185
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

پاسخ مى دهد كه چگونه امكان دستيابى به معناى مقصودِ خداوند ـ تعالى ـ وجود دارد در حالى كه ابهاماتى در كتاب اللّه يافت مى شود؟
فصل دوم ـ كه از دو بخش تشكيل شده ـ بررسى امكان تفاسير گوناگون از كتاب اللّه ، و ذكر ملاك هاى رجحان تفاسير گوناگون از منظر امام عليه السلام را در بر گرفته است .
در بخش نخست از فصل سوم ـ كه در واقع ، نتيجه منطقى فصول پيشين است ـ سنّت مفسّر راستين كتاب اللّه را و اين كه معصومان ، در نهايتِ قلّه مفسّران و طيف تفسيرهاى صحيح قرار دارند ، توضيح داده و باز ، بر اين باور است كه با وجود تفاوت ميان ايشان ، در مقام تفسير ، همگى از علم واحد و تفسير واحدى برخوردارند .
در بخش دوم فصل سوم نيز كتاب اللّه را معيار ارزيابى به هنگام تعارض ميان سنّت هاى مرورى مى شناساند و تلاش ائمه اطهار عليهم السلام را در اثبات و استقرار اين مطلب تا حدودى و به نحو اجمال مى نماياند .

217 . تفسير قرآن كريم در عهد رسول خدا و صحابه (سده اوّل هجرى) ،

نادر وحيدنيا ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى (واحد اراك) ، استاد راهنما : حجة الاسلام محمّد مهدى گرجيان ، استاد مشاور : حجة الاسلام محمّد رضا آشتيانى ، 1374 ، 160ص .
آيا در زمان پيامبر صلى الله عليه و آله نياز به تفسير قرآن بوده است يا خير؟ اين مهم به عهده چه كسى بوده است؟ از نظر قرآن و سنّت ، مراجع تفسيرى پس از خود پيامبر كدام اند و اصولاً جايگاه اهل بيت در تفسير قرآن چگونه جايگاهى است؟ ارزش سخنان اصحاب پيامبر در تفسير قرآن تا چه حدودى بوده ؟ پيشگامان تفسير قرآن در ميان اصحاب چه كسانى هستند ؟ اينها سؤالاتى است كه بررسى آنها ، تشكيل دهنده اين رساله است. محور بحث نگارنده ، كتاب التفسير و المفسّرون ذهبى و كتاب مباحث فى علوم القرآن دكتر صبحى صالح است .
مطالب اين رساله در پنج فصل گنجانده شده :
در فصل اوّل ، اين عناوين به چشم مى خورد : تاريخچه مطالعاتى ، بيان مسئله ، پرسش هاى پژوهشى ، اهداف مطالعاتى ، حدود مطالعاتى ، برهان مطالعه ، تعريف اصطلاحات پژوهشى ، تفسير ، صحابه ، اهل بيت عليهم السلام .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
184

نويسنده ، در فصل هشتم ، تعدد زوجات را به عنوان يك ضرورت اجتماعى در نظر آورده است. حكمت مشروعيت تعدد زوجات در اسلام و ضرورت تشريع تعدد زوجات و راه هاى مقابله با افزايش زنان بر مردان ، در اين فصل شرح داده شده است .
فصل نهم ، در باره حكمت تعدد زوجات پيامبر صلى الله عليه و آله است. اشاره به تعداد زوجات پيامبر ، شبهه تعدد زوجات پيامبر ورد آن ، حكمت هاى تعدد زوجات نبى ، و خصايص پيامبر از جهت نكاح را در اين فصل بيان كرده است .
فصل دهم، مربوط به اشكالات وارد بر تعدد زوجات است. در اين فصل، نگارنده هشت اشكال عمده بر اين مسئله را بيان مى كند و سپس با نتيجه گيرى، بحث را خاتمه مى دهد.

216 . تفسيرپذيرى كتاب و سنّت از ديدگاه اميرمؤمنان عليه السلام در «نهج البلاغه» ،

ابوذر رضا سلطانى ، كارشناسى ارشد الهيات و معارف اسلامى ، دانشگاه امام صادق عليه السلام ، استاد راهنما : حجة الاسلام بيوك عليزاده ، استاد مشاور : دكتر احمد پاكتچى ، 1379 ، 230 ص .
اثبات معنادارى كتاب و سنّت ، جداى از مخاطبان وپاسخ مبنايى به بحث قرائات مختلف از دين ، به عنوان معيار سنجش صحّت و سقم اين قرائات ، از جمله اهداف نگارنده در اين تحقيق است .
اين رساله ، در مجموع از يك مقدمه و چهار فصل فراهم آمده است :
در مقدمه ، نخست به بيان اهمّيّت موضوعِ تفسيرپذيرى كتاب و سنّت پرداخته و با بيان اين كه كتاب و سنّت ، بنيان تمامى علوم و معارف اسلامى اند و در طول تاريخ ، نسبت به اين دو تأكيد فراوان شده ، به بررسى سابقه تاريخِ موضوع و مسائل جارى و معاصر در آن پرداخته است . سپس ، با بيان كلّياتى در باب هرمنوتيك و نظريه ها و آراى مختلف در اين باب ، اضلاع هرمنوتيكى كتاب و سنّت ، خصوصا هرمنوتيك در نهج البلاغه و رابطه آن را با قرآن شرح و بسط داده است .
در فصل اوّل ، نخست معنادارى كتاب اللّه و قصدِ ارادى حضرت حق ـ جلّ و علا ـ را از زمان نزول آن بررسى نموده ، سپس امكان دستيابى به اين معناى مقصود را به اثبات رسانده ، و اين كه انسان ها توانايى دستيابى به اين معنا را دارند . پس از آن ، به اين پرسش

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340564
صفحه از 407
پرینت  ارسال به