207
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

در فصل دوم ، تشكيلات و سازمان جنگ روانى ، در دو برهه تاريخ معاصر و تاريخ اسلام ، و ويژگى هاى افراد را بررسى كرده است .
در فصل سوم ، ابتدا برنامه ريزى عمليات و عوامل مؤثر در آن ، سپس اهداف عمليات را به تفكيك ، مورد مداقّه قرار داده است .
وى ، فصل چهارم را به جنگ روانىِ دفاعى (اقدامات پيشگيرانه و بهينه سازى روحى) اختصاص داده ، و در فصل پنجم ، به بحث پيرامون زمينه هاى ارتباطى پرداخته است .
در فصل ششم ، بررسى مستقلى در باره شايعات و مسائل اساسى مربوط به آن صورت داده ، و در فصل هفتم ، افكار عمومى را به عنوان زمينه القاى شايعات و تبليغات مورد تحليل قرار داده و در آن ، شيوهاى تغيير افكار عمومى از طريق جنگ روانى را عنوان كرده است .
در فصل هشتم ، به تفصيل ، از تبليغات و مباحث مربوط بدان (تعريف ، اهمّيّت ، گذشته تاريخى ، انواع تبليغات ، ارزيابى تبليغات و تكنيك هاى تبليغاتى) سخن به ميان آورده است .
و سرانجام ، در فصل نهم (آخرين فصل) نيز به تبيين اطلاعات جنگ روانى (تعريف ، اهمّيّت ، اهداف ، اقسام اطلاعات ، حفاظت اطلاعات و مأموريت اطلاعاتِ جنگ روانى) پرداخته است .

244 . چالش هاى فراروى حكومت مهدوى در نگاه قرآن و حديث ،

على خادم پير ، كارشناسى ارشد علوم حديث ، دانشكده علوم حديث ، استاد راهنما : دكتر كاظم قاضى زاده ، استاد مشاور : حجة الاسلام سيّد محمّد كاظم طباطبايى ، 1386 ، 185ص .
آيا ما حق داريم كه در باره عصر ظهور و شرايط آن كاوش كنيم؟ آيا ما توان انجام پژوهش در زمينه عصر ظهور را داريم مشكلات موجود در باره عصر ظهور چه خواهد بود؟ راه هاى برون رفت از اين مشكلات كدام است؟ اين پرسش ها ، در مقدمه و پنج فصل رساله بررسى شده است :
در مقدمه ، به مطالبى در باره عصر ظهور از قبيل جواز گفتن از عصر ظهور پرداخته ، و بحث چالش هاى حكومت مهدوى را توضيح داده است .
در فصل اوّل ، سنّت هاى الهى و حكومت هاى حق را توضيح داده ، اصل تغييرناپذيرى سنّت هاى الهى ، دعوت به مطالعه سنّت هاى الهى ، تكرار سنّت هاى تاريخ و پيشينه


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
206

بررسى جنگ روانى از ديدگاه قرآن و سيره نبوى ، مسئله اين تحقيق توصيفى است . نگارنده ، به منظور بررسى مسئله ، به بيان فرضيه هايى پرداخته است . نخست ، به بيان موضع اسلام در برابر جنگ روانى و سپس روش استفاده جنگ روانى از نظر اسلام پرداخته است .
پس از بيان اين دو فرضيه ، به چهار نتيجه كلّى رسيده است : 1 . استفاده از هر ابزار در دو جهت مثبت و منفى امكان پذير است ، و جنگ روانى يكى از اين ابزارهاست ؛ 2 . اسلام استفاده از هر وسيله مشروعى را در جهت نجات انسان و جامعه و هدايت آنها به سوى كمال جايز مى شمارد ، و در مواردى ، از امكاناتى چون جنگ روانى نيز استفاده مى كند ؛ 3 . در قرآن كريم نيز آياتى دال بر استفاده مطلوب از جنگ روانى ، براى مقابله با جنگ روانى دشمن و خنثى كردن توطئه هاى آنان وجود دارد ؛ 4 . در سيره نبوى هم موارد متعددى وجود دارد كه بر استفاده مطلوب از جنگ روانى صحّه گذارده است ؛ بنا بر اين ، مى توان نتيجه گرفت كه از ديدگاه اسلام ، از شيوه ها و روش هاى مشروعِ جنگ روانى مى توان در جهت سعادت انسان استفاده كرد و خطرات و تهديدات دشمن را برطرف ساخت .

243 . جنگ روانى از ديدگاه قرآن و سيره نبوى صلى الله عليه و آله ،

محمّد رضا ناجى ، كارشناسى ارشد پيوسته معارف اسلامى و تبليغ ، دانشگاه امام صادق عليه السلام ، استاد راهنما : جلال الدين فارسى ، اساتيد مشاور : حجة الاسلام محمّد على تسخيرى و سيّد اصغر ترابى ، 1369 ، 394ص .
هدف كلّى نگارنده ، تبيين خطوط كلّى «دكترين جنگ روانى» ، در آينه قرآن و تاريخ پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله ، با توجّه به تحول تاريخى و نظرگاه نوين آن است ، و از طرفى ديگر ، بيان اين نكته كه آيا در قرآن كريم و سيره نبوى ، شواهدى بر وجود چنين جنگى از سوى دشمنِ متجاوز خارجى و يا توطئه گران داخلى و ستون پنجم (منافقان) به چشم مى خورد؟ برخورد پيامبر در قبال چنين ترفندهايى چگونه بوده است ؟
نگارنده ، رساله خود را مشتمل بر نه فصل فراهم آورده است :
در فصل نخست ، به بررسى مسائلى كلّى و اساسى ، از جمله شكل گيرى رفتار اجتماعى ، مبانى نظرى جنگ در اسلام ، جنگ كلّى ، ريشه هاى تاريخى جنگ روانى و مفهوم جنگ روانى پرداخته است .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340531
صفحه از 407
پرینت  ارسال به