231
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

در اين رساله ، سعى شده با استفاده از آيات قرآنى و روايات اهل بيت عليهم السلام ، مفهوم غفلت و عوامل غفلت زا و آثار آن بر زندگى فردى و اجتماعى و اخروى كاويده شود .
مطالب اين رساله ، در دو بخش تدوين شده است :
بخش اوّل ، در باب غفلت است :
غفلت از ديدگاه قرآن و حديث ، عنوان كلّى بخش اوّل است كه در آن ، نگارنده به بررسى ماهيّت غفلت و ويژگى هاى غافلان و ناسيان در قرآن كريم پرداخته ، و عوامل پيدايش غفلت ، مراتب غفلت ، انواع غفلت ، آثار غفلت ، درمان غفلت را توضيح داده است .
در بخش دوم ، كه مربوط به ذكر از ديدگاه قرآن و حديث است ، نخست كلّياتى در باب ذكر آورده ، سپس با ذكر مصاديقى از ذكر ، حقيقت ذكر را بازگو نموده و زمان ها و مكان هاى ذكر را ياد آور شده و به توضيح انواع ذكر پرداخته است .
در ادامه ، تبيين آثار دنيوى و اخروى ذكر پرداخته و مصاديق ذاكران را در قرآن كريم بيان نموده و سپس به بيان پاداش و جايگاه ذاكران پرداخته است .

273 . ذكر و موانع آن در قرآن و حديث ،

فاطمه نژاد فاضل ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه تهران ، استاد راهنما : حجة الاسلام محمّد على مهدوى راد ، استاد مشاور : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، 1375 ، 247 ص .
شرح مفهوم و جايگاه ذكر ، انواع ذكر ، اسباب ذكر ، مصاديق ذكر ، زمان و مكان ذكر ، آثار ذكر ، ويژگى ها و خصوصيت هاى ذاكران واقعى ، ذاكران از ديدگاه معصومان عليهم السلام ، موانع ذكر و فرق ميان غفلت و نسيان ، از جمله مباحث اين پايان نامه است .
اين پايان نامه يك مقدمه و سه فصل دارد :
نگارنده در مقدمه ، از جمله ابزارهاى شناخت و تهذيب نفس را ذكر اللّه مى داند و بر اين عقيده است كه مراد از ذكرى كه دين مبين اسلام ، از پيرو خويش انتظار دارد ، ذكر حقيقى و واقعى است ، نه فقط ذكر زبانى.
معنا و مفهوم ذكر از ديدگاه فرهنگ نامه ها و مفسّران ، جايگاه ذكر ، انواع ذكر ، معناى ذكر كثير و انواع و مصاديق و مكان آن ، اسباب ذكر ، زمان ومكان مناسب براى ذكر، آثار ذكر ، و ديدگاه امام على عليه السلام در باره اين آثار، مباحث فصل اوّل را تشكيل مى دهد.


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
230

271 . ذكر در قرآن و حديث ،

مؤلّف مجهول ، سطح 4 تخصصى تبليغ ، مركز آموزش هاى تخصصى تبليغ ، حوزه علميه قم ، استاد راهنما : دكتر احمد عابدى ، بى تا ، 418 ص .
ثمره و محصول ذكر چيست ؟ سفارش به ذكر در قرآن ، بدون حد و حصر مشخص ، چگونه ممكن است؟ آيا ميان سفارش مكرر به ذكر ، با نتيجه آن توازن وجود دارد؟ اينها سؤالاتى است كه در اين پايان نامه ، در هفت بخش به آنها پرداخته شده است :
بخش اوّل ، اختصاص به كلّيات مبحث ذكر دارد . معنى و مفهوم ذكر ، ذكر كثير ، ذكر خفى و ذكر جلى ، عوامل ذكر ، ذكر به لحاظ ذاكر ، درجات و احكام ذكر ، و مصاديق ذكر از عناوين مطرح در اين بخش است .
در بخش دوم ، ريشه ها و شاخه هاى ذكر را توضيح داده است . در اين بخش ، عناوينى چون : ذكر در نياز ، ذكر وتمناى خلود و جاودانگى ، تصوف و ذكر به چشم مى خورد .
بخش سوم ، در باره ذكر در قرآن و حديث است ، كه محور بحث رساله را تشكيل مى دهد ؛ لذا در پنج فصل ، مقام و اهمّيّت ذكر در قرآن و حديث ، قرآن و خدامحورى ، خدا و جهان در قرآن و حديث ، اولين و آخرين ذاكر خداست ، و مراد از ذكر را شرح داده است .
در بخش چهارم ، به تشريح كتاب تكوين (ذكر عقلى و نقلى) پرداخته ، و به تناسب بحث ، آيات آفاقى و آيات انفسى را توضيح داده است .
در بخش پنجم ، كتاب عمل (ذكر عملى : آزمايشگاه توحيد) را با عناوينى چون : محك تجربه ، بايدها (واجبات) ، نبايدها (محرمات) ، رخصت ها (ذكر اختيارى) ، توضيح داده است .
بخش ششم ، به موانع و عوامل ذكر اختصاص دارد كه عبارت اند از : بى خبرى و آگاهى ، باور سنّتى و ايمانى دوباره ، ضعف و بيمارى و عافيت و سلامتى ، سستى و گسيختگى و عزم جزم ، يأس و انس ، بدگمانى و اعتماد ، شيطان و پناه جويى .
در بخش هفتم ، نماز را ذكر كامل معرفى نموده ، و به توضيح جايگاه و اهمّيّت نماز و اركان آن پرداخته است .

272 . ذكر و غفلت از ديدگاه قرآن و روايات ،

فرشته تقى زاده ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين تهران ، استاد راهنما : دكتر مجيد معارف ، استاد مشاور : دكتر منصور پهلوان ، 1381 ، 190ص .

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340608
صفحه از 407
پرینت  ارسال به