233
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

ائمه عليهم السلام ، و نقشى كه در احياى معارف و حفظ دين رسول اللّه صلى الله عليه و آله داشته اند را ، به گونه اى مختصر بيان كرده است .
از آن جا كه بررسى تمام زواياى زندگى اهل بيت پيامبر صلى الله عليه و آله بسيار وسيع و گسترده بوده ، پرداختن به تمام ابعاد آن در رساله نمى گنجيده ، نگارنده به صورتى مختصر ، به شرح و بيان حيات هر يك از ائمه معصومان عليهم السلام و مصاديق بارز ذى القرباى پيامبر صلى الله عليه و آله پرداخته است .

275 . رابطه اخلاق و سياست از ديدگاه امير المؤمنين عليه السلام ،

مصطفى شيرى ، كارشناسى ارشد علوم سياسى ، دانشگاه امام صادق عليه السلام ، استاد راهنما : دكتر محمّد رضا طباطبائى ، استاد مشاور : دكتر ناصر جمال زاده ، 1380 ، 124ص .
هدف نگارنده ، در اين رساله پردازش اين مطلب است كه اسلام به عنوان آخرين دين الهى ، نسبت به رابطه اخلاق و سياست چه ديدگاهى دارد ؟
وى ، رساله خود را از سه بخش تشكيل داده است :
در بخش اول ، مفهوم اخلاق و سياست در منابع دينى ، تعريف لغوى و اصطلاحى ، اهداف و ضرورت و جايگاه اخلاق در نظام اجتماعى اسلام ، تعريف سياست و هدف سياست اسلامى ، اخلاق و سياست در آراى انديشمندان غرب ، آميختگى اخلاق و سياست در آراى متفكران مسلمان ، را به طور اجمال مورد بررسى قرار داده است .
بخش دوم را به بررسى تاريخ زندگانى سياسى ـ اجتماعى امام عليه السلام در دوران پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله ، و مشاركت و نقش آن حضرت در جريان هاى بسيار حساس و اساسى از قبيل يوم الانذار ، ليلة المبيت ، غزوات دوران پيامبر صلى الله عليه و آله و مسئله غدير خم اختصاص داده ، و سوابق درخشان سياسى ـ اجتماعى و قرابت و نزديكى امام به رسول خدا صلى الله عليه و آله و شايستگى آن حضرت به امر خلافت ، سيره سياسى حضرت در دوران خلفاى سه گانه ، نقش حضرت در فتوحات اين دوران ، اِعمال مشاوره هاى ناصحانه و خيرخواهانه براى خلفا و مواضع سياسى ـ اخلاقى حضرت در قبال وقايع سقيفه و شوراى خلافت را ، به طور كلّى و اجمالى مورد بررسى قرار داده است .
در بخش سوم ـ كه بخش عمده واصلى تحقيقش را شامل مى شده ـ ، پيوند و آميختگى اخلاق در آرا و انديشه هاى آن امام همام، كلمات و نامه هاى آن حضرت به كارگزاران ، وقوف و آگاهى كامل حضرت به خدعه ها و نيرنگ ها و در عين حال ، عدم استفاده از اين


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
232

فصل دوم اين پايان نامه ، در باره ذاكران و جايگاه آنان در ديدگاه قرآن كريم و ائمه معصومان عليهم السلام است. نويسنده به تناسب ، زمينه هاى نفسانى ذاكران ، مصاديق ذاكران ، فرق بين ذاكران واقعى و منافقان ، ويژگى هاى ذاكران و مؤمنان حقيقى ، و سرانجام ذاكران از ديدگاه حضرت على عليه السلام را بررسى مى كند و به بحث در باره علت وجوب پيوستن به ذاكران مى پردازد .
فصل سوم ، در باره موانع ذكر است. در اين فصل نيز موانع ذكر از جمله هوس ، حب مال ، حب فرزند ، حب حكومت و مسائلى از اين قبيل را پژوهش مى كند. از ديگر موانع ذكر غفلت است. نگارنده ، به تناسب ، ابتدا معناى لغوى «غفلت» و سپس ويژگى ها و موارد غفلت و پيامدها و كيفر غافلان را يادآور مى شود و علل اين غفلت را نيز در چند عرصه ، از جمله آرزوها و آمال طولانى و شيطانى برمى شمارد .

274 . ذوى القربى در قرآن، سنّت و تاريخ ،

قدسيه حسنى ، دكترى علوم قرآن و حديث ، دانشكده اصول دين تهران ، استاد راهنما : آية اللّه محمّد هادى معرفت ، استاد مشاور : دكتر مجيد معارف ، 1379 ، 167ص .
سعى نگارنده در اين نوشتار ، زدودن گوشه اى از شبهات مطروحه از طرف برخى از مغرضانِ عالِم يا جاهلان مقلد ، در باره حقايقى از قرآن است كه در حقانيت اهل بيت عصمت و طهارت نازل شده است .
وى ، با ادله قرآنى و روايى و مستندات تاريخى ، به بيان حقيقت و نظر علماى شيعه و سنّى و تحليل آن پرداخته است .
نگارنده ، در سه بخش ـ كه خود شامل فصول متعددى است ـ اين نظرات را مورد نقد و بررسى قرار داده است :
بررسى معانى لغوى و ادبى واژه «قربى» ، بررسى آراى مفسّران مختلف ، اعم از شيعه و سنّى ، بيان مفهوم اجر و مزد رسالت و همراهى قرآن به عنوان ثقل اكبر با عترت وثقل اصغر ، و ارتباط آن با آيه تطهير ، در بخش اوّل ، به تفصيل آمده است .
در بخش دوم ، به بررسى روايات مختلف از پيامبر صلى الله عليه و آله و ائمه معصومان عليهم السلام پرداخته است كه در آن ، به صراحت ، به معرفى ذى القربى و انتساب اين آيه به خود سخن گفته اند .
در بخش سوم ، به نقش ذى القربى يا ائمه معصومان عليهم السلام ، پس از وفات پيامبر صلى الله عليه و آله ، از بُعد تاريخى توجّه نموده است . شخصيت علمى ، فرهنگى ، تربيتى و بُعدِ مبارزاتى و سياسى

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340666
صفحه از 407
پرینت  ارسال به