211
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

فصل چهارم را به بررسى انساب مصحف و كتاب هاى ديگر به حضرت فاطمه عليهاالسلاماختصاص داده است ، كه عبارت اند از : كتاب اخلاق ، كتاب تشريع ، لوح فاطمه عليهاالسلام ، كتاب وصيت ، مصحف فاطمه عليهاالسلام ، در پايان اين فصل ، به بررسى صحّت روايات مصحف پرداخته است .
در فصل پنجم ، بحثى در باب املا كننده مصحف فاطمه عليهاالسلام و محتواى آن مطرح كرده ، و در اين مورد ديدگاه دانشمندانى چون علّامه مجلسى را نيز نقل مى كند .
در فصل ششم ، در باره محدّثه بودن حضرت و اين كه آيا سخن گفتن فرشتگان با آن حضرت به معناى نزول وحى است يا نه بحث كرده است .
فصل هفتم و هشتم ، شامل اطلاعاتى در مورد مصحف و بررسى شبهات پيرامون آن است .
در فصل نهم ، رواياتى را به عنوان ضمائم ذكر نموده است .

249 . حق و باطل از نظر قرآن و حديث ،

محمّد رضا احمدى ، كارشناسى ارشد الهيات و معارف اسلامى ، دانشگاه آزاد اسلامى تهران ، استاد راهنما : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، استاد مشاور : دكتر عليرضا فيض ، 99 ص ، 1372 .
نگارنده ، در اين رساله سيرى اجمالى در طرز تلقى و نگرش انسان به مقوله حق و باطل و تحولات انديشه آدمى در اين باب داشته ، و به بررسى ملاك ها و معيارهايى كه از لا به لاى آيات الهى و احاديث اسلامى به دست مى آيد پرداخته است . وى ، از آن جا كه محور اصلى بحثش قرآن و روايات بوده ، ساير نظريات و احيانا برخى مباحث جنبى را ، تنها در حد زمينه سازى براى طرح مباحث اصلى و محورى بيان نموده است .
اين رساله داراى شش فصل است :
فصل اوّل با عنوان حق چيست ، باطل كدام است ؟ معناى لغوى «حق» و «باطل» ، موارد استعمال حق و باطل در قرآن و احاديث ، معناى اخلاقى حق و باطل در علم اخلاق ، معناى عرفانى حق و باطل ، معناى حقوقى و اصطلاحى حق و باطل ، و حق و صدق منطقى را بررسى نموده است .
فصل دوم ، در باره معيار حق و باطل است . اين فصل نيز با عناوينى چون : لزوم بازشناسى حق از باطل ، معيارهاى حق و باطل در اديان و جوامعِ بدوى ، معيارهاى حق و باطل در اديان غير الهى ، معيارهاى حق و باطل در مكاتب مهم ، معيارهاى قرآنىِ حق و


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
210

يهوديان معرفى نموده است؟ ياران نزديك عيسى چه كسانى بوده اند؟ آيا عيسى مرده است يا زنده و عروج آن حضرت از نظر مسيحيت و اسلام به چه معناست؟ و پاسخ به اين سؤالات ، در دو بخش و چند فصل ، مطالب اين پايان نامه را تشكيل مى دهد .
تاريخ مسيحيت ، به دو بخش دوران حضرت مسيح عليه السلام و دوران غيبت ايشان تقسيم مى شود ، كه نگارنده در هر دو بخش تحقيق كرده است .
از آنجا كه بخش دوم رساله ، پيرامون اعتقادات مسيحيت در مورد حضرت مسيح عليه السلام است ، ابتدا پيرامون شخصيت حضرت مسيح عليه السلام و مادر ايشان ، حضرت مريم عليهاالسلام ، مطالبى را ارائه نموده است . در بخش دوم نيز الوهيت ادعايى حضرت عيسى عليه السلام از طرف مسيحيان را به نقد و بررسى گذارده ، و استدلال هاى پيامبر صلى الله عليه و آله و ائمه اطهار عليهم السلام و هشام بن حكم را در اين باب بيان نموده است . در باره حواريون ، قول علّامه طباطبايى رحمه الله را تقويت نموده و آن را اختيار كرده است ، و در باب تثليث هم ـ كه از حواشى بحث الوهيت است ـ نكاتى را عرضه داشته است .

248 . حقايقى پيرامون مصحف فاطمه عليهاالسلام ،

كرار حسين اظهرى مبارك پور هندى ، كارشناسى ارشد فقه و معارف اسلامى ، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى ، استاد راهنما : حجة الاسلام محمّد رضا ضميرى ، استاد مشاور : دكتر احمد عابدى ، 1384 ، 171 ص .
مهم ترين اهداف اين تحقيق ، اثبات حقانيت مصحف فاطمه عليهاالسلام ، تبيين حقايق و محتواى مصحف حضرت فاطمه عليهاالسلام بر اساس روايات ، و پاسخ به تمامى شبهاتى است كه در خصوص مصحف مطرح شده است . اين رساله ، نه فصل دارد :
فصل اوّل ، در كلّيات بحث است : ضرورت موضوع ، هدف تحقيق ، پيشينه تحقيق ، روش تحقيق ، پرسش هاى اصلى و فرعى ، و فرضيه .
فصل دوم ، در باب معناشناسى مصحف ، شامل تعريف لغوى و اصطلاحى و سير تاريخى واژه «مصحف» است .
در فصل سوم ، به تاريخچه مصحف ها در اسلام پرداخته است . مصحف هايى كه در اين فصل بررسى مى كند عبارت اند از : مصحف امام على عليه السلام ، مصحف عايشه ، مصحف خمصه ، مصحف ام سلمه ، مصحف عبداللّه بن مسعود ، مصحف ابى بن كعب ، مصحف فاطمه عليهاالسلام .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340542
صفحه از 407
پرینت  ارسال به