17
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

انسان سازى و اصلاح نفوس ، زدودن ناسپاسى و ايجاد حالت شكر، رشد و شكوفايى، و رسيدن به كمال را از حكمت هاى آزمايش الهى برشمرده است .
بخش چهارم را به جلوه هاى آزمايش اختصاص داده است. اين جلوه ها عبارت اند از : اولاد ، احوال ، جهاد ، حج ، شهوات ، كه هر يك از موارد را توضيح داده است .
در بخش پنجم ، به معرفى الگوهاى موفق پرداخته است . اين الگوها عبارت اند از : ابراهيم عليه السلام ، سليمان عليه السلام ، داوود عليه السلام ، ايوب عليه السلام ، يونس عليه السلام .
عوامل موفقيت ، عنوان بخش ششم است . در اين بخش ، به بررسى نقش توجّه به خدا در آزمون هاى زندگى ، توجّه به حضور خدا در جريان تمامى امور ، و بررسى نقش فضايل اخلاقى در آزمون هاى زندگى پرداخته است .

9 . آسيب شناسى دين و ديندارى و تربيت دينى در «نهج البلاغه» ،

رضا على حسنوديان ، كارشناسى ارشد علوم تربيتى و روان شناسى ، دانشگاه علّامه طباطبايى ، استاد راهنما : دكتر محمّد حسن آموزگار ، استاد مشاور : دكتر سعيد بهشتى ، 1385 ، 211 ص .
اين پژوهش ، درصدد پاسخگويى به چند سؤال است : مفهوم آسيب شناسى دين و ديندارى و تربيت دينى چيست؟ آيا آسيب به حقيقت دين بر مى گردد ، يا به شيوه ديندارى و نوع معرفت دينى ؟ آسيب به ديندارى چه وجوه و مراتبى دارد؟ آيا اين امورد در نهج البلاغه مطرح گرديده است؟
آنچه در اين تحقيق آمده ، به طور خلاصه بدين شرح است كه آسيب به ديندارى ، وجوه و مراتب مختلف كه عدم فهم عميق دين ، ضعيف شدن رفتارها و باورهاى دينى، بى اعتقادى وبى ايمانى، ويا گزينشى عمل كردن نسبت به دستورات دينى است.
از نظر حضرت على عليه السلام ، بزرگ ترين مصيبت ها ، آسيب به دين است ؛ لذا در بيانات آن حضرت رويكرد به آسيب شناسى دين ، به طور جدى مطرح شده است .
از ديدگاه امام على عليه السلام ، عوامل آسيب رسان به دين و ديندارى ، هم درون دينى هستند و هم برون دينى ، كه از مهم ترين آنها اين موارد است : اكراه و اجبار در دين ، بد فهميدن دين ، تحريف مفاهيم دينى ، ايجاد تكلف در دين و ديندارى ، موانع سياسى و اجتماعى در مسير تربيت دينى و... .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
16

دارد تا با بررسى حوادث دوران امامت و خلافت امام على عليه السلام ، به عنوان معصومى كه موفق به تشكيل حكومت شده و در رأس آن قرار گرفته ، جايگاه انسان را در گستره حاكميت امام على عليه السلام و ميزان و محدوده آزادىِ عمل وى را ، در صحنه اجتماع و سياست ، كشف و استنباط نمايد .
وى ، تحقيق خود را در سه بخش نگاشته است :
در بخش اوّل ، به كليّات پرداخته و مفهوم آزادى را از ديدگاه انديشمندان اسلامى و غربى ، بررسى كرده و در فصل چهارم از اين بخش ، آزادى هاى سياسى در قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران را نيز توضيح داده است .
در بخش دوم ، پس از بيان مطالبى مختصر در باره دو مفهومِ حق و تكليف ، ديدگاه امام على عليه السلام را در باره آزادى ، هم به عنوان حق و هم به عنوان تكليف ، بيان نموده است . وى ، در اين قسمت ، بحثى دارد در حقوق مردم در استيفاى آزادى ها ، و تكاليف مردم در ايفاى وظايف .
بخش سوم ، آزادى هاى سياسى ، در رفتار و گفتار امام عليه السلام ، مورد بحث قرار گرفته است. در اين بخش ، سعى نگارنده بر اين بوده ، تا آزادى عقيده و بيان ، آزادى احزاب و جمعيت هاى سياسى و مشاركت سياسى را ، به مثابه شاخه هاى مختلف آزادى هاى سياسى بررسى كند و با استخراج سخنان على عليه السلام و دقت نظر در سيره عملى آن بزرگوار و مطابقت و مطالعه آنها ، يك نتيجه و استنباط كلّى ، حاصل نمايد .

8 . آزمايش انسان و جلوه هاى آن در قرآن و حديث ،

مهرناز شهبازى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى (واحد تهران مركزى) ، استاد راهنما : دكتر مجيد معارف ، استاد مشاور : دكتر احمدرضا غائى ، 1379 ، 191 ص .
نگارنده ، اين رساله را در شش بخش سامان داده است :
در بخش اوّل ، با عنوان آزمايش و مترادف هاى آن ، به واژه شناسى كلمه هاى «بلا» «فتنه» ، «امتحان» ، و «محص» از ديدگاه اهل لغت و مفسّران پرداخته است .
حقيقت آزمايش الهى ، ضرورت و شناخت انواع آن ، عنوان بخش بعدى است . بررسى سنّت آزمايش و رسيدن به حقيقت سنّت الهى و اقسام آن ، معنى هدف داشتن خدا در سنّت آزمايش انسان ها ، فرق هدف هاى انسان و هدف هاى خدا ، از مباحث اين بخش است . در بخش سوم ، حكمت هاى آزمايش را مورد مداقه قرار داده ، جداسازى و تمايز ،

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340581
صفحه از 407
پرینت  ارسال به