده ، در فصل سوم ، با عنوان ادبيات و پيشينه پژوهش خود ، در باره آن بحث مى كند .
در فصل چهارم ، با بيان جايگاه خاص جاذبه و دافعه در مديريت ، ويژگى هاى شخصيتى مدير را ، كه در مهارت روابط انسانى تأثيرگذار است بررسى و سپس تأثير شاخص ها و عوامل عملكردىِ مدير در روابط انسانى را توضيح داده وپس از آن ، روش شناخت روابط نامطلوب از مطلوب در مديريت و همچنين شاخص و نمونه هايى از روابط نامطلوب را بازگو نموده است .

180 . تأثير روحى ـ اخلاقى ذكر از ديدگاه قرآن و معصومين ،

محبوبه محمّدى ، كارشناسى ارشد الهيات و معارف اسلامى ، دانشگاه آزاد اسلامى اراك ، استاد راهنما : حجة الاسلام محمّد جعفر امامى ، استاد مشاور : دكتر محمّد مهدى گرجيان ، 1375 ، 114ص .
پرسش هاى تحقيقاتى اين پايان نامه عبارت اند از : چه آياتى در قرآن مجيد پيرامون ذكر وجود دارد؟ معصومان عليهم السلام در اين خصوص چه مطالبى فرموده اند؟ ذكر چگونه و تا چه


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
152

سپس وظايف حكومت را در برابر اين سنّت ها از قول امام عليه السلام در نهج البلاغه توضيح داده است .

178 . تأثير حديث بر حكمت متعاليه (مبدأشناسى) ،

نرگس شاهسوارانى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : دكتر احمد عابدى ، استاد مشاور : دكتر محمّد باقر سعيدى روشن ، 1383 ، 205 ص .
حديث چه جايگاهى در شناخت وحيانى دارد؟ عقل و وحى چه نقشى در شناخت مبدأ ايفا مى كنند؟ دستاورد حكمت متعاليه در تلفيق عقل و وحى چيست؟ اينها سؤالاتى است كه نگارنده در چهار بخش رساله خود ، به پاسخ آنها پرداخته است .
در بخش اوّل (كلّيات) ، تلاش نموده با مفهوم شناسى «حديث» ، «حكمت» و «حكمت متعاليه» ، جايگاه فلسفه صدرايى را آشكار كند . «آشنايى اجمالى با زندگى ، شخصيت و آثار ملاصدرا» ، از ديگر مطالب اين بخش است .
نگارنده ، در سه بخش ديگر اين تحقيق درصدد است تأثيرپذيرى حكمت متعاليه از روايات در گستره مبدأشناسى را ، با استفاده از دو روش اصلى به اثبات برساند .
در بخش دوم ، چشم انداز حكمت متعاليه در تأثيرپذيرى از روايات مطرح شده است.
بخش سوم، مبانى صدرا در فهم روايات و ابتكارات متأثر از آن را مطرح مى كند.
در بخش چهارم ، به زمينه خداشناسى پرداخته است . اين بخش ، مشتمل بر سه فصل است . مهم ترين برهان از براهين اثبات خدا (برهان صديقين) ، توحيد صفاتى و صفات خداوند ، توحيد افعالى و افعال خداوند را در اين سه فصل تبيين نموده ، و ديدگاه هاى صدرا را در اين زمينه آشكار مى سازد .

179 . تأثير روابط انسانى مناسب در موفقيت مديران از ديدگاه «نهج البلاغه» ،

آيات و روايات ، مهدى شكارچى فردويى ، كارشناسى ارشد مديريت آموزشى ، مركز آموزش مديريت دولتى استان قم ، استاد راهنما : دكتر حسين خنيفر ، 1382 ، 149ص .
پاسخ به اين سؤال كه با توجّه به ديدگاه نهج البلاغه و آيات و روايات ، شاخص هاى روابط انسانى حسنه كدام اند؟ محور بحث در اين پايان نامه را تشكيل مى دهد. چهار

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340652
صفحه از 407
پرینت  ارسال به