155
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

[ اشاره اى به مطالب مقدمه در دو فصل رساله بشود ]آنچه وى در اين رساله تحقيق نموده ، بيانگر اين است كه هر چند الميزان ، از تفاسير مأثور به شمار نرفته ، و نظير آنها درذيل هر آيه به آوردن متن روايت اقدام ننموده ، تأثر و بهره گيرى آن از نقل و اثر ، تحقيقاً ، از تفاسير مأثور بيشتر است .

182 . تأويل و جايگاه اهل بيت عليهم السلام در تأويل قرآن كريم ،

محمّد عينى زاده (موحد) ، كارشناسى ارشد الهيات و معارف اسلامى ، دانشگاه تهران ، استاد راهنما : دكتر مرتضى آية اللّه زاده شيرازى ، استاد مشاور : حجة الاسلام محمّد على مهدوى راد ، [بى تا] ، 238ص .
بررسى تأويل و نقطه افتراق آن با تفسير ، و اين كه چه رابطه اى بين تأويل آيات قرآن با اهل بيت عليهم السلام وجود دارد ، با بيان مفهوم اصطلاحى تأويل ، ضمن بررسى آيات قرآنى ، روايات و ديدگاه هاى دانشمندان ، از مطالبى است كه نگارنده در رساله خود ، به بحث و بررسى آن پرداخته است .
اين پايان نامه از پنج فصل تشكيل يافته است :
نگارنده ، نخست با بيان مقدمه اى ، تعريف مسئله و معانى مختلف اين عنوان را مورد بررسى قرار داده و سپس با بيان تلازم بين حديث ثقلين با اين تحقيق ، ضرورت انجام آن را تشريح نموده است .
در فصل اوّل ، با عنوان سخنى در فهم قرآن كريم ، به معرفى اين كتاب آسمانى و پيشينه تاريخىِ فهم و تفسير قرآن و منابع فهم قرآن پرداخته و اين منابع را به چهار دسته تقسيم نموده ، كه عبارت اند از : بيان خود قرآن كريم ، بيان رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله ، بيان عترت و اهل بيت مطهر پيامبر عليهم السلام ، بيان صحابه و تابعين ، كه مفصّلاً ، دلايل حجيت هر قسمت نيز در ذيل همان قسمت آمده است .
در فصل دوم ، حوزه معنايى واژه «تأويل» در لغت و كاربرد آن را شرح داده است ، و با نقل اقوال مختلف لغويان و ادبا ، و كاربرد اين اصطلاح در موارد مختلف و جايگاه آن در هر مورد ، به اين مطلب اشاره دارد كه واژه «تأويل» در متون روايى و حديثى و در لسان مفسّران و اهل علم نيز در معناهاى متعددى به كار رفته است.
نگارنده ، در فصل سوم ، حوزه معنايى تأويل در قرآن كريم را بررسى كرده و در


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
154

حد در تحول روحى ـ اخلاقى انسان از نظر اسلام مؤثر است ؟ چه ارتباطى بين ذكر و اطمينان قلبى در قرآن و احاديث معصومان عليهم السلام بيان شده است؟ غفلت نسبت به پروردگار چه نتايج روحى ـ اخلاقى درپى دارد؟ ديدگاه مفسّران و علماى برگزيده ، در مورد آيات و احاديث ذكر چيست؟
اين موضوع ، در پنج فصل رساله اين محقق عرضه شده :
در فصل اوّل و دوم ، در ارزش و اهمّيّت موضوع و سوابقى از مطالعات ، و منابع اصلى برگزيده را مورد نقد و بررسى قرار داده است .
در فصل سوم ، چگونگى و حيطه تحقيق خود را عنوان كرده است .
در فصل چهارم ـ كه شامل دو بخش است ـ يافته هاى خود را عرضه نموده : بررسى مفهوم ذكر ، با دلايلى از قرآن و روايات ، با توجّه به تفاسير برگزيده و شرح احاديث ، تأثيرات مختلف ذكر ، اسوه هاى متعالى ذكر ، عوامل بازدارنده ذكر ، راه كسب اين خُلق متعالى ، نقطه مقابل ذكر يعنى غفلت و تأثيرات آن ، تأثير غفلت در جهان امروز و راه گريز از آن ، از مطالب اين دو بخش است .
در فصل پنجم ، نتايج مطالب عرضه شده را در چهار قسمت بيان كرده است و سپس ، توصيه هايى در زمينه تحقيق عرضه داشته است . اين فصل در پايان ، شامل كتاب نامه است كه شصت منبعِ مورد استفاده خود را در آن ثبت نموده است .

181 . تأثير نقل و اثر بر مباحث توحيدى «الميزان» ،

سيّد محمّد جواد وزيرى فرد ، دكترى علوم قرآن و حديث ، دانشكده علوم انسانى دانشگاه تربيت مدرس ، استاد راهنما : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، اساتيد مشاور : دكتر محمّد على مهدوى راد ، دكتر محمّد على لسانى فشاركى ، 1380 ، 249 ص .
الميزان ، با روش تفسيرى قرآن به قرآن ، چه رابطه اى با نقل و اثر دارد ؟ نقل و اثر ، چگونه مى تواند راه گشاى استنباط مداليل و مقاصد قرآنى باشد ؟ پاسخ به اين سؤالات ، انگيزه نگارنده در گردآورى اين پايان نامه است .
وى ، اين رساله را شامل مقدمه و دو فصل ، با عناوين فطرت خداشناسى و اثبات توحيد ، تنظيم نموده است . در هر مبحث ، پس از نقل نظر صاحب الميزان ، بر اساس معيارهايى كه در مقدمه رساله آمده ، تأثير نقل و اثر بر مباحث توحيدى مذكور را مورد بررسى قرار داده است .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340555
صفحه از 407
پرینت  ارسال به