195
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

قدم چه افرادى هستند؟ پاسخ اين سؤالات ، مطالب اين پايان نامه را تشكيل مى دهد ، كه در پنج فصل فراهم آمده است :
در فصل اوّل ، پس از مقدمه به مفهوم شناسى «ثبات» از نظر لغوى و اصطلاحاتى پرداخته ، و مترادفات آن را نيز بررسى كرده است .
در فصل دوم ، مؤلّفه هاى ثبات در ديندارى را بررسى كرده است .
فصل سوم را به معرفى عواملى كه زمينه ساز قوت در ديندارى است اختصاص داده ، كه شامل عوامل درونى و بيرونى است .
در فصل چهارم ، آفات و موانع ثبات قدم در ديندارى را بحث كرده است .
در فصل پنجم ، به بررسى الگوهاى قرآنى در ثبات قدم پرداخته است .

229 . ثقلين در انديشه حضرت زهرا عليهاالسلام ،

سيّده كبرى عظيمى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه قم ، استاد راهنما : دكتر سيّد رضا مؤدب ، استاد مشاور : دكتر جعفر نكونام ، 1379 ، 175 ص .
اين تحقيق ، جايگاه قرآن و عترت را در كلمات حضرت زهرا عليهاالسلام ، در كنار سيره ايشان با ذكر نمونه هاى تاريخى آورده ، و نوع استدلال حضرت به آيات قرآن را ، با توجّه به شأن نزول آيات مشخص نموده است . در مورد عترت نيز كلمات ايشان در مورد پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و على عليه السلام را ، به همراه سيره عملى ايشان در حمايت از نبوت و امامت بيان كرده است .
وى ، در فصل اوّل مباحثى كلّى همچون : خلاصه اى از زندگى آن حضرت ، جلوه هاى علمى شخصيت ايشان ، و ضرورت توجّه به قرآن و عترت را بيان نموده است.
در فصل دوم ، جايگاه قرآن و ويژگى هاى آن را در انديشه فاطمه زهرا عليهاالسلامآورده ، و به استشهادات آن بانوى بزرگوار به آيات قرآن ، در دفاع از ولايت على عليه السلام ، و اثبات مالكيت خود بر فدك ، و استناد ايشان به آيات قرآن در ساير موضوعات پرداخته است .
در فصل سوم ، ابتدا شخصيت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله ، حضرت على عليه السلام و امامان عليهم السلام را از ديدگاه حضرتش معرفى كرده ، سپس به بيان فلسفه امامت در سخنان ايشان پرداخته ، آن گاه با توجّه به سيره فاطمه عليهاالسلام ، سخنان و خطابه هاى آن بزرگوار را در حمايت از ولايت بيان داشته است .


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
194

پايان هم به بررسى چگونگى پايان روز قيامت پرداخته كه براى افراد ، مختلف است .
در فصل پنجم ، نتايج بحث هاى مختلفِ مطرح شده در فصل قبل بيان شده اند .

227 . توكل در قرآن و حديث ،

اعظم رهبر زارع ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى كرج ، استاد راهنما : دكتر ابو القاسم امامى ، استاد مشاور : دكتر يوسف فضايى ، 1377 ، 115 ص .
اين رساله ، در دو فصل تدوين شده است :
فصل اوّل ، در باره توكل از ديدگاه قرآن و احاديث است . در اين فصل ، روش كار نگارنده به اين صورت بوده كه ابتدا طبق روش هاى مطالعه و تحقيق در قرآن مجيد ، با مراجعه به معجم المفهرس قرآن ، نشانى آياتى كه كلمه «توكل» يا هم خانواده آن در آنها به كار رفته است را ، به ترتيب شماره سوره ها فهرست نموده ، و سپس به بررسى مفهوم سياق هاى آنها پرداخته است .
در قسمت بعدى ، «توكل» را از لحاظ معانى لغوى با استفاده از كتب لغت مورد بررسى قرار داده است ، سپس ، با مراجعه به كتب تفسير آيات ، به بررسى ارتباط توكل با توحيد و صبر و قضا و قدر و ايمان پرداخته است ، و در آخر ، مواردى را كه خداوند به پيامبرش امر به توكل نموده ، ذكر كرده است .
در فصل دوم ، به موضوع توكل از ديدگاه اخلاق و عرفان پرداخته است . وى ، با استفاده از كتب اخلاقى و متون اسلامى ، مطالبى در زمينه حقيقت توكل و درجات آن ، راه تحصيل توكل ، و اقوال بزرگان در باره توكل بيان كرده است . همچنين ، اين مسائل را كه متوكلان چه اعمالى را بايد انجام دهند ، و در برخورد با مسائل چه حالاتى داشته باشند ، و چه اسبابى را به كار ببرند يا به كار نبرند تا منافى توكل آنها نباشد ، بيان كرده است .

228 . ثبات قدم در ديندارى از ديدگاه قرآن و روايات ،

مهرناز گلى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين قم ، استاد راهنما : دكتر ناصر رفيعى ، استاد مشاور : دكتر محمّد على ايازى ، 1384 ، 272ص .
مؤلّفه هاى ثبات قدم در ديندارى چيست؟ چه عواملى براى رسيدن به ثبات قدم در ديندارى وجود دارد؟ فقدان ثبات قدم در ديندارى چه تبعاتى دارد؟ آفات ثبات قدم در ديندارى چيست؟ رابطه غيرت و عفت با ثبات قدم چيست؟ الگوهاى قرآنى در ثبات

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 341669
صفحه از 407
پرینت  ارسال به