165
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

ضعفاى ابن غضائرى ، و بيان اين نتيجه كه بگوييم توثيقات و تضعيفات ابن غضائرى ، مستند به حس و شهود و سماع از مشايخ و ثقات نبوده ، بلكه مستند به حدس و استنباط است ، مطالب مورد بحث اين رساله را تشكيل مى دهد .
اين رساله ، از يك مقدمه و سه فصل و يك خاتمه تشكيل شده است :
در مقدمه ، نگارنده نگاهى اجمالى به تاريخ تدوين كتب رجالى شيعه ، تا قبل از زمان رجال ابن غضائرى دارد .
در فصل اوّل ، نخست به شخصيت و احوالِ ابن غضائرى پرداخته ، و به اين نكته اشاره دارد كه زندگى وى ، در هاله اى از ابهام قرار دارد ؛ زيرا در منابع رجالى شيعه ، مانند الفهرست و رجال الطوسى و رجال النجاشى و آثار متأخر ، كه به استناد اين منابع نوشته شده اند ، شرح حالى از وى به دست داده نشده . فقط نجاشى در برخى از نقل قول هايى كه از وى نموده ، به زندگى و دانش وى اشاراتى كرده است . سپس تحقيقى پيرامون كلمه «ابن غضائرى» و زندگى نامه احمد بن حسين بن عبيداللّه غضائرى ، مشايخ و تأليفات وى دارد .
فصل دوم ، در باب كتاب رجالى ابن غضائرى و معيار و ملاك وى در جرح و تعديل راويان حديث و اكثار وى در جرح ثقات است ، و اين كه عده اى از علما معتقدند كه تضعيف و جرح ابن غضائرى ، مستند به شهادت و سماع نيست ، بلكه بعد از دقت در روايات افراد ، بر اجتهاد خويش اعتماد مى كرد ؛ لذا هرگاه بر حسب اعتقاد خويش، روايتى را شامل غلو و اغراق مى دانست، آن روايت را ضعيف مى دانست.
در فصل سوم ، ديدگاه هاى مختلفى پيرامون ضعفاى ابن غضائرى بيان كرده ، و برخى از آنان را مورد نقد و بررسى و تحليل قرار داده است . مجموعه اين ديدگاه ها در دو بخش: 1. ديدگاه هاى قدما؛ 2. ديدگاه هاى متأخران، تقسيم بندى شده است .

195 . تحقيقى پيرامون كتاب من لا يحضره الفقيه شيخ صدوق رحمه الله ،

محمود نظرى ، كارشناسى ارشد پيوسته الهيات و معارف اسلامى ، دانشكده معارف اسلامى و الهيات دانشگاه امام صادق عليه السلام ، استاد راهنما : على اكبر غفارى ، اساتيد مشاور : دكتر كامران ايزدى مباركه و حجة الاسلام سيّد حسين مصطفوى ، 1375 ، 163ص .
اين پايان نامه ، از يك پيش گفتار و يك مقدمه و چهار فصل تشكيل شده است :
در ابتدا ، تحقيقى پيرامون كتاب من لا يحضره الفقيه را ارائه كرده ، كه در اين تحقيق ،


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
164

3 سند حسن ، 17 سند موثق ، 38 سند قوى و 422 سند ضعيف را به صورت دسته بندى بيان نموده است .

193 . تحقيقى پيرامون احاديث قدسى ،

نوشين هجرت ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى (واحد تهران شمال) ، استاد راهنما : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، استادان مشاور : دكتر عليرضا فيض و دكتر على مهدى زاده ، 1376 ، 170 ص .
اين جستار ، تحقيقى است در باره نوعى خاص از احاديث اسلامى كه حديث شناسان ، آنها را قدسى خوانده اند . حديث قدسى ، سخنان خداوند است كه از ناحيه پيامبر صدور مى يابد . در اين رساله ، حديث قدسى را گونه اى خاص از وحى الهى تلقى نموده است ؛ لذا با همين نظرگاه ، بحث را از ماهيّت وحى و تنوع تجليات آن آغاز كرده و سپس ، به مقايسه وحى و خبر وحى پرداخته است . پس از آن ، ديدگاه هاى مختلف در باره وحى را مطرح كرده و نظرگاه هاى عالمان و انديشمندان را به بحث گذاشته است . پس از آن ، به ماهيّت حديث قدسى و جايگاه آن در ميان ديگر احاديث اسلامى پرداخته است. بحث لفظى و معنوى در باره «حديث قدسى» و تفاوت هاى آن با قرآن كريم ، از ديگر موضوعاتى است كه به گونه اى مبسوط مورد بحث و بررسى قرار داده است . در اين بخش نيز سعى كرده است تا با طرح نظريات انديشمندان اسلامى بر غناى بحث بيفزايد . مختصرى نيز به تاريخچه گردآورى و تدوين احاديث قدسى در مجموعه هايى ويژه اختصاص داده است . در پايان ، فصلى را به نقل برخى از احاديث قدسى و تأثير آن بر ادب فارسى اختصاص داده است .

194 . تحقيقى پيرامون شخصيت و كتاب رجالى ابن غضايرى ،

محمّد رضا آرام ، كارشناسى ارشد پيوسته علوم قرآن و حديث ، دانشكده الهيات و معارف اسلامى و ارشاد دانشگاه امام صادق عليه السلام ، استاد راهنما : آية اللّه محمّد هادى معرفت ، استاد مشاور : على اكبر غفارى صفت ، 1375 ، 94ص .
نقد و بررسى ، ارائه ديدگاه ها و تحليل هاى مختلف پيرامون كتاب رجالى ابن غضائرى ، معيار و ملاك وى در جرح و تعديل راويان حديث ، بيان ديدگاه هاى مختلف پيرامون

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340669
صفحه از 407
پرینت  ارسال به