181
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

4 . اضافه كردن حاشيه هاى موجود درنسخ و ويرايش آنها ؛
5 . شرح برخى از الفاظ ، لغات مشكل ، معرفى برخى رجال اسناد حديث ، با كمك ساير شروح از قبيل شرح ملاصالح مازندرانى و الوافى فيض كاشانى و... ؛
6 . استخراج منابع و مآخذ متن ، شروح و حواشى ؛
7 . تغيير شكلى كتاب از شرح مزجى به وضع موجود، به منظور تسهيل در فهم.

213 . تصحيح و تحقيق يك نسخه خطى تفسيرى و حديثى «اسئله و اجوبه در علم تفسير و حديث» ،

هادى نصيرى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : دكتر احمد عابدى ، استاد مشاور : حجة الاسلام على صدرايى خويى ، 1381 ، 165ص .
احيا ، و تصحيح كتاب اسئله واجوبه در علم تفسير و حديث ، اثر جمال الدين محمّد بن محمّد اقسرايى ، از نوادگان فخرالدين رازى ، كه در دو بخش ، در قالب سؤال و جواب ، به مشكلات برخى از آيات قرآن و برخى از روايات نبوى پرداخته است ، موضوع اين پايان نامه است .
شيوه مصحح در تصحيح اين نسخه خطى ، از چند بخش تشكيل مى شود :
الف . تغييراتى كه به خاطر سهولت در فهم و خواندنْ صورت داده ؛ مانند اضافه نمودنِ ، هاى غير ملفوظ ، كه معمولاً در نثرهاى كهن نوشته نمى شود .
ب . تبديل حرف هايى در متن ، كه با نثر امروزى سازگار نبوده است ؛
پ . اضافه نمودن الف در كلمه ها و تركيب هايى كه نياز داشته است ؛
ت . تبديل نمودن يا به همزه ، بعد از الف زائد يا جمع در بعضى كلمات ؛
ث . اضافه نمودن ياى نكره و ياى اضافه ، در موارد نياز ؛
ج . اضافه كردن (...)در مواردى كه متن افتادگى داشته ويا ناخوانا بوده و نتوانسته براى كلمه ، جايگزين دقيقى بيابد ؛
چ . اضافه نمودن كلمه مناسب در داخل ( ) در برخى موارد كه به طور آشكار ، كلمه اى از متن حذف شده ، كه احتمالاً در اثر غفلت كاتب صورت گرفته است ؛
ح . ذكر منابع و مآخذ اقوال ، در پى نوشت ها ، به اين صورت كه در خصوص احاديثى كه در متن آمده ، ابتدا منابع و مآخذ روايات را از جوامع روايى اهل سنّت نقل كرده ، سپس در صورت وجود آن روايات در جوامع حديثى شيعه ، منبع و مآخذ آن را ذكر نموده


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
180

بخش دوم اين پژوهش ، مربوط است به جايگاه تساهل و تسامح در قرآن و حديث ، كه آن را به پنج فصل تقسيم نموده است. سعى نگارنده بر اين بوده تا در اين بخش ، علاوه بر ذكر مصاديق تساهل و تسامح در اسلام ، نظر قرآن و حديث در اين باب را در پنج حوزه مهم دين تبيين و تنقيح كرده ، درستى و نادرستى نظرات متفكران را با ترازوى قرآن و حديث ، در خصوص موضوع مذكور محك زند .

212 . تصحيح و تحقيق كتاب «العقل والجهل» من النسخة الخطية لكتاب «الشافى فى شرح اصول الكافى» ، تأليف ملا خليل قزوينى (1089 ه . ق ) ،

نفيسه شبيرى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : دكتر محمّد على مهدوى راد ، استاد مشاور : دكتر احمد عابدى ، 1383 ، 238 ص .
تحقيق و تصحيحِ بخشى از يكى از شروح با ارزش كتاب شريف كافى ، تأليف ثقة الاسلام محمّد بن يعقوب كلينى ، به نام الشافى فى شرح اصول الكافى ، تأليف ملا خليل قزوينى ، مطالب اين رساله را تشكيل مى دهد .
اين بخش از كتاب كافى ، كه به كتاب عقل و جهل موسوم است ، مشتمل بر 34 حديث ارزشمند در مورد اهمّيّت عقل و علوّ شأن عقلا و نقص جهل و بى ارزشى جاهلان است .
نگارنده رساله ، ابتدا مقدمه اى در معرفى كتاب كافى و مؤلف و شارح آن و نيز شيوه تحقيق ارائه نموده و سپس ، بخش مورد نظر از كتاب الشافى را همراه با برخى حواشى ذكر كرده است. آنچه وى در اين تحقيق انجام داده ، به طور خلاصه به قرار زير است :
1 . مقابله متن كافى با نسخه اى كه توسط آية اللّه شبيرى زنجانى ، با بيش از 10 نسخه معتبر مقابله شده است ؛ هر جا بين نسخه اصل و نسخه يادشده ، اختلافى وجود داشته و تفاوت در معنا ايجاد كرده ، مورد اختلاف را در پاورقى با عبارت «فى بعض النسخ» آورده است .
2 . مقابله نسخه اوّل «اصل» با نسخه «ل» ، آنچه كه در نسخه «ل» وجود نداشته و در «اصل» بوده ، با علامت (ل» ـ) وهرجا كه در نسخه «ل» اضافه شده كه در «اصل» خط خورده و يا وجود ندارد ، با علامت ( «ل» + ) آورده است .
3 . تقطيع و ويرايش متن ؛

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340584
صفحه از 407
پرینت  ارسال به