239
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم

طفوليت ، دوران اوليه كودكى ، دوران ميانه كودكى ، دوران پايانى كودكى ، مرحله بلوغ ، مرحله رشد و جوانى ، مرحله بزرگى يا پيرى ، و حتى مرحله مرگ يا برزخ پرداخته ، و آنها را طبق قوانين قرآن و سنّت بازنويسى كرده ، و در كنار تمام اين مراحل ، قوانين خاص هر مرحله را يادآور شده است .

283 . روش تدوين كتاب «من لا يحضره الفقيه» ،

نيره جاويدانى ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشكده علوم انسانى دانشگاه تربيت مدرس ، استاد راهنما : دكتر نهله غروى نايينى ، استاد مشاور : دكتر محمّد على مهدوى راد ، 1379 ، 213 ص .
بررسى چگونگى تدوين كتاب شريف من لا يحضره الفقيه توسط شيخ صدوق رحمه الله ، و بررسى ديدگاه هاى اين عالم بزرگوار و رسيدگى به ويژگى هاى خاص اين كتاب گران سنگ ، در بين كتاب هاى حديثى شيعه ، از مطالب عنوان شده در اين پايان نامه است ، كه نگارنده آن را ، تفصيلاً بيان مى كند .
اين رساله در پنج فصل گردآورى شده است :
در فصل اوّل ، به بررسى زندگى نامه شيخ صدوق رحمه الله پرداخته ، و با استفاده از منابع رجالى و تاريخى ، نشو و نماى شيخ صدوق و موقعيت شيعه در عصر وى ، از نظر سياسى و اجتماعى را تبيين كرده ، و با ذكر مكان آرامگاه آن بزرگوار و معرفى خاندانش به پايان رسانيده است .
در فصل دوم ، به بررسى حيات علمى اين بزرگوار پرداخته ، كه شامل مشايخ ، شاگردان ، تأليفات و جايگاه وى نزد ساير علماست .
نگارنده ، فصل سوم را به معرفى كتاب من لا يحضره الفقيه اختصاص داده است ، و نام و انگيزه تأليف كتاب ، منابع استفاده شده در تأليف آن ، مكان تأليف و نظرات علما در خصوص اين كتاب ، شروح و حواشى كتاب من لا يحضره الفقيه ، و وجود نسخه هاى خطى متعدد از اين كتاب را نيز يادآور مى شود .
در فصل چهارم ـ كه اصلى ترين فصل اين مجموعه و مشتمل بر دو بخش است ـ به بررسى روش تدوين متن اين كتاب ارزشمند پرداخته و در آن ، انواع حذف سند در كتاب فقيه ، مراسيل صدوق و ارزش و اعتبار آنها ، افتا بر اساس احاديث كتاب ، اقتباس احاديث آن از كتب مشهور و معتبر ، بررسى مشيخه صدوق ، چگونگى روش تدوين متن ، روش شيخ صدوق در بيان احاديث الاحكام ، فتاواى وى در من لا يحضره الفقيه ،


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
238

كاهش روزى كدام است؟ فلسفه وسعت رزق گروهى ، و اندك بودن رزق گروهى ديگر چيست؟ نقش تلاش انسان براى به دست آوردن روزى و ارتباط آن با تقدير روزى چگونه است؟ آيا دعا در افزايش روزى انسان مؤثر است؟ و تا چه اندازه رزق حلال و حرام ، در سرنوشت انسان مؤثر است؟
ضرورت و اهمّيّت بحث ، پيشينه بحث ، اهداف بحث ، روش تحقيق ، محدوديت ها و جايگاه بحث ، به عنوان مقدمه آورده شده است .
در بخش اوّل ، به بررسى واژه «رزق» در لغت و اصطلاح ، وجوه و مصاديق رزق در گستره آيات ، روايات ، علم كلام و تفسير پرداخته است .
بخش دوم را به بررسى و تحليل صفت رزاقيت خداوند اختصاص داده ، و ضمن بررسى آن از ديدگاه فلسفه ، آيات و روايات ، به بررسى انطباق و تناسب رزق با مرزوقين ، خاستگاه رزق در آيات و روايات ، ضمانت روزى از ناحيه پروردگار و تقدير رزق و روزى از ناحيه خداوند پرداخته است .
تحليل و توصيف وسايط فيض الهى ، وسعت و تنگى رزق و روزى و اسباب آن ، و فلسفه و عوامل افزايش و كاستى رزق و روزى ، از مطالب دو بخش پايانى است.

282 . روان درمانى در پرتو قرآن كريم و سنّت نبوى ،

زهرا كاظم پور ، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث ، دانشگاه آزاد اسلامى (واحد تهران شمال) ، استاد راهنما : دكتر سيّد محمّد باقر حجتى ، استادان مشاور : دكتر عليرضا فيض و دكتر على مهدى زاده ، 1374 ، 107 ص .
آيا اصولاً چيزى به نام روان شناسى اسلامى وجود دارد؟ آيا رابطه اى بين مذهب اسلام و روان شناسى وجود دارد يا خير؟ شيوه اسلام در درمان دردهاى روحى ـ روانى چيست؟ نگارنده اين رساله ، در پى پاسخ اين پرسش هاست .
نگارنده در تحقيق خود ، به معرفى اصول اسلام پرداخته ، و با تكيه بر قرآن و روايات ، نمونه مثال هايى براى معالجه بعضى از بيمارى هاى روحى به وسيله هدايت سنّت نبوى بازگو مى كند .
وى ، بر اين عقيده است كه اگر تكوين ذات انسانى در پرتو دين اسلام باشد ، اين هدايت به نحو احسن و اكمل مى تواند اثر گذار باشد ؛ به همين دليل ، به بازشناسى مراحل رشد انسان ، شامل مرحله ماقبل ولادت ، مرحله تولد تا گهواره ، مرحله شيرخوارگى ، مرحله

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 340614
صفحه از 407
پرینت  ارسال به