175
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

ديدگاه هاى تربيتى اسلام ، مسئله عدالت و اقسام تربيت است.
بخش دوم ، تعريف جسم و چگونگى حدوث روح در جسم و تناسب ميان جسم و روح را در برمى گيرد .
بخش سوم ، به تربيت جسم اختصاص دارد. البته اين تربيت با توجّه به مراتب روح بررسى شده و به همين دليل ، بحث آن در دو بعد تربيتِ كمّى و تربيت كيفى سامان يافته است .
بخش چهارم ، تربيت عمومى است كه شامل طهارت و بهداشت جسم ، پوشش ، جمال و زيبايى ، تغذيه ، كار و اشتغال ، ورزش و تربيت بدنى ، و مراحل رشد جسم در سال هاى مختلف مى شود .
بخش پنجم پايان نامه ، مربوط به تربيت كيفى جسم است. در اين بخش ، تزكيه نفس و اثر عبادات در تربيت بررسى شده است .
نويسنده ، در بخش ششم ، حوادث وارد بر جسم از قبيل رؤيا و مرگ را عنوان كرده و پيرامون آن به بحث پرداخته است .

206 . تربيت سياسى از نظر اسلام ،

غلامرضا ركاب ساز شوشترى ، كارشناسى ارشد تاريخ و فلسفه تعليم و تربيت اسلامى ، دانشگاه آزاد اسلامى اراك ، استاد راهنما : دكتر على قائمى اميرى ، استاد مشاور : دكتر حسين تاج آبادى ، 1379 ، 129 ص .
در تحقيق حاضر ، فوائد ، اهمّيّت و دامنه تربيت از جهات مختلف فرهنگى ، اقتصادى ، اجتماعى وسياسى مورد بررسى قرار گرفته ، و از آنجا كه موضوع اصلى رساله ، تربيت سياسى بوده ، معنا و مفهوم سياست ، اهداف ، مراحل ، روش ها ، عوامل و موانع رشد سياسى را مورد تجزيه وتحليل قرار داده است .
اين پايان نامه ، از پنج فصل تشكيل يافته كه هر فصل ، داراى بخش هايى مختص به خود است .
در فصل اوّل ، تاريخچه اى از تربيت سياسى ، با توجّه به بررسى هاى اكتشافى و مطالعه متون برگزيده آورده است . چكيده اى از نظرات سياسى علّامه طباطبايى رحمه اللهو منابعى كه به طور مستقيم ، تربيت سياسى را در قالب صفات لازم براى يك نيروى اطلاعاتى و تحقيقاتى لازم مى داند ، و نيز در چارچوبه جنگ و صلح ، سياست داخلى و خارجى اسلام ، آزادى ، اسلام و حقوق بين الملل از ديدگاه امام على عليه السلام را در اين بخش ذكر كرده است .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
174

البلاغه ، هدف نگارنده از تأليف اين پايان نامه است .
پنج بخش اين پايان نامه ، در باب دوگونه از فتنه است :
در بخش اوّل، به بررسى واژه «فتنه» و عناصر اساسى آن پرداخته و عامل تحرك بودن فتنه براى آزمايش و موجب بودنش براى فريب انسان و ساير آثار فتنه را توضيح داده است.
بخش دوم ، در باره چگونگى پيدايش فتنه در جامعه و آثار آن است . در اين بخش ، ابزار و وسايل فتنه را ـ كه 27 نوع مى شود ـ معرفى كرده و سپس ، آثار فتنه را به هر دو معنايش ، چه به معناى آشوب و چه آزمايش ، بررسى نموده و در آخر بخش ، به معرفى قربانيان فتنه پرداخته است .
شناسايى مصاديق فتنه در قرآن ، عنوان بخش سوم است . نگارنده ، نخست به اين بحث پرداخته كه قرآن ، چه وقايعى را فتنه مى نامد ؟
در بخش چهارم ، مصاديق فتنه در نهج البلاغه را توضيح مى دهد . تبديل وتغيير احكام الهى ـ كه حدود 25 نمونه از آن را ذكر كرده ـ به ضميمه فتنه هايى كه در عصر امير المؤمنين بوده ، از قبيل ماجراى سقيفه و فتنه ناكثين و فتنه قريش و فتنه قاسطين و فتنه خوارج ، از مطالب اين بخش است .
در بخش پنجم ، راه هاى پيشگيرى از وقوع فتنه و برخورد با آن را ، همراه نتيجه گيرى و خلاصه بحث شرح مى دهد .

205 . تربيت جسم از ديدگاه قرآن و حديث ،

محمّد مهدى منصوريان ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى تهران ، استاد راهنما : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، 1370 ، 161 ص .
گرچه عنوان پايان نامه به تربيت جسم منحصر شده ، در عمل تعميم يافته است . يك مقدمه و شش بخش ، تشكيل دهنده موضوعات اين پايان نامه است :
نگارنده ، در مقدمه با استناد به قرآن كريم ، موضوع تربيت را به انسان نسبت داده و ساير موجودات را از اين دايره خارج نموده است. وجه استدلال او ، علاوه بر آيات قرآن و كلمات معصومان عليهم السلام ، قول بزرگان است .
بخش اوّل پايان نامه ، در باره شناخت تربيت و موضوع آن ، شناخت قواى فطرى ، اصول و خصوصيات مكتب تربيتى اسلام ، اختصاصات انسان از نظر ماهيّت ، مراحل تربيت ،

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340622
صفحه از 407
پرینت  ارسال به