193
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

خوف و خشيت ، تفاوت خوف و رهبت ، تفاوت خوف و هيبت ، رجا ، موازنه خوف و رجا ، مراتب خوف و رجا و خوف رجاى اولياء اللّه ، از مطالب مورد بحث در اين بخش است .

226 . توصيف روز قيامت بر اساس آيات قرآن و روايات معصومان عليهم السلام ،

امين آرام ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى (واحد اراك) ، استاد راهنما : حجة الاسلام محمّد على راغبى ، استاد مشاور : حجة الاسلام محمّد رضا آشتيانى ، 1376 ، 225 ص .
نگارنده پايان نامه ، در مقام به تصوير كشيدنِ صحنه هاى متفاوت و مرحله به مرحله و مرتّبِ روز قيامت ، بر اساس آيات قرآن مجيد و متون اسلامى است ، و اين كه در قرآن و متون اسلامى ، از روز قيامت به چه نام هايى تعبير شده ؟ زمان شروع قيامت چه وقت است ؟ حوادث روز قيامت در چه مكان و يا مكان هايى انجام مى شود ؟ چه حوادثى در روز قيامت اتفاق مى افتد ؟ و سرانجام ، اين كه پايان روز قيامت چگونه است ؟ و اين پايان نامه از پنج فصل تشكيل شده :
مسائل مطرح شده در فصل اوّل عبارت اند از : تاريخچه مطالعاتى در زمينه قيامت و اهداف و حدود و اهمّيّت مطالعه در اين بحث .
در فصل دوم ، نوشتار خود را به تفسير موضوعى در آيات قيامت اختصاص داده ، و با استفاده از كتب تفسيرى در اين زمينه ، موضوع را شرح و بسط داده است .
فصل سوم ، در باره پرسش تحقيق ، طرح تحقيق ، فن تحقيق و طرح تحليلى موضوع است . در اين تحقيق ، ديدگاه روايى به عنوان مقياس مطالعاتى انتخاب شده و روايات ، از كتبى كه توسط علماى برجسته شيعه و سنّى تأليف شده اند اقتباس شده و اين ديدگاه، به عنوان ابزار مطالعاتى علمى و مبناى تحليلىِ محقق در اين موضوع است .
فصل چهارم ـ كه در پنج بخش تنظيم شده ـ ، نخست به بررسى نام هاى روز قيامت در قرآن و همچنين اهداف و اساسِ نام گذارى پرداخته ، سپس به بررسى شرايط و علائم آغاز روز قيامت در قرآن و احاديث پرداخته ، پس از آن به بررسى شكل گيرى صحراى محشر و مكان وقوع روز قيامت پرداخته و اين كه بر اثر نفخ صور ، چه تغييراتى در جهان هستى انجام مى شود . وى ، حوادث روز قيامت را به ترتيبِ واقع شدن آنها بيان كرده ، در


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
192

در آخر هم فصلى را به توبه انبيا اختصاص داده ، و به شرح و بسط توبه برخى از پيامبران الهى با استفاده از نص صريح آيات قرآن پرداخته ، و در جهت تنزيه مقام رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله برخى از شبهات را نيز پاسخ داده است .

225 . توحيد در «صحيفه سجاديه» ،

زهرا نقدعلى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين ، استاد راهنما : دكتر احمد عابدى ، استاد مشاور : دكتر فتح اللّه نجارزادگان ، بى تا ، 200 ص .
موضوع بحث در اين رساله ، طرح بينش توحيدى سيّد الساجدين ، امام زين العابدين عليه السلام ، به صورت مستقل و در ابعاد فلسفى ، عقلى ، عرفانى و... است . نگارنده سعى دارد در اين مجموعه ، بينش توحيدى آن امام همام را ، كه از ميان ادعيه صحيفه برگرفته ، مطرح كند . اين رساله ، مشتمل بر هفت بخش است :
نگارنده ، در بخش اوّل آن به مباحثى چون ذات حق ـ تعالى ـ ، قابل شناخت نبودن ذات حق ، براهين اثبات وجود خدا و مراتب توحيد پرداخته است .
در بخش دوم ـ كه شامل هفت فصل است ـ صفات ثبوتيه حق ـ تعالى ـ را نام برده و از كلام امام عليه السلام توضيح داده است .
بخش سوم را به صفات سلبيه اختصاص داده و در بخش چهارم ، به بحث از توحيد افعالى پرداخته است . اين بخش نيز چهار فصل دارد و عناوينى چون خالقيت حق ـ تعالى ـ ، رازقيت حق ـ تعالى ـ ، احيا و اماته ، توحيد در ربوبيت و اقسام و دلايل آن به چشم مى خورد .
بخش پنجم رساله ، دو فصل است : در فصل اوّل ، توحيد در عبادت ، اقسام عبادت ، آفات و موانع عبادت ، حمد و شكر ، اركان شكر و تشكر خدا از بنده ، مورد بحث قرار گرفته و در فصل دوم، توحيد در تضرع را مورد بررسى قرار داده است.
وى ، در بخش ششم به بحث از عدل الهى پرداخته است . عناوين فصول اين بخش نيز عبارت اند از : قضا و قدر ، اقسام قضا و قدر ، اراده حق ـ تعالى ـ ، معانى معيشت و جبر و اختيار ، ارتباط حسن و قبح با عدل الهى ، اقسام عمل ، فضل الهى و تقسيم رزق بندگان بر اساس عدل .
و در بخش هفتم ، پيرامون رابطه انسان با خدا بحث نموده است . مباحثى چون : توكل ، درجات و مراتب توكل ، محبت ، اسباب محبت ، مراتب محبت ، خوف و رجا ، تفاوت

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340570
صفحه از 407
پرینت  ارسال به