ديدگاه هاى تربيتى اسلام ، مسئله عدالت و اقسام تربيت است.
بخش دوم ، تعريف جسم و چگونگى حدوث روح در جسم و تناسب ميان جسم و روح را در برمى گيرد .
بخش سوم ، به تربيت جسم اختصاص دارد. البته اين تربيت با توجّه به مراتب روح بررسى شده و به همين دليل ، بحث آن در دو بعد تربيتِ كمّى و تربيت كيفى سامان يافته است .
بخش چهارم ، تربيت عمومى است كه شامل طهارت و بهداشت جسم ، پوشش ، جمال و زيبايى ، تغذيه ، كار و اشتغال ، ورزش و تربيت بدنى ، و مراحل رشد جسم در سال هاى مختلف مى شود .
بخش پنجم پايان نامه ، مربوط به تربيت كيفى جسم است. در اين بخش ، تزكيه نفس و اثر عبادات در تربيت بررسى شده است .
نويسنده ، در بخش ششم ، حوادث وارد بر جسم از قبيل رؤيا و مرگ را عنوان كرده و پيرامون آن به بحث پرداخته است .
206 . تربيت سياسى از نظر اسلام ،
غلامرضا ركاب ساز شوشترى ، كارشناسى ارشد تاريخ و فلسفه تعليم و تربيت اسلامى ، دانشگاه آزاد اسلامى اراك ، استاد راهنما : دكتر على قائمى اميرى ، استاد مشاور : دكتر حسين تاج آبادى ، 1379 ، 129 ص .
در تحقيق حاضر ، فوائد ، اهمّيّت و دامنه تربيت از جهات مختلف فرهنگى ، اقتصادى ، اجتماعى وسياسى مورد بررسى قرار گرفته ، و از آنجا كه موضوع اصلى رساله ، تربيت سياسى بوده ، معنا و مفهوم سياست ، اهداف ، مراحل ، روش ها ، عوامل و موانع رشد سياسى را مورد تجزيه وتحليل قرار داده است .
اين پايان نامه ، از پنج فصل تشكيل يافته كه هر فصل ، داراى بخش هايى مختص به خود است .
در فصل اوّل ، تاريخچه اى از تربيت سياسى ، با توجّه به بررسى هاى اكتشافى و مطالعه متون برگزيده آورده است . چكيده اى از نظرات سياسى علّامه طباطبايى رحمه اللهو منابعى كه به طور مستقيم ، تربيت سياسى را در قالب صفات لازم براى يك نيروى اطلاعاتى و تحقيقاتى لازم مى داند ، و نيز در چارچوبه جنگ و صلح ، سياست داخلى و خارجى اسلام ، آزادى ، اسلام و حقوق بين الملل از ديدگاه امام على عليه السلام را در اين بخش ذكر كرده است .